(Vi.no): De siste årene har antall henvendelser til Forbrukertilsynet om såkalte «abonnementsfeller» økt, forteller juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug, til Vi.no.
Og det er spesielt de godt voksne som føler seg lurt.
- Markedsføringen av disse produktene er aggressiv og det grenser til svindel, forteller Haug.
Ofte lokkes det med gratis prøvepakker eller pakker til en svært lav sum.
Like etter dumper det plutselig en stor pakke i postkassen med et like stort betalingskrav, uten at du har bedt om det.
Motta våre beste artikler på e-post - meld deg på her!
Viktig å klage på abonnementet
I de tilfellene det er vanskelig å komme seg ut av abonnementene er det viktig å sende klage:
- Send inn en skriftlig protest, for eksempel på e-post. Europeisk lovgivning pålegger alle aktører å ha en e-postadresse som kunder kan kontakte. I e-posten kan du be om å stoppe abonnementet eller protestere mot prisen, oppfordrer Haug.
Har kontoen din blitt trukket, bør du kontakte banken eller kortutstederen din. Du kan ha rett på å få pengene tilbake dersom du ikke har godtatt beløpet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.