Uvanlig sliten etter trening? Dette kan være årsaken

Ikke alle får overskudd av å trene. Føler du mer på utmattelse enn noe annet etter en vanlig treningsøkt, kan det hende du bør ta en tur til legen.

Søk hjelp: Blir du utmattet og kjenner deg dårlig av fysisk trening, bør du søke kyndig hjelp til å finne årsaken(e) til dette. Det kan noen ganger ligge medisinske forhold bak. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB
Søk hjelp: Blir du utmattet og kjenner deg dårlig av fysisk trening, bør du søke kyndig hjelp til å finne årsaken(e) til dette. Det kan noen ganger ligge medisinske forhold bak. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Det er en økende trend blant mange av oss å starte med trening for å bedre helsen. Trening er sunt, gir energi og bedre humør. Men ikke alle opplever det slik.

I min praksis møter jeg mange som er slitne, utmattet og føler seg utbrent. De har fått velmenende råd fra mange hold om å begynne å trene, være fysisk aktive og komme seg ut i frisk luft. Rådene er gode og fungerer godt for de fleste, men altså ikke for alle.

Om forfatteren

Rolf Luneng er allmennlege og spaltist i Allers.

Noen mennesker opplever motsatt effekt av fysisk trening. De kan bli veldig slitne, få muskelslapphet eller skjelvinger og kramper etter trening, føle frysninger og kuldefornemmelser og melkesyre i muskulaturen.

Noen ganger kan en slik reaksjon på fysisk trening ha naturlige forklaringer. Andre ganger kan det ligge medisinske årsaker bak som bør utredes nærmere.

Naturlige forklaringer

Noen naturlige forklaringer kan være at man trener på «tom» mage, det vil si at man har spist for lite 1–2 timer før treningen, eller at man har drukket for lite før og under trening. Da vil kroppen kunne tappes for energi, og blodsukkeret bli for lavt, slik at kroppen går i «kjelleren» og bruker lang tid på å restituere seg igjen. En annen forklaring kan være at man ikke spiser og drikker nok etter trening. En annen vanlig årsak kan være at man trener for lenge og for hardt i starten, slik at kroppen går helt «tom» og kommer i en katabolsk tilstand. I så fall må man prøve å tilpasse treningen med lettere trening og kortere treningstid, slik at det blir en balanse mellom den energien man forbruker og kroppens evne til å hente seg inn igjen. Dette er særlig viktig for utrente mennesker.

Av bakenforliggende årsaker kan det være mangeltilstander på vitale næringsstoffer som kalium, jern, magnesium, kalsium med flere, eller i sjeldne tilfeller for mye av enkelte mineraler som gir unormale kroppslige reaksjoner på trening.

Andre årsaker kan være metabolske og/eller hormonelle forhold som for eksempel lavt stoffskifte eller forhøyet biskjoldbruskkjertelaktivitet, lav eller høy binyreaktivering, lavt blodsukkerproblem eller andre forhold. Mange har en langsom metabolisme uten at det foreligger lavt stoffskiftesykdom eller noe direkte fysiologisk galt bak.

Test før tilskudd

I andre tilfeller kan det ligge lav­­virulente infeksjoner med virus eller bakterier i kroppen som kan gi såkalt anstrengelsesutløst utmattelse (PEM). Dette forekommer ofte hos mennesker som har vært smittet av for eksempel Epstein Barr-virus eller borreliabakterien fra flått.

Det kan være nødvendig å ta omfattende blodprøver, hormonprøver og urinanalyser, samt fullblodsanalyser og utvidete ­mineralanalyser for å lete etter årsaken(e). I tillegg finnes det spesialanalyser som kan gjøres i samarbeid med spesialister på kronisk slitenhet og utmattelse.

Mange har prøvd ulike dietter og kosttilskudd – uten å lykkes. Jeg vil ikke anbefale at man tar tilskudd før man har fått gjort så grundige utredninger som mulig først, da det alltid er viktig å prøve å finne årsaken(e), for deretter å kunne vite hvordan man skal løse og behandle problemet.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer