Helseplattformen

– Vi har opplevd at pasienter har fått medisiner det ikke er ment at de skal ha

Det nye IT-systemet som er innført i Helse Midt-Norge, Helseplattformen, skaper store problemer ved St. Olavs Hospital i Trondheim.

HELSEPLATTFORMEN: Det nye IT-systemet fører til store problemer for St. Olavs Hospital. Foto: NTB
HELSEPLATTFORMEN: Det nye IT-systemet fører til store problemer for St. Olavs Hospital. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Det nye systemet Helseplattformen, som ifølge egne nettsider skal binde sammen hele helsetjenesten i Midt-Norge på en ny måte, skaper store utfordringer for St. Olavs Hospital i Trondheim.

Systemet har ifølge NTB ført til blant annet feildosering og høye kostnader for sykehuset.

Feilmedisinering

På nettsidene til Helseplattformen beskrives tjenesten som en løsning for pasientjournal og pasientadministrasjon, i tillegg til å være et fagsystem som skal støtte helsepersonell i pasientbehandlingen.

Så langt har det stort sett ført til problemer for både ansatte og pasienter: Ventelistene skal ha blitt lengre, pasienter skal ha fått utskrevet feil medisin, og driften skal ha blitt dyrere, melder NRK.

– Vi har opplevd at pasienter har fått medisiner det ikke er ment at de skal ha. Det står ordinert, men ingen skjønner hvorfor. Og medikamenter vi har ordinert, kommer ikke opp for våre sykepleiere, og dermed vet de ikke at pasientene skal ha dem, sier tillitsvalgt Monica Engstrøm ved kirurgisk avdeling på St. Olavs hospital.

Ifølge NRK ble ledelsen ved St. Olavs hospital advart om systemet allerede for fire år siden. Professor og overlege Jacob Rosenberg ved Herlev Sykehus i Danmark sier pasienter og ansatte må forberede seg på flere alvorlige feil.

– Systemet er veldig komplisert å bruke, sier han til NRK.

Da journalsystemet ble innført på sykehuset i november 2022, var administrerende direktør i Helse Midt-Norge overbevist om at den ville gi sykehuset et løft. Nå sier informasjonsavdelingen at han ikke har prioritert å svare på NRKs henvendelser, skriver NTB.

Tør ikke stå til ansvar for pasientsikkerheten

Per Morten Hoff, tidligere Generalsekretær i IKT-Norge, skriver i et innlegg i Adresseavisen at ledende helsepersonell har sagt opp sine stillinger, fordi de ikke kan stå til ansvar for pasientsikkerheten, og ramser opp følgende problemer med systemet:

– Fastleger får ikke epikriser. Det er feil i, eller ikke eksisterende medisinlister til fastlegene. Pasienter kalles ikke inn til undersøkelser. Henvisninger på pasienter som bør tilsees innen uke, kommer ikke fram. Mens man tidligere brukte 20 minutter per pasient, går det nå minst 40 minutter. Køene hoper seg opp. Det er krise i helsevesenet i de kommunene som har innført Helseplattformen, og ikke minst på St. Olav, skriver Hoff.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.