(Vi.no): De siste årene har antall henvendelser til Forbrukertilsynet om såkalte «abonnementsfeller» økt, forteller juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug, til Vi.no.
Og det er spesielt de godt voksne som føler seg lurt.
- Markedsføringen av disse produktene er aggressiv og det grenser til svindel, forteller Haug.
Ofte lokkes det med gratis prøvepakker eller pakker til en svært lav sum.
Like etter dumper det plutselig en stor pakke i postkassen med et like stort betalingskrav, uten at du har bedt om det.
Motta våre beste artikler på e-post - meld deg på her!

Viktig å klage på abonnementet
I de tilfellene det er vanskelig å komme seg ut av abonnementene er det viktig å sende klage:

Slik sjekker du om nettbutikken er seriøs
- Send inn en skriftlig protest, for eksempel på e-post. Europeisk lovgivning pålegger alle aktører å ha en e-postadresse som kunder kan kontakte. I e-posten kan du be om å stoppe abonnementet eller protestere mot prisen, oppfordrer Haug.
Har kontoen din blitt trukket, bør du kontakte banken eller kortutstederen din. Du kan ha rett på å få pengene tilbake dersom du ikke har godtatt beløpet.
I tillegg til selve klagen bør du be om dokumentasjon på avtalen du har inngått.
Har du takket ja til en gratisprøve og det ikke er tydelig at du samtidig inngår et abonnement, er nemlig ikke avtalen gyldig.
Her får du hjelp
Den skriftlige klagen kan også beskytte deg mot eventuelle inkassokrav.
- Noen betalingskrav sendes rutinemessig rett til inkasso dersom det ikke blir betalt. Det er i strid med god inkasso-skikk å ta en sak videre når det foreligger en skriftlig klage, sier Haug.
Aktørene bak produktene er både norske og utenlandske.
Du kan kontakte Forbrukerrådet for å få hjelp hvis selskapet er norsk, eller Forbruker Europa hvis det er et utenlandsk selskap, råder Frode Haug.

Unngå søppelpost i innboksen
- Ofte er det vanskelig å vite hvor selskapet holder til, men det kan Forbruker Europa hjelpe til med å finne ut av.
Les det med liten skrift
- Det er alltid viktig å lese det som står med små bokstaver, særlig ved gratis varer eller konkurranser på nett, opplyser Forbrukerrådet.
De kontaktes også jevnlig av folk som ikke klarer å komme seg ut av abonnement. Heldigvis finnes det enkle grep:
- For det første kan du si deg uenig i at det er inngått et abonnement, hvis dette ikke kom frem på noen måte når du takket ja til gratis prøvepakke. Hvis det var oppgitt så si opp per e-post så snart som mulig. Da har du dokumentasjon på at du har forsøkt å avslutte abonnementet.
- Dersom du mottar inkassokrav må du også sende e-post til inkassoselskapet og si deg uenig i kravet, samt legge ved e-post som viser at du har forsøkt å si opp abonnementet.
Tips oss om netthandel: tips@vi.no

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.