«Tillat at ikke alt er perfekt om dagen»

EGENMESTRING: Etter 10 måneder med mobilisering av tålmodighet, dugnadsånd og forståelse, er det lov å være litt lei nå. Her er fem gode råd til egenmestring i coronatider.

EGENMESTRING: Sett av tid til noe som gjør deg glad! råder fastlegen. Frisk luft, dagslys og aktivitet er viktige stikkord. - Ingen trenger å jogge nå, men en spasertur er fint! Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB
EGENMESTRING: Sett av tid til noe som gjør deg glad! råder fastlegen. Frisk luft, dagslys og aktivitet er viktige stikkord. - Ingen trenger å jogge nå, men en spasertur er fint! Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Vi nordmenn liker å tenke at vi generelt er ganske gode på skippertak og dugnad. Vi bidrar gjerne for fellesskapet. Men alle er glade når siste spaden ryddes inn i boden og alle har fått en vaffel hver. Da klapper vi oss selv på skulderen og kjenner at det var flott å bidra, men vi er glade for at det er en stund til neste gang.

Corona gir stress

Dugnaden vi er inne i nå kan virke evigvarende. Mange kjenner på frustrasjon, tristhet og sinne. Coronafølelsene likner på stressfølelser. Situasjonen kan gi oss en følelse av å ikke mestre, manglende kontroll og uforutsigbarhet. Dette aktiverer oss og gjør at vi hele tiden er litt «på». Bare det å gå i butikken aktiverer oss. «Har jeg tatt med munnbind? Klarer jeg å holde avstand? Har jeg spritet hendene nok ganger?» Små ting i hverdagