Jobb

Jette (60) ble influenser i moden alder: - Eldre vil ikke sitte i et hjørne, de vil ha noe ut av livet

- Det trengs et mer moderne bilde av hvordan det er å bli gammel. Ikke et glansbilde, men et ærlig bilde, mener Jette. Og det er litt av bakgrunnen for at hun i godt voksen alder startet som blogger.

DELER ÆRLIG OM DET Å BLI ELDRE: 60-årige Jette Meier Hammerich startet som influenser i godt voksen alder. – Alderdom er ikke bare en avvikling. Det er også utvikling og mange muligheter. Det trengs et mer moderne bilde av hvordan det er å bli gammel. Ikke et glansbilde, men et ærlig bilde med tilhørende sorg og savn, sier Jette. Foto: Hanne Loop
DELER ÆRLIG OM DET Å BLI ELDRE: 60-årige Jette Meier Hammerich startet som influenser i godt voksen alder. – Alderdom er ikke bare en avvikling. Det er også utvikling og mange muligheter. Det trengs et mer moderne bilde av hvordan det er å bli gammel. Ikke et glansbilde, men et ærlig bilde med tilhørende sorg og savn, sier Jette. Foto: Hanne Loop Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

60-årige Jette Meier Hammerich, 47-årige Lone Holm og 53-årige Gitte Hansen har en ting til felles: De deler livene sine med andre i sosiale media - og lever av det.

Både Lone, Gitte og Jette er nemlig influensere - men godt voksne slike. For det er ikke bare Sophie Elise, fotball-, trenings- og diverse andre -fruer som kan tjene penger på sosiale media.

Godt voksne influensere deler om alt fra kalde bad, økonomi, kaker og grønn livsstil.

Lone Holm skriver om reiser, Gitte Hansen har sagt opp sin faste jobb for å leve av matbloggen sin, og 60 år gamle Jette Meier Hammerich har startet «Rynkermedrusk» sammen med den 73 år gamle journalistvenninnen Camilla Lindemann - som også har podkasten «Gudinnealderen».

Jette Meier Hammerich blogger om alder: Vi har tatt tak i noe viktig

Når Jette hører «Eldresaken», får hun mest lyst til å strekke seg etter en rullator. Og det er synd, synes hun.

– Alderdom er ikke bare en avvikling. Det er også utvikling og mange muligheter. Det trengs et mer moderne bilde av hvordan det er å bli gammel. Ikke et glansbilde, men et ærlig bilde med tilhørende sorg og savn.

- Eldre i dag vil ikke sitte i et hjørne. De vil ha noe ut av livet – hele livet. Jette

Det var Jettes livslange venninne Camilla Lindemann helt enig i. Og dermed gikk de to journalistene i gang. I fjor høst slapp de første episode av podkasten Gudindaalderen på Podimo, og 2. mars gikk de live med Instagram-profilen @rynkermedrusk. Og med det åpenbarte det seg en helt ny verden for dem.

Jette blogger om det å bli eldre - uten filter og med ønske om å inspirere til å leve godt selv om man blir eldre. Foto: Hanne Loop
Jette blogger om det å bli eldre - uten filter og med ønske om å inspirere til å leve godt selv om man blir eldre. Foto: Hanne Loop Vis mer

– Ingen av oss hadde erfaring med Instagram da vi startet, og vi er fortsatt ganske ferske i spillet. Vi lærer mens vi går, kan man si. Og det i seg selv er en måte å holde hodet opptatt på. Men så er det også så mange kule og spennende kvinner og menn der ute som vi deler tanker og refleksjoner med, om hva det vil si å bli eldre. Og vi er rett og slett vilt imponert over det universet som har åpnet seg for oss. Det er god stemning og stor hjelpsomhet. Det er lett å komme i kontakt med hverandre, og på mange måter er det superseriøst. Det er mange som virkelig vil noe med profilene sine. Fra å dele erfaringer, inspirere til for eksempel selvutvikling og skape mer egenkjærlighet og nestekjærlighet. Det er profiler om økonomi, astronomi, gastronomi. Hva som helst. Det er som om det er mer spisset og samtidig både mindre og mer personlig enn f.eks. på Facebook.

På @rynkermedrusk dyrker de gode historier om å bli eldre. De får livserfaringer i spill. Ser tabuene og det triste i øynene. Hyller motet (også for å mislykkes) og kjemper for at også eldre skal behandles med omsorg og omtanke.

Det hender at Jettes 30 år gamle sønn får en desperat telefon om behovet for digital hjelp. Men ellers gjør de alt selv, fra de små videointervjuene til bilder og tekst.

- På mange måter er det ikke så langt unna verden vi kommer fra. Som journalister er vi vant til å finne de gode historiene og fortelle dem. Den store forskjellen er at det ikke er noen redaktør. Det er en enorm frihet. Og så kan vi gjøre det hvor som helst, og vi er i direkte kontakt med våre lesere.

