Bankdirektør ble offer for identitetstyveri

I postkassen lå en bekreftelse på innvilget kreditt på 50.000 kroner. Da hadde svindlerne allerede handlet for hele summen - i bankdirektørens navn.

Thor Christian Haugland er banksjefen som selv ble svindlet av ID-tyver. - Mange føler seg dumme og kvier seg til å anmelde. Vit at du ikke er alene, og anmeld alt, er hans råd. Foto: Privat
Thor Christian Haugland er banksjefen som selv ble svindlet av ID-tyver. - Mange føler seg dumme og kvier seg til å anmelde. Vit at du ikke er alene, og anmeld alt, er hans råd. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Thor Christian Haugland er konserndirektør for kommunikasjon og bærekraft i Sparebank 1 SR-Bank, og er langt over gjennomsnittet opptatt av personsikkerhet. Likevel opplevde han å få personopplysningene sine stjålet. Han vet at det er et stort marked for kjøp og salg av personnummer, og reagerte idet han så de to brevene i postkassen fem dager før jul i 2008.

– Det ene var fra et kredittvurderingsselskap, og det andre fra en nettbutikk, forteller han.

- Det første inneholdt en hyggelig hilsen og en bekreftelse på at en kreditt på 50.000 kroner var blitt innvilget. Det andre var en bekreftelse på mitt kjøp av hvite- og brunevarer for det samme beløpet som kreditten var på. Leveringsadressen for varene var også oppgitt, men det var ikke min adresse.

- Ubehagelig og skummelt

Noen hadde søkt om kreditt og gjennomført kjøp i Hauglands navn.

– For å kunne gjøre det hadde de på en eller annen måte klart å få tak i mitt fødsels- og personnummer. Jeg reagerte umiddelbart og fikk meldt fra om at jeg var blitt svindlet, og at disse kjøpene ikke hadde noe med meg å gjøre. Det jeg reagerte på var at det ikke var noen logisk kontroll fra selgeren sin side, med tanke på hvem som hadde bestilt varene, og hvor de ble levert. Adressene samsvarte jo ikke.

Selv om det økonomiske ble ordnet opp i, satt direktøren igjen med en dårlig følelse.

– At noen satt med mine personopplysninger og kunne utgi seg for å være meg, var det som var mest ubehagelig og skummelt. Dessuten ble jeg stilt overfor et dilemma: Skulle jeg sperre bruken av mitt fødsels- og personnummer? Konsekvensen ville da bli at jeg ikke kunne få kreditt, skaffe nytt mobil-abonnement, skifte strømleverandør eller stifte gjeld. Jeg ville ha bundet meg selv på hender og føtter for å unngå at identiteten min ble misbrukt.

Haugland valgte å ikke sperre personnummeret sitt. Dermed måtte han leve med en bekymring om at flere svindelforsøk kunne skje. Samtidig håpet han at svindlerne ble pågrepet, de hadde jo oppgitt sin egen adresse for levering av varene de hadde bestilt, men dette fikk han aldri noen klarhet i.

Lås på postkassen

Bankdirektøren er rimelig sikker på at svindlerne fikk tak i personnummeret hans ved å stjele post fra postkassen hans. Nå har han satt lås på postkassen, og anbefaler alle å gjøre det samme. Han har selv opplevd hvor lett det er å bli svindlet.

– I jobben min håndterer jeg mange typer svindelsaker. Ofte er det eldre mennesker som blir lurt til å gi fra seg personopplysningene sine. Svindlerne utgir seg for å være fra banken eller noen andre du har tillit til, forteller han.

Mange som blir svindlet skammer seg etterpå.

– Dette er det viktig å snakke om. Da noen gikk i min postkasse og fikk tak i personopplysningene mine, var det ikke noe jeg hadde gjort som fikk meg til å fremstå som naiv. Den gangen fikk man flere følsomme opplysninger tilsendt i den fysiske postkassen. I dag når svindlerne manipulerer sine ofre til å gi fra seg opplysninger, er det vanlig å føle seg naiv og dum, når man innser at man har blitt lurt. Det gjør at mange er for flau for å anmelde, selv om svindelen har ført til store økonomiske problemer.

Anbefaler anmeldelse

Banksjefen anbefaler politianmeldelse av alle svindelforsøk.

- Du er ikke alene. Svindlerne er utspekulerte kriminelle, og det er en grunn til at så mange går på limpinnen. De vet hvordan de skal manipulere folk, og pengene forsvinner som regel fort ut av landet.

Vi.no har tidligere skrevet flere saker om fenomenet Olga-svindel, der ofrene utelukkende er eldre, oftest kvinner. Du kan lese mer om fenomenet i lenken under.

Ifølge Haugland er eldre overrepresentert i svindelsaker.

– Eldre mennesker har i større grad tillit til folk. De tror ikke de skal bli lurt, og de får gjerne ikke med seg alle advarslene som banken og andre prøver å få ut til befolkningen, mener han.

- Å bli svindlet er en stor psykisk påkjenning for mange. Jeg vet at jeg syntes det var forferdelig, selv om jeg ikke ble manipulert til å gi fra meg opplysninger. Det er den ekle tanken om hva de har klart å få tilgang til. Mange eldre får sikkert også kjeft fra barn og barnebarn, og beskjed om at de ikke burde ha gått på det, og at det er helt idiotisk. Da er det ikke rart om folk føler seg dum, og det er ingen god følelse.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer