<strong>FOREBYGGING:</strong> Det er lettere å forebygge enn reparere. Har du en aktiv livsstil, er mye gjort for å unngå de nye folkesykdommene prediabetes, fettlever og osteopeni. Foto: Shutterstock
FOREBYGGING: Det er lettere å forebygge enn reparere. Har du en aktiv livsstil, er mye gjort for å unngå de nye folkesykdommene prediabetes, fettlever og osteopeni. Foto: Shutterstock Vis mer

Fettlever, prediabetes og osteopeni:

Unngå de nye folkesykdommene – uten medisin

Ekstrakilo og stillesitting gir nye folkesykdommer. Men både prediabetes, fettlever og osteopeni er heldigvis lett å forebygge. Her er legens løsning.

Publisert

Vi.no er både en nettavis og en facebookside for alle som er 50+ Er du en av oss? Følg oss her, og tips oss gjerne!

(Vi.no): Noen sykdommer utvikles over tid, og ofte gir de ingen symptom før det er for seint. Sånn er det med prediabetes, fettlever og osteopeni, lav beintetthet. Felles for disse tre er at de er forstadier til alvorligere sykdommer, nemlig diabetes type 2, skrumplever og osteoporose – også kalt beinskjørhet. Man klassifiseres ikke som syk, men balanserer på grensa. Alle tre forårsakes i stor grad av livsstil.

Prediabetes

Forstadie til diabetes type 2. Øker også risikoen for hjerte- karsykdom. Nærmere 90 prosent av de rammede har ingen anelse om at de har prediabetes. Risikofaktorer er alder over 45, bukfett, fysisk inaktivitet, høyt blodtrykk, søvnapné og diabetes type 2 i familien.

Slik minsker du risikoen: Ofte vil en vektnedgang på drøyt fem prosent gi bedre blodverdier. Gå eller løp minst 30 minutter fem ganger i uken. Spis sunnere og grønnere.

– Vi kan faktisk kalle dem for en type overgjødsling. Særlig fettlever og prediabetes henger sammen med overvekt og usunn livsstil, sier legen Gunilla Hasselgren.

Hun forteller at tilstandene ofte oppdages ved en tilfeldighet når noen søker hjelp på grunn av trøtthet, hodeverk, magesmerter eller håndledds- og lårbeinsbrudd ved fall som kroppen burde klare.

– Når det gjelder prediabetes ser man på blodprøve at blodsukkeret ligger litt høyt, men at det ennå ikke har utviklet seg til diabetes type 2. Da kan man fange opp pasienten i tide.

Har du prediabetes tas ikke sukkeret opp i cellene, men sirkulerer rundt i blodet. Det gir høyt blodsukker og til slutt diabetes type 2, om du ikke endrer kurs.

Mosjon gjør at sukkeret lettere tas opp av cellene i stedet for å sirkulere rundt i blodet. Også fettlever forbedres av mer mosjon, men helst i kombinasjon med sunnere kosthold.

Fettlever øker mest

Fettlever

Fettlever innebærer at for mye fett lagres i leveren. Den vanligste årsaken er at man spiser for mye og/eller drikker for mye alkohol. Forskere mener at fettlever er den raskest voksende folkesykdommen, og beregner at 15 prosent av befolkningen har det . Tilstanden gir fem år kortere forventet levetid enn de uten fettlever.

Risikofaktorer er fedme og/eller type 2-diabetes har ofte fettlever og alder over 50 år.

Slik minsker du risikoen: Vektnedgang, regelmessig mosjon, spis mindre fett og sukker. Redusering av sukker og karbohydrater i kosten senker fettverdiene i leveren raskere enn å spise mindre fett.

Fettlever betyr at det lagres fett i levra, noe som ofte har sammenheng med høy vekt. Dette oppdages ofte ved at pasienten oppsøker hjelp for magesmerter, og legen ser at levra er forstørret. Forstørret lever betyr ikke nødvendigvis at den ikke fungerer som den skal. Det tar nemlig tid for fettlever å utvikles til skrumplever. Den gode nyheten er at en liten vektnedgang ofte er nok for å snu utviklingen.

– Du trenger ikke engang å trene hardt, ofte får levra det bedre bare du beveger på deg 30 til 60 minutter om dagen. Spasertur holder, sier legen.

Les også: 40 000 kan ha ukjent fedmesykdom

Forstadium til beinskjørhet

Den tredje «moderne» livsstilssykdommen osteopeni innebærer at du mister beinmasse men ikke ennå har utviklet beinskjørhet. Det synes ikke utenpå og merkes gjerne ikke før man faller og pådrar seg brudd.

– Det kan oppstå allerede i 50-årsalderen om du røyker for eksempel, for røyking er en risikofaktor, sier Gunilla Hasselgren.

– Andre faktorer er arvelighet og undervekt.

Les også: Treningsprogrammet som holder kroppen ung

Osteopeni

Lav beintetthet i sonen mellom normal og beinskjørhet. Risikofaktorer er beinskjørhet hos foreldre eller søsken, røyking, kortisonbehandling med tabletter, daglig alkoholkonsum og undervekt.

Slik minsker du risikoen: Daglig mosjon, vektbelastende trening med støt, balansetrening, D-vitamin, helst fra solen, unngå overdrevet slanking. Sunn kost med mye kalsium og D-vitamin.

Osteopeni kan, i likhet med osteoporose, forebygges ved hjelp av riktig trening. Helst skal treningen utsette skjelettet for eksplosive støt, for eksempel gjennom gå- eller løpeturer.

–  Det er også svært viktig å trene armer og håndledd, påpeker legen.

Selv lar hun seg selv falle mot et tre og ta seg for med hendene når hun er på skogstur.

– Å slå på en boksesekk er også bra, balansetrening likeså. Jeg anbefaler også å lære seg fallteknikk, om ulykken skulle være ute.

Artikkelen ble første gang publisert i magasinet Må Bra.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer