Hvordan starte eget firma

5 ting du må tenke på før du starter eget firma

Her får du ekspertenes viktigste og beste tips.

GRUNDER: Å lufte ideen din for andre og sjekke etterspørsel i markedet er viktige ting å tenke på når du vil starte eget firma. Foto: Shutterstock
GRUNDER: Å lufte ideen din for andre og sjekke etterspørsel i markedet er viktige ting å tenke på når du vil starte eget firma. Foto: ShutterstockVis mer

(Vi.no): NHO mener Norge er helt avhengig av at flere starter bedrifter i årene fremover for å skape de arbeidsplassene vi trenger.

Drømmer du om å starte firma, lurer du nok på hvor du begynner, og hvordan du går frem.

Det første du må tenke på er ideen:

- Løser den et problem i samfunnet, som noen er villig til å betale for, spør Jeanette Sandmo, strategiansvarlig i gründerdivisjonen til Innovasjon Norge.

Les også: Råd til pensjonister: - Hjelp unge grundere

- Har du en idé bør du vurdere den sammen med dine nærmeste, og deretter med noen som er i bransjen. Rådene trenger ikke å være riktige, det er du selv som må ta valget, mener gründeransvarlig i NHO, Magnvor Lunåshaug.

- Er ideen god kommer andre til å kopiere den. Man må jobbe hardt for å beholde forspranget i markedet. Man kan aldri stoppe opp hvis man vil beholde den ledende posisjonen, sier Lauga Oskarsdottir fra StartupLab.

SAMSTEMTE: Jeanette Sandmo, Lauga Oskarsdottir og Magnvor Lunåshaug mener det er fem viktige ting å tenke på når du skal starte bedrift. Foto: Innovasjon Norge, Privat, NHO
SAMSTEMTE: Jeanette Sandmo, Lauga Oskarsdottir og Magnvor Lunåshaug mener det er fem viktige ting å tenke på når du skal starte bedrift. Foto: Innovasjon Norge, Privat, NHO Vis mer

Det er ingen fast vei til suksess, men ekspertene mener det er fem ting du må tenke på uansett:

1. Er det betalingsvillige kunder i markedet?

Finn ut om det er behov for tjenesten eller produktet i markedet.

En slik evaluering kan du gjøre ved siden av din faste jobb.

- Det kan være lurt å sjekke markedet før du sier opp i jobben. Snakk med potensielle kunder. Er det noen som er villige til å betale, og hvis ikke, hvorfor? Dette er en nyttig øvelse som gir god informasjon om kunden og videre utvikling av selskapet, sier Sandmo i Innovasjon Norge.

Deretter må du finne ut hva du kjemper mot. Går mange etter de samme kundene?

- Det er alltid lurt å evaluere konkurransemarkedet. Det kan være smart å analysere hva konkurrentene gjør og hvorfor, sier hun.

Lunåshaug i NHO mener det er viktig å tenke på hvert eneste ledd i oppstartsprosessen.

- Man bør sette opp en plan for oppstarten og videre utvikling av selskapet. Det kan være lurt å gjennomgå planen med en forretningsrådgiver for å få konstruktive innspill, sier hun.

Oskarsdottir i StartupLab mener det er viktig å finne ut om markedet er modent til å endre atferd.

- Er man for tidlig ute med den nye løsningen? Kan man komme rundt det? Dette er spørsmål man må tenke på, mener hun.

Les også: Knut-Erik (62) tok AFP, og startet egen nettavis

2. Skaff deg et team og bygg nettverk

Du kan starte alene og lykkes fint med det, men ekspertene mener det er store fordeler ved å ha folk rundt seg.

- Man kan bli for forelsket i sin egen idé. Vær åpen for å motta innspill fra andre. Å ha et godt nettverk rundt seg er viktig, flere hoder er bedre enn ett. Nettverket bør ha relevant kompetanse og bestå av fagfolk mer enn venner, sier Sandmo.

Lunåshaug mener teamet må ha tydelige avtaler seg i mellom.

- Dere bør ha forskjellige styrker, det er viktig at man utfyller hverandre. Skaff kompetanse på de områdene man selv ikke er god på. Det handler om effektiv og målrettet bruk av timene du har til rådighet, sier hun.

Oskarsdottir mener man må ha sultne folk med kompetanse for å komme seg fremover.

- Man må ha folk som er med å utvikle og føre selskapet videre. Det er viktig med forskjellige kompetanser, og at de ulike føler eierskap til bedriften, sier hun.

Les også: Godt voksen på jobbjakt? Slik blir du ansatt

Å bygge nettverk er noe av det viktigste du gjør, sier ekspertene.

Tør å ta kontakt med andre, og still gode spørsmål.

Delta på relevante kurs og arrangementer så ofte du kan.

Gründere er ofte glade i å dele erfaringer.

Strekk gjerne ut en hånd til dem som har vært gjennom den fasen - da blir man overrasket over at folk tar seg tid til å dele.

Les også: Carsten O Five: Slik får du bedre råd som pensjonist

3. Hvordan finansiere?

Når du har bestemt deg for mannskapet, må du finne ut av hva slags finansiering som er riktig for deg og selskapet.

Er det fra banken, investorer, eller klarer du deg kanskje med egenkapital?

Dette avhenger av hva slags bedrift du ønsker å starte, og egen privatøkonomi.

Jeanette Sandmo i Innovasjon Norge mener den viktigste finansieringen du kan få er fra betalende kunder.

Tett kontakt med kundene er viktig, også i starten.

- Det finnes kunder som er med på å betale i en utviklingsfase, men man må ofte belage seg på lavere inntekt i starten enn hva du var vant til. Det er helt vanlig at det tar tid før man får inntekter. Man må som regel belage seg på å leve litt sparsommelig den første tiden.

- Ambisjonen bør være å bruke pengene man har klokt, og redusere risikoen for feilinvesteringer. God dialog med kunder og nettverk er viktig for å sikre at du er på riktig vei, sier Sandmo.

En viktig utgiftspost kommer ofte til å være lønn til ansatte, mener Lunåshaug.

- Tenk på om du skal ha ansatte utover teamet som starter opp. Da er det lover og regler å tenke på. Ting tar ofte mye mer tid enn planlagt. Prosesser drar ut, og det er ikke alltid noe man tar høyde for.

Oskarsdottir mener du kan dra nytte av nettverket i denne delen av prosessen.

- Det kan være lettere å be om pengene til folk som vet at du er en ressursperson. Det kan for eksempel være en tidligere kollega. Skal du snakke med investorer er det viktig å vise at selskapet har potensiale. Du må kunne vise til interesse i markedet. At kundene har bekreftet at dette er en løsning de ønsker seg som de er villige til å betale for.

Hun mener vi er heldige i Norge, da det finnes muligheter for å få offentlig støtte hvis man klarer å definere markedspotensiale og problemstillingen godt nok.

- Man må finne ut hvilke støtteordninger som er tilgjengelige. Ta en prat med Innovasjon Norge og Forskningrådet, råder hun.

Bankene har lånekalkulatorer hvor du kan regne ut egne lån til bedriften.

Les også: Dette bør du kreve i en sluttpakke

4. Hvem feiler og hvem lykkes?

I fjor ble det registrert nesten 10.000 enheter og 40.000 foretak, ifølge Brønnøysundregistrene.

Samtidig gikk nesten 5000 konkurs, og 1259 ble tvangsavviklet.

Det er mange årsaker til at en bedrift går konkurs, men den største er manglende fokus på kundene, forteller Sandmo.

- I stedet for å snakke med kundene og høre hva de vil ha, og hva de vil betale, så finner man det ut foran en PC-skjerm. Man blir for opptatt av produktet, når kundene burde vært i fokus.

- Det er helt normalt at prosjekter feiler, men det er viktig å minimere konsekvensene av konkursene. Test tjenesten eller produktet på kunder før du setter i gang i full skala, råder hun.

Oskarsdottir mener det som kjennetegner de som lykkes er at de har bra fokus.

- Flinke gründere har en helt spesiell evne til å fokusere. Utfordringen er fart, evne og muligheten til å bevege seg raskere enn konkurrentene dine. Hvis du ikke fokuserer på det som er viktig og sørger for at du får fremdrift, og heller sprer ressursene tynt, kan det være vanskelig å bevege seg videre.

Les også: - Mye av det man liker å gjøre som pensjonist er gratis

5. Få selskapet kjent for kundene

Man må jobbe for å få bedriften kjent for kundene. Mange selskaper feiler på grunn av dårlig markedsføring.

- Man bør ha en markedsstrategi eller en salgsstrategi. Hvor mye man skal bruke på dette kommer an på hva slags selskap du starter opp, sier Sandmo i Innovasjon Norge.

Her er det veldig mange løsninger - finn hva som passer for deg, og hva du har råd til i budsjettet.

Sandmo drar frem det norske selskapet «Fjong» som et godt eksempel på en bedrift som har gjort stor suksess med «crowdfunding», der enkeltpersoner går sammen om å finansiere.

Metoden kan gi deg både reklame og finansiering på en gang.

Lunåshaug tror det er lettere å markedsføre selskap i dag.

- Det er genialt med sosiale medier i dag, hvor man kan synliggjøre bedriften rimeligere enn før. Før var du nesten avhengig av å betale for annonse i TV, radio, avis og slikt, sier hun.

Les også: Se når du bør bli gjeldfri

- Mange synes det er skummelt å starte

Sandmo tror en god del i Norge er redd for å gjøre liv av ideene sine.

- Mange synes det er skummelt å bli gründer fordi man tenker at det er så vanskelig, og at man kommer til å jobbe dobbelt så mye. Og ja, man må jobbe hardt. Man må stå på mye. Det vil gå i bølgedaler fra uke til uke, og det kan knekke mange.

- Samtidig får man en fleksibel hverdag hvor man følger drømmen sin, sier hun.

Sandmo mener folk er mer villige til å satse på ideene sine nå enn de var for bare få år siden.

- En rapport fra DNB for noen år siden viste at en halv million nordmenn har en gründer i magen, men få gjorde liv av ideene sine. Innovasjon Norge sitt inntrykk er at flere nordmenn tør å ta steget i dag, sier hun.

Les også: Sent karrierebytte? Det kan koste deg mer enn du tror

Oskarsdottir i StartupLab mener man må være bevisst på at reisen ikke blir lineær.

Man må holde seg motivert og være villig til å endre på ideen når det trengs.

- Mange selskaper ser ut som de har vært gjennom en solskinnshistorie, men de har alle vært gjennom beinharde perioder. Man må være veldig dedikert og tåle de dørene som smeller i trynet ditt.

Lunåshaug mener det er viktig at vi tar vare på alle typer oppstartere.

- Det er viktig å heie på vekstbedrifter og småbedrifter, vi trenger begge deler i årene fremover.

Brønnøysundregisteret kan også hjelpe deg med å komme i gang. De har en gratistelefon du kan ringe på tlf: 800 33 840.

Gå til Vi.no-forsiden