Jette Meier Hammerich og venninnen Camilla Lindemann, som startet bloggen Rynkermedrusk sammen. Foto: Privat
Jette Meier Hammerich og venninnen Camilla Lindemann, som startet bloggen Rynkermedrusk sammen. Foto: Privat Vis mer

Superviktig målgruppe

Noen av dem Jette og Camilla har kommet i kontakt med er de andre influenserne i Influenter50Plus, et helt nyetablert, dansk nettverk av seriøse influensere i alderen 50+.

Jette deltok på stiftelsesmøtet i mai og gikk derfra veldig imponert.

– Det var 15-20 superkule kvinner som satt rundt bordet. De kom fra hele landet og var dedikert til hvert sitt område. En skrev om kalde bad. En om livsglede. En annen om ansiktsyoga. De var vanvittig engasjerte. Flere av dem hadde tusenvis av følgere og har gjort profilen sin til en bedrift.

Og Jette er ikke i tvil om at det er et stort marked for dette. Også hvis du er over 50.

– Det er et enormt potensial i 50+. Det er en superviktig målgruppe, både som meningsgruppe og som forbrukergruppe, og skal du nå dem må du få tak i noen de kan se opp til.

@rynkermedrusk har ikke begynt å annonsere produkter enda.

– Det er ikke målet vårt nå. Nå er målet å skape en inspirasjonsplattform hvor man kan møtes og ta tak i alderdommen. Men vi har blitt kontaktet av et forlag som gjerne vil møte oss på kaffe, og på sikt vil vi gjerne gjøre @rynkermedrusk om til en bedrift.

Hun er ikke i tvil om at det er mulig heller.

- Vi har tatt tak i noe viktig. Det kan vi høre på de mange positive kommentarene og tilbakemeldingene vi får, for eksempel når vi er ute og holder foredrag. Det er behov for nye måter å snakke om å bli eldre på, nye historier og nye rollemodeller. Eldre i dag vil ikke sitte i et hjørne. De vil ha noe ut av livet – hele livet. Vi synes vi er superkule selv, fordi vi tør å være ærlige og gi mye av oss selv. Og det handler ikke bare om velvære og hvordan man skal kle seg. Vi har også en mening om hvordan vi organiserer samfunnet vårt, og hun mener det er en fordel at det er to.

– Vi fungerer som en enhet, men gjør det alltid klart hvem av oss som skriver. Og selv om vi i stor grad deler verdier og holdninger, er vi også veldig forskjellige. Jeg er f.eks. 60 og gift med en jevnaldrende mann. Camilla er 73 og har en mye yngre partner. Jeg har laget avis og skrevet om politikk og næringssaker. Hun kommer fra damebladbransjen. Men den forskjellen kan også brukes til noe. Det betyr uansett at det er flere som kan speile seg i oss.

Gitte Hansen har sagt opp jobben og kan nå leve av bloggen. Foto: Hanne Loop
Gitte Hansen har sagt opp jobben og kan nå leve av bloggen. Foto: Hanne Loop Vis mer

Gitte Hansen er matblogger: - Jeg er med på å gi folk selvtillit på kjøkkenet

«Jeg har bakt denne kaka i 10 år, nå er oppskriften gitt videre til datteren min.»

«Vi begynte å bake da vi begynte å følge bloggen din. Det har skapt så mye glede i familien å ha noe til felles».

Det er slike tilbakemeldinger Gitte får fra sine følgere på Facebook, Instagram og «noe i Ovnen» - som er hennes 10 år gamle blogg. Og det gjør henne ikke bare glad. Det gir mening, og det gir henne etter hvert så mye inntekt at hun nå har sagt opp jobben som bibliotekar og har blitt en influenser på heltid.

Det som startet som en hobby har med andre ord blitt til en bedrift. Og det har stort sett kommet av seg selv.

– Jeg har alltid vært glad i å bake, og da Facebook fortsatt var nytt, var jeg nok en litt irriterende boomer. Den ene dagen delte jeg at jeg hadde bakt boller. Og så at jeg hadde bakt den og den kaka. Men det var også mange som likte det, og noen spurte etter oppskrifter, og så var det en som skrev «men hvorfor har du ikke en blogg?».

- «En blogg, hva er det?»

Det hørtes vanskelig ut, men ei uke seinere hadde hun kjøpt domenet Nogetiovnen.dk, og da tok det av. Det var «helt vilt stimulerende», som Gitte beskriver det på dansk.

