Bilforsikring

– Å sette ned kjørelengden er en måte å spare penger på

Er du forsikret for å kjøre 2000 mil i året, men tar bare en liten handletur i helgen? La vårsjekken på bilen også gjelde forsikringene i år.

SPAR PENGER: Du kan potensielt spare penger på å sette ned kjørelengden på forsikringa. Foto: Pathdoc / Shutterstock / NTB scanpix.
SPAR PENGER: Du kan potensielt spare penger på å sette ned kjørelengden på forsikringa. Foto: Pathdoc / Shutterstock / NTB scanpix.Vis mer

(Vi.no): Uansett hvor kort eller langt du kjører, koster det flere tusen i året bare å ha en bil stående.

Forsikringskostnadene har mye av skylda. Nye kjørevaner og ny teknologi gir oss stadig nye varianter av forsikringer å velge mellom.

Å finne riktig bilforsikring krever både finlesing og flere runder med forsikringsselskapene. Her er noen råd på veien.

Vet du hvor mye du bør betale for å sitte på?: Muligens mer enn du tror.

Lovpålagt

– Folks behov er ulike, slår Nils Sødal i NAF fast.

Det er likevel én forsikring du ikke kommer unna: Ansvarsforsikring, også kjent som trafikkforsikring.

– Ansvarsforsikring er påkrevd. Den må man ha for å dekke skader på andre biler, på gjenstander og på personer i og utenfor bilen. Om man skal forsikre seg videre, avhenger av andre forhold, sier Sødal.

Har du en verdifull og ny bil, bør du ikke nøye deg med ansvarsforsikringen, men også forsikre kjøretøyet med en kaskoforsikring. Vurderingen er i utgangspunktet enkel: Velg mellom vanlig kasko og en super- eller plussvariant, som også dekker skader på motoren.

Er bilen lite verdt, kan man velge mellom delkasko eller ingen kasko i det hele tatt. Delkaskoforsikringen dekker blant annet skader på glass, og skader som brann og tyveri.

Når hovedvalget er gjort, begynner finlesingen og din egen risikovurdering.

Les også: Jo, du kan kjøre bil selv om du tar medisin med rød trekant

HVOR LANG KJØRER DU EGENTLIG?: Kjører du kortere enn det du fører opp kan du tape penger. Foto: 06photo / Shutterstock / NTB scanpix.
HVOR LANG KJØRER DU EGENTLIG?: Kjører du kortere enn det du fører opp kan du tape penger. Foto: 06photo / Shutterstock / NTB scanpix. Vis mer

Kortreist?

Før du undertegner en avtale, bør du ha en realistisk beregning av hvor langt du kommer til å kjøre. Kanskje er du blant dem som har begynt å reise mer kollektivt eller parkerer bilen i lengre perioder.

– Å sette ned kjørelengden er en måte å spare penger på, sier jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet. – Jeg møter en del forbrukere som vurderer at de kjører mer enn de faktisk gjør.

SETT NED KJØRELENGDEN?: Å sette ned kjørelengden kan lønne seg, sier Thomas Iversen. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet.
SETT NED KJØRELENGDEN?: Å sette ned kjørelengden kan lønne seg, sier Thomas Iversen. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet. Vis mer

Normalt kan man velge mellom ulike kjørelengder hos forsikringsselskapene; som 8000, 12.000 og 16.000 kilometer årlig.

– Man må selvfølgelig også passe på at man ikke kjører lenger enn oppgitt, sier Bjarne Rysstad, kommunikasjonssjef for skadeforsikring i Gjensidige.

Han ser at kjørevanene gradvis endrer seg i storbyene, men tror at vi ikke har sett de langsiktige trendene riktig ennå.

Les også: 5 ting du må vite før du putter penger i madrassen

Fleksibelt

Fremtind er et av flere forsikringsselskaper med nye løsninger for å fange opp folks ulike kjørevaner. I deres «Smart bilforsikring» behøver man ikke å melde inn noen kjørelengde. Det skyldes at kjøringen registreres underveis, gjennom en plugg som kobles til bilen.

Dermed unngår man også å få redusert skadeerstatningen dersom uhellet skulle være ute og man har kjørt lenger enn beregnet. Rundt 30.000 mennesker har tatt i bruk denne typen forsikring i dag.

Registrering av kjøringen og måten man svinger, bremser og akselererer på, har dessuten innvirkning på prisen man betaler for forsikringen. Prisen justeres etter et års kjøring.

– Kongstanken er at vi skal belønne dem som kjører med god flyt uten å straffe dem som ikke gjør det, forteller Simen Rudi i Fremtind.

– Sånn sett vil vi gjøre det mer rettferdig ved å for eksempel kunne gi en 19-åring den samme sjansen til å få en god avtale som en 60-åring har i dag. Og så ønsker vi å bidra til å få ned antallet trafikkulykker.

Så langt har ikke registratoren fungert i elbiler, men nå er en ny versjon på vei for å dekke alle typer kjøretøy. Denne vil bruke mobilen som sensor. Også forsikringsselskapet Tryg jobber med en løsning som fungerer for elbil. Tryg har i dag forsikringen Sidekick som et lignende tilbud til sjåfører under 30, der kilometer og kjøreatferd oppdateres daglig.

Les også: Les også: Å bytte jobb kan bli en dyr lærepenge. Dette bør du vite

Personvern

– Fremover blir løsningene for å registrere kjøreatferden noe som i større grad vil være der fra bilfabrikantenes side, sier Øyvind Setnes, forebyggingsekspert hos Tryg.

Thomas Iversen i Forbrukerrådet synes i utgangspunktet det er riktig å plassere kostnadene der ansvaret ligger, så sant kjøremønsteret blir riktig registrert.

Han spør seg imidlertid om personvernet er på plass.

– Er man sikker på at ikke opplysningene om deg blir gitt til en tredjepart? Til slutt blir det opp til deg selv om du vil ta denne sjansen mot å få rabatten en slik bilforsikring kan gi.

Les også: Mistet lappen? Slik klager du

BETALE SELV?: Av og til kan det lønne seg å betale skaden selv. Foto: Pavelvosolok / Shutterstock / NTB scanpix.
BETALE SELV?: Av og til kan det lønne seg å betale skaden selv. Foto: Pavelvosolok / Shutterstock / NTB scanpix. Vis mer

Heng med

Bilforsikring innebærer løpende vurderinger. Det som før var et innfløkt system av bonuser, og tap av bonuser, blir stadig forenklet. Men fortsatt må du velge om du faktisk vil la forsikringen dekke en skade, eller om du skal betale den selv og unngå bonustap.

Når du inngår en forsikringsavtale, kan du også velge en avtale med høy startbonus – altså med en lavere pris fra starten av.

– Det kan være greit for ungdom som ellers trenger mange skadefrie år på å opptjene en god bonus. Men husk at det likevel er dekningen som avgjør om det er en god avtale, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Det generelle rådet fra Bjarne Rysstad i Gjensidige er å snakke med en rådgiver når det gjelder detaljene i bilforsikringen.

– Det er jo egentlig ikke noen nevneverdig store variasjoner i produktene til de store selskapene, men det kan være en del å sette seg inn i. Og til sjuende og sist er det forbrukeren selv som må ta valgene underveis, sier han.

Les også: Slik kan medisiner påvirke humøret ditt

Gå til Vi.no-forsiden