Symptomer på overgangsalder

– Yoga kan gjøre overgangsalderen lettere

Har du merket symptomer på overgangsalderen? For noen oppleves plagene som følger med overgangsalderen helt uutholdelige. Da kan yoga være verdifullt, mener Cathinka Devor Lunde (47).

YOGA MOT OVERGANGSPLAGER: Yoga kan bidra til å dempe plager og redusere stress knyttet til det å komme i overgangsalderen, mener yoga-lærer Cathinka Devor Lunde. Foto: Morten Eik
YOGA MOT OVERGANGSPLAGER: Yoga kan bidra til å dempe plager og redusere stress knyttet til det å komme i overgangsalderen, mener yoga-lærer Cathinka Devor Lunde. Foto: Morten Eik Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

For noen oppleves plagene som følger med overgangsalderen, helt uutholdelige. Da kan yoga med andre i samme situasjon være verdifullt.

– Å forberede seg på det som kommer, er alltid viktig. Da takler man det som regel bedre. Akkurat det tror jeg gjelder for overgangsalderen, også, sier Cathinka Devor Lunde (47) fra Oslo.

Vi møter henne i lokalene til Aya yoga på Lilleaker i Oslo, hvor hun jobber som frilans-yogalærer. Rommet ligger som en fredelig oas midt i det travle kjøpesenteret.

Her er det levende lys, lukten av eteriske oljer og en god ro. I disse lokalene holder Cathinka kurs for ulike grupper, blant annet kvinner i overgangsalderen. For etter å ha praktisert yoga i snart tjue år, er hun overbevist om at det er en aktivitet som kan gjøre overgangsalderen lettere for mange kvinner, til og med lindre noen av plagene.

Vil ikke snakke om det

Er det én ting som er sikkert, så er det at alle kvinner kommer i overgangsalderen. Enten de vil eller ikke.

Akkurat når den starter, vil variere fra kvinne til kvinne, men en gang mellom 45 og 55 år vil de fleste kvinner ha vært igjennom overgangs-alderen. Likevel kan det virke som mange tror de slipper unna, særlig hvis de ikke prater om det, mener Cathinka.

– Da jeg ble 45 år slo det meg at min fertile alder gikk mot slutten. Hva ventet meg nå? Det visste jeg lite om til tross for at jeg har jobbet med kvinnehelse hele mitt voksne liv, sier Cathinka som er utdannet sykepleier og jordmor, i tillegg til akupunktør og yogalærer.

Til daglig jobber hun ved Oslo kvinnehelsesenter.

– Jeg begynte å forhøre meg litt med venninner og andre kvinner rundt meg. Da forsto jeg at dette med overgangsalder var noe vi forholdt oss til på en helt annen måte enn puberteten. Først når vi kvinner er midt oppi det, kan vi snakke med andre om det, men bare med de som selv er i overgangsalderen eller er ferdige. Dermed bidrar vi selv til å gjøre dette til et usexy tema.

Trenger et kvinnefellesskap

– Overgangsalderen er ikke noe som starter plutselig. Det er ikke sånn at vi våkner en dag og BANG så var det tomt for østrogen. Hormonene synker gradvis, og for mange kvinner kommer de første symptomene i midten av 40-årene, forklarer Cathinka.

Det betyr at vi også har tid til å forberede oss på det som kommer, både på egen hånd og sammen med andre. Det er en jobb vi kvinner må bli litt flinkere til å ta på alvor, mener hun.

– Vi kan ikke forvente at menn i 40-årene setter dette på agendaen. Og vi kan heller ikke forvente at menneskene rundt oss forstår hva kvinner går gjennom i overgangsalderen, hvis vi ikke snakker om det. Vi må selv løfte fram denne fasen av livet, og gjøre den til noe positivt og fint, sier Cathinka som tror at det å møtes i en kvinnesirkel for å praktisere yoga, dele erfaringer og snakke om det som er utfordrende i denne livsfasen, kan være verdifullt.

Helsedirektoratet lar deg få ditt eget tilpassede treningsprogram, etter alt fra alder til yrke og eventuelle helseplager. Vis mer

Det var noe hun selv erfarte under et studieopphold i England, etter at hun hadde utdannet seg til yogalærer. Gjennom videreutdanningen Menopause Yogateacher hos Petra Coveney forsto hun at det var et helt annet fokus på yoga og overgangsalder i England enn i Norge. Der hadde de også etablert gode kvinnesirkler som praktiserte yoga.

– Det at yogaen kan fungere som et møtested for kvinner i samme fase og med de samme utfordringene, kan være veldig betydningsfullt og noe man ikke skal undervurdere. At det skapes et møtested for å snakke om disse tingene, kan være like viktig som selve yogaen, påpeker hun.

Aksepter endringene

Hvilke plager vi får i overgangsalderen, er individuelt. Men de fleste kvinner vil få symptomer som påvirker dem i kortere eller lengre perioder.

– Noen kan merke psykiske symptomer som humørsvingninger, tristhet, angst og irritabilitet som følge av hormonelle endringer, sier psykologspesialist Sissel Øverbø på Apex-klinikken.

I tillegg er det mange som har fysiske plager som kan få stor betydning for livskvalitet og humør, forteller hun. Det å se på alle plagene med en helhetlig forståelse for hvordan biologiske, psykologiske og sosiale faktorer henger sammen, er derfor viktig.

– Som psykolog prøver jeg å være bevisst på om det er noe kroppslig som kan forklare de psykiske symptomene, sier hun.

Heldigvis er det flere ting vi selv kan gjøre, for å få det bedre i overgangsalderen. Det å akseptere at overgangsalder er en naturlig del av livet, er ifølge psykologspesialisten første skritt på veien. I tillegg er det viktig med kunnskap om den fasen vi skal inn i.

– Jo mer vi vet om det som skjer, desto bedre kan vi håndtere situasjonen. Åpenhet rundt denne livsfasen kan bidra til å mestre endringene og finne måter å lindre plagene på, mener hun. Det å holde seg fysisk aktiv i hverdagen gjennom aktiviteter som gir energi og overskudd, er også lurt.

– Yoga og meditasjon kan avlaste stress og hjelpe kroppen til å slappe av og mykne opp i stram muskulatur, sier Øverbø.

Å se innover i seg selv

Det er 18 år siden Cathinka prøvde yoga for første gang. Da hadde hun akkurat født sitt første barn, og livet med en liten baby i huset var både kaotisk og overveldende.

– Yogaen ble redningen for meg. Det ble en mental pause fra alle de store omveltningene jeg gikk igjennom etter at jeg ble mamma, forteller hun.

Da hun var gravid med både andre og tredjemann gikk hun først på gravide-yoga og deretter barselyoga. Det ga henne mye.

– Jeg merket fort at det var godt for det mentale. Jeg måtte på yoga, og helst 1-2 ganger i uken. Yogaen ble fort «min greie». Noe av det som var så godt, var det innadvendte fokuset hun opplevde i yoga-timene. Bevisstheten rundt det fysiske og mentale som henger sammen.

– Nettopp det ble så viktig for meg, sier hun og tror at dette med det innadvendte fokuset også kan oppleves fint når man går igjennom overgangsalderen.

– Det er en god hjelp til å finne roen i seg selv når verden utenfor kan virke kaotisk og krevende, sier hun.

Holder oss smidige

Cathinka har alltid likt å trene, men bedyrer at hun aldri har vær mer enn en mosjonist. Enten man har trent hardt eller mer moderat gjennom livet, tror hun likevel mange kvinner vil se verdien av å supplere styrke- og kondisjonstrening med yoga når de kommer i overgangsalderen.

– Det å bevare smidighet og mykhet, er ekstra viktig i denne fasen av livet. Yoga bidrar til nettopp dette, sier hun.

Men det er også en rekke andre fordeler.

– Det er jo sånn at følelser kan sette seg i kroppen, og det å løsne opp spenninger rundt bekkenet kan være positivt. I tillegg får mange økte smerter i kroppen litt ut i overgangs-alderen, og det å smøre leddene er derfor viktig.Flere av øvelsene kan dessuten lindre plager rundt hetetokter, irritabilitet og humørsvingninger.

Cathinka forteller at for mange av dem som kommer på kurs, handler det også om å få et avbrekk i en travel hverdag. Et sted der det er rom for stillhet og refleksjon. Der både tanker og kropp kan komme i balanse.

– Det at yoga er så avslappende og dermed gir oss mulighet til å få kontakt med det vi har på innsiden, tror jeg også kan gjøre godt for mange av de plagene kvinner har i overgangsalderen. Det er noe hun selv merker.

– Yogaen har blitt et sted der jeg henter hvile og restitusjon. Jeg merker også at den restituerende delen har blitt viktigere og viktigere for meg jo eldre jeg har blitt. Det er jeg sikker på at mange kvinner vil kjenne seg igjen i.

Prøv disse yogaøvelsene

Øvelse 1: Du står på ett bein, det andre beinet støttes mot kneet og går ut i vinkel. Armene mot taket/eller foran brystet. Stillingen kalles «Tree pose» (Vriksasana). Den hjelper deg å finne balanse, stabilitet og styrke både fysisk og mentalt.

Tree pose/Vriksasana. Foto: Morten Eik
Tree pose/Vriksasana. Foto: Morten Eik Vis mer

Øvelse 2: Du står på knærne. Det ene beinet står foran deg i vinkel mens det andre strekkes bakover. Armene mot taket. Stillingen kalles «Low lunge» (Anjaneyasana). Den tøyer lyske og hofter og åpner brystet. Stilligen gir energi og bedre holdning.

Low lunge/Anjaneyasana. Foto: Morten Eik
Low lunge/Anjaneyasana. Foto: Morten Eik Vis mer

Øvelse 3: Du står på matten. Det ene beinet står foran det andre mens det andre strekkes bakover. Nå er ikke kneet i bakken. Hendene støttes i matten. Stillingen kalles «Runners lunge pose» (Utthita ashwa sanchalasana). Den åpner hoftene, styrker og strekker sete, legger, lår og armer. Stillingen øker også fleksibiliteten i ryggen og kan virke mentalt styrkende.

Runners lunge pose/Utthita ashwa sanchalasana. Foto: Morten Eik
Runners lunge pose/Utthita ashwa sanchalasana. Foto: Morten Eik Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.