- De færreste har tid til bakverk som må eltes og formes i halvannen time Gitte

Så kom rabarbrasesongen og hun hadde litt mynte, men trengte bare en oppskrift - og plutselig utviklet hun sine egne oppskrifter. Og det er ikke bare bakeoppskrifter, for hun liker like godt å lage annen mat. Og filosofien er den samme, uansett om resultatet er søtt eller salt:

Det skal være kjapt, det skal smake godt, og du må kunne bruke det du allerede har.

- Det kan være ok om noe skal lages i fire timer i en slowcooker, men tilberedningen skal være enkel, og hvis du f.eks. ikke har gresk yoghurt, bør du kunne bruke kulturmelk. De færreste har tid til bakverk som skal eltes og formes i halvannen time, og med stigende matpriser gir det ekstra god mening å ikke gå ut og kjøpe seg fattig i spesialbutikker.

Solgul kake

Men det var koronaen som ga bloggen til Gitte pushet som virkelig fikk annonsørene interessert.

– Den dagen Mette (Frederiksen, den danske statsministeren, red.anm.) lukket ned Danmark, doblet lesertallet mitt. Folk måtte ha noe å gjøre hjemme, og derfor fikk de sansen for huslige sysler som baking og matlaging. Og det ser ut til å ha blitt værende.

Gittes blogg Nogetiovnen.dk har fem millioner unike besøkende i året, og på Facebook har hun 45 000 følgere. På Instagram er det færre, men det er fordi følgerne hennes typisk er kvinner 35 pluss, og de er stort sett på Facebook. Og det vil endre seg etter hvert som de unge blir eldre, så hun har også begynt å lage Reels (småfilmer, red.anm.) og se litt på TikTok.

- Det må jeg. Men jeg synes det er morsomt også. Hvordan sikrer man seg flest lesere? Det handler også om ordene du bruker i innlegget ditt. Er dette de samme ordene som brukere skriver inn i søkefeltet på Google? Jeg hadde f.eks. kalt en sandkake med sitrontrekk for Solgul-kake. Men det er det jo ingen som søker på. Så endret jeg navnet til Citronmåne - og da skjedde det noe.

Det kalles SEO-optimalisering, og hun kjøpte seg konsulentbistand for å lære det. Men når hun skal sortere søppel fra kanel i jungelen av informasjon på nettet, kan hun trekke på sin egen bakgrunn som bib­liotekar, som også skinner igjennom på bloggen.

– Folk liker også at jeg skriver litt fra privatlivet. Det kan være en tur i skogen. En gang iblant har jeg også skrevet om ei bok jeg har lest, og dette har fått flere til å skrive og spørre om tips til bøker, f.eks. hvis de skal reise på ferie, og flere har etterspurt en bokanmeldelsesseksjon. Så nå har jeg også blitt bokinfluenser.

Og det passer henne godt. For det er ikke uten sorg hun har sagt farvel til biblioteket.

- Jeg var redd jeg ville komme til å savne bøkene. Men hvis jeg skulle prøve, måtte det være nå. Jeg visste at jeg ville angre hvis jeg ikke prøvde.

Og akkurat nå går det veldig bra. Så bra at hun faktisk føler seg gjenkjent, på rockekonserter, på gata og på danskebåten til Norge.

Det er lesere som har spurt om adressen til sommerhuset hennes. For de var ute og kjørte i området, og da kunne de bare stikke innom. Men der trekker hun grensen. Og dersom hun lager et innlegg om et restaurantbesøk, legger hun det først ut etter besøket. For hun sørger også for å beskytte privatlivet sitt. Det må være tid til å sette seg ned med en god bok. Og har hun planer en kveld, kan hun alltids produsere noen innlegg på forhånd. Men alle som skriver til henne, får svar.

– Det er det som er så fantastisk. Jeg er med på å gi folk selvtillit på kjøkkenet og hjelper dem med å spare på matbudsjettet. Det er et fantastisk oppdrag å ha. Samtidig gjør jeg det jeg liker, og jeg bestemmer hvor og når. Det er en enorm frihet. Og nå har også mannen min sluttet i jobben. Så kan vi reise til Berlin i to uker hvis det er det vi vil. Da kan jeg bare jobbe derfra. Dette er vårt lille eventyr sammen.

Lone Holm er reiseblogger. Foto: Hanne Loop
Lone Holm er reiseblogger. Foto: Hanne Loop Vis mer

Lone Holm er reiseblogger: - På bloggen behøver jeg ikke å holde tilbake

Lone elsker å reise. «Men hvem gjør ikke det?», sier den ydmyke stemmen til den prisbelønte reisebloggeren - og kanskje en av de første reisebloggerne i Danmark? Hun tror det bare var noen få reisebloggere da hun (og Karen Seneca, som var med de første fem åra) begynte å blogge, og neste år kan hun feire 10-årsjubileum som reiseinfluenser.

