Bekymret for økonomien? - For guds skyld, ikke vent! Dette kan bli stygt!

- Vi merker at det er i ferd med å bli tøffere økonomiske tider. Vi får daglige henvendelser fra folk som trenger råd og veiledning.

ETTERLYSER HANDLING: Stiftelsen Rettferd, som også har tjenesten Hjelp med Nav og Hjelp med gjeld, får daglig henvendelser fra folk med økonomiske- og gjelds-problemer. Kommunene, som oftest Nav, plikter å ha gratis økonomi- og gjeldsrådgivning - men generalsekretær Tor Bernhard Slaathaug i Stiftelsen Rettferd frykter ventetider og lav kapasitet hos de offentlige hjelpeordningene. Han etterlyser handling fra myndighetene, i form av tiltak som kan hjelpe nå. Foto: Stiftelsen Rettferd
ETTERLYSER HANDLING: Stiftelsen Rettferd, som også har tjenesten Hjelp med Nav og Hjelp med gjeld, får daglig henvendelser fra folk med økonomiske- og gjelds-problemer. Kommunene, som oftest Nav, plikter å ha gratis økonomi- og gjeldsrådgivning - men generalsekretær Tor Bernhard Slaathaug i Stiftelsen Rettferd frykter ventetider og lav kapasitet hos de offentlige hjelpeordningene. Han etterlyser handling fra myndighetene, i form av tiltak som kan hjelpe nå. Foto: Stiftelsen Rettferd Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Bekymringen kommer fra generalsekretær Tor Bernhard Slaathaug i Stiftelsen Rettferd, som også tilbyr tjenesten Hjelp med Nav.

Han forteller om daglige henvendelser fra folk som har problemer med økonomien og som søker hjelp med økonomi- og gjeldsspørsmål - og nå opplever de at også Navs egne gjeldsrådgivere henviser til dem for hjelp.

Kommunene er lovpålagt å ha et gratis tilbud om økonomisk rådgiving eller gjeldsrådgiving til sine innbyggere - som ofte er lagt til det lokale Nav-kontoret.

- Vi går inn i en alvorstung tid. Det er varslet tidenes strammeste statsbudsjett. Kredittinstitusjoner etterspør flere rådgivere på gjeld og det er jo interessant at Nav sender brukere på oss - som antyder at det offentlige må lene seg mot frivillige tjenester i ei tid som kommer til å bli blytung for mange. Det kan ikke bli klarere tegn; dette kommer til å bli en tøff tid for mange, sier Slaathaug.

Her kan du lese mer om hva Nav plikter å hjelpe deg med når det kommer til økonomi- og gjeldsspørsmål.

Tidligere hadde Stiftelsen Rettferd/Hjelp med Nav dedikerte ansatte for gjeldsrådgivning, med tjenesten Hjelp med gjeld, men på grunn av manglende offentlig støtte til drift har de nå kun kapasitet til å bistå med generell rådgivning - og tar i utgangspunktet ikke inn nye saker.

- Hovedproblemet er at man venter for lenge

Det Stiftelsen Rettferd kan bistå med, er en generell rådgivning i forhold til hvordan man kan ta grep i privatøkonomien; refinansiering; hvordan sette opp budsjett - og generelle privatøkonomiske råd.

- Det vi dessverre ikke kan, er å gå aktivt inn i sakene og bidra med kommunikasjon opp mot kreditorer. Og det er oppriktig synd, for mange av de som tar kontakt er personer som ofte har havnet i den ulykksalige situasjonen de har mye på grunn av litt frykt for postkasse og telefon og at ting har gått for langt på grunn av det - og det er mange som sliter med begrensninger i forhold til lese- og skrivevansker. Og de trenger ekstra bistand, sier Slaathaug.

Han forteller at for mange kan det også handle om et mer følelsesmessig behov for bistand.

- Det ser vi mest i saker som omhandler de mest kompetente av våre brukere, som har kommet til et punkt hvor utfordringen er mer følelsesmessig. Det å komme til det punktet hvor man må be om hjelp, er vanskelig for mange. Og da kan terskelen for å ringe til banken eller finansinstitusjonen for å forsøke å få til ordninger, gå på psyken løs hos den aller beste.

Slaathaug understreker at det å be om hjelp hos bank, finansinstitusjon eller andre etater, ikke er noe man skal være redd for. De aller fleste banker og finansinstitusjoner er samarbeidsvillige og ønsker å hjelpe til med å finne løsninger når ting blir vanskelig.

Men du bør ikke vente, oppfordrer Slaathaug:

- Har du en utsatt økonomi og merker allerede nå at dette kan bli problematisk - så ta kontakt med banken din nå for å iverksette tiltak før du havner i et økonomisk uføre.

- For guds skyld: Ikke vent! Vi er oppriktig bekymret for at folk venter for lenge, sier Slaathaug.