– Jeg har det godt med å fortsette, når jeg først har begynt på noe. Og jeg er flink til å gripe mulighetene som byr seg.

Og slik var det med Reiseblokken. Det kom liksom litt ut av det blå. Og så har hun holdt fast ved det, først og fremst fordi hun synes det er gøy.

- Det er gøy å bli invitert med på reiser, og det er en god følelse å kunne hjelpe andre med reisetips og inspirasjon. Og så liker jeg det å blogge. Jeg trenger ikke å holde tilbake noe. Hvis jeg synes en restaurant er bra, kan jeg bare skrive det. Folk vet at dette er min personlige vurdering. Det sier seg selv, for bloggen er personlig.

Og det var nettopp det, det personlige, som vekket interessen for blogging tilbake i 2013. Og så ringte Karen. Hun var tidligere journalist i Ekstra Bladet og hadde reist mye, og hun spurte om de skulle lage en reiseblogg sammen. Få uker seinere gikk de live med Rejseblokken med tips og inspirasjon til å reise. Og de gjorde det så bra at de i 2017 mottok Danske reisejournalistens pris som Årets reisejournalist.

- Det er gøy å bli invitert med på reiser, og det er en god følelse å kunne hjelpe andre med reisetips og inspirasjon Lone

De første åra skrev de mye om å reise med barn. Fordi Lones datter var åtte på den tida, og Karen hadde tenåringsbarn. Og det viste seg å være god timing.

- Det var veldig moderne med barselferier, der hele familien dro på lange turer til fjerne strøk når en av foreldrene var i barselpermisjon. Typisk for Vietnam og Thailand. Vi intervjuet familier som tok lang fødselspermisjon. Det tror jeg blant annet var med på å komme godt i gang.

Kobekjøtt i Dubai

Nå er datteren til Lone 16, og Lone er 47, og dette gjenspeiles også på Rejseblokken. I sommer var hun i Sopot, en gammel polsk badeby ved Østersjøens riviera, kjent for sine kilder og Europas lengste trepir.

– Jeg er ikke gal etter 40 graders varme. Og jeg hadde aldri besøkt Polen og det tar bare en time å fly dit. I tillegg kommer prisnivået. Det er slik at man som vanlig danske har råd til å gå på gourmetrestaurant og spise kobekjøtt. Og det gjorde Lone sammen med søsteren og datteren og samboeren, som hun reiste sammen med. Det var allerede planlagt hjemmefra. For Lone gjør alltid research grundig før hun drar. Hva er det å se, oppleve og spise, ikke minst? Fordi mat er en stor del av å reise. Og etter en tur til Dubai hadde hun fått sansen for kobekjøtt.

– Jeg bodde på The Palm, som er et av de mest fasjonable hotellene i Dubai, og fikk servert Wagyu på Restaurant Seafire Steakhouse & Bar, som er kobekjøtt og verdens dyreste kjøtt.

Det smeltet på tunga og var det beste kjøttstykket hun noen gang hadde smakt. Og hun trengte ikke engang å betale verken de 2000 kronene som biffen kostet, eller årgangsvinen hun drakk til. For det var en såkalt blogger-tur, betalt av arrangørene mot at bloggerne skrev om det i etterkant.

- Det var ekstremt luksuriøst. Vi spiste på noen av de virkelig dyre restaurantene. Jeg ville aldri noensinne ha betalt for den turen selv.

Det var også flere som hadde en mening om at hun valgte å dra på akkurat den turen. Men sånn er det når man skriver om seg selv offentlig. Og Lone står ved sine valg.

- Jeg har jo også en jobb ved siden av. Og familie og venner jeg vil reise med. Så jeg må velge. Og jeg velger det jeg vil.

Rejseblokken er nå så godt etablert at hun ikke trenger å legge ut noe nytt verken hver dag eller hver uke. Det er tross alt ikke en nyhetsside, men et sted du går for å se etter informasjon, og Lone er ikke opptatt av å vokse seg større.

- Jeg har cirka 9000 besøkende i måneden på bloggen min og 2000 følgere på Facebook og 1000 på Instagram. Så jeg er det du kaller en mikro-influenser. Mange bedrifter ser på dette som en fordel fordi de antar at mikro-influensere har høyere troverdighet og er lettere å forholde seg til enn makro-influensere.

Det er heller ikke alt som er dyre luksusreiser.

- Langt ifra. Jeg har vært på matvandring på Kullen, og jeg har vandret i Alpene og skrevet om naturlekeplasser i Østerrike.

Noe av det mest populære på Rejseblokken er Lones tips til reiser og utflukter i Danmark. Og det er virkelig mange flotte steder. Men ett sted slår dem alle.

– Nordjylland. Det var der jeg vokste opp. Omgitt av stor natur og Vesterhavet. Det er helt klart mitt favorittområde i Danmark.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.