Og nettopp det at man ikke må vente med å be om hjelp, er også en oppfordring som både finansbransjen og Nav deler. Noe blant annet Hilde Elisabeth Johansen, fagsjef i Finans Norge, har uttrykt i en kronikk for kort tid siden:

- Bankenes erfaring er at folk som får økonomiske problemer venter for lenge med å ta kontakt for å få bistand. Det er viktig å ta kontakt tidlig. Økonomiproblemer forsvinner ikke av seg selv. Tvert imot kan de bli verre, og det kan bli dyrere å løse dem dersom man utsetter å ta tak.

Frykter konsekvensene av lange ventetider

Slaathaug etterlyser handling fra myndighetene. Hjelp med gjeld går på sparebluss kun med enkle rådgivningstjenester fordi de ikke har fått offentlig støtte til videre drift.

- I ei tid da vi ser at fattigdom og økt utenforskap er en truende, mørk sky, bør det legges til rette for tiltak som faktisk kan avhjelpe problemene vi ser her og nå - og ikke bruke penger på flotte ord, store vyer i «tenketanker» og debatter.

Han forteller om økende antall henvendelser fra folk som sliter med økonomien - og er redd det offentlige ikke har kapasitet til å hjelpe disse raskt nok. Han frykter lange ventetider både hos Navs økonomi- og gjeldsrådgivning og gjeldsordningstjenesten hos Namsfogdene.

- Saksbehandlingstida er lang på slike saker, og vil neppe bli bedre med de utfordringene vi står foran i høst og vinter. Skyene er mørke, dette er ikke noe som blåser over, det er noe som treffer oss alle - skikkelig! Og de som har utsatt økonomi, vil rammes hardest, uttaler Slaathaug.

Ventetider hos Nav

Som vi har nevnt ovenfor, har kommunen en plikt til å yte gratis økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning til sine innbyggere - som vanligvis er lagt til det lokale Nav-kontoret. Mer om hva Nav kan yte av hjelp, kan du lese i denne artikkelen (for Pluss-abonnenter).

Slaathaug hevder det kan være lang ventetid for å få hjelp, både hos Nav og andre offentlige tjenester for dem med økonomiske problemer.

Så hvordan står det egentlig til med ventetidene for denne tjenesten hos Nav?

En undersøkelse om Navs økonomiske rådgivning gjort av Fylkesmannen i Oslo og Viken i september 2020, viste at de fleste Nav-kontorene i dette distriktet meldte om ingen ventetid eller under en måned. Men noen sier de har mer enn to måneder ventetid, et fåtall sier ventetida er opptil seks måneder - og noen venter åtte måneder, som fylkesmannen bemerker er bekymringsfullt. Mange fryktet at ventetidene skulle øke fordi man fryktet at mange innbyggere ville få utfordringer med økonomien.

Arbeids- og velferdsdirektoratet sier til Vi.no at de ikke har tall på hvor mange som har henvendt seg til Nav-kontoret om økonomisk rådgivning i 2022, fordi økonomisk rådgivning hos Nav-kontorene ligger under den enkelte kommune.

VEDFYRINGSTRIKS: Visste du at det lønner seg å fyre opp i peisen fra toppen? Det gir både mer effektiv og billigere fyring, og du fyrer mer helsevennlig fordi partikkelutslippene halveres. Video: Berit B. Njarga. Klipp: Tobias Fjeldvang. Vis mer

Færre får veiledning

Hallvard Øren, fagleder for bolig, gjeld og økonomisk rådgivning i Statsforvalteren i Oslo og Viken, sier at det er ikke gjort en tilsvarende undersøkelse seinere - men viser til en annen rapport som konkluderer med at det har vært en reduksjon i antallet innbyggere som har mottatt tjenesten økonomisk rådgivning fra Nav i de to åra med pandemi (2020-21).

Statsforvalteren skriver de ikke vet bakgrunnen nedgangen men at det at samfunnet var nedstengt, også Nav-kontorene, og det dermed var vanskelig å gjennomføre fysiske møter - kan ha slått negativt ut overfor de som hadde økonomiske problemer og som dermed var i en vanskelig livssituasjon.

Øren sier til Vi.no at de per nå ikke har tall på ventetid for økonomi- og gjeldsrådgivning i de ulike kommunene og bydelene.

- Men det vi ser er at lang ventetid kan medføre at mange som tar kontakt for å få hjelp med økonomi og gjeld, og ikke får tjenesten når de er motiverte og klare, faller fra innen de blir tilbudt hjelp. Det er knyttet mye skyld og skam ved det ikke å håndtere egen økonomi, og det er også en sammenheng mellom (somatisk og psykisk) helse og økonomi.

Han forteller at rapportene viser at mange saker blir avsluttet grunnet manglende medvirkning fra bruker.

- Vi antar en sammenheng mellom at i mange kommuner der innbyggerne må vente på å få hjelp, så rapporteres det i statistikken til oss om mange saker som avsluttes grunnet at bruker/innbygger ikke medvirker, sier Øren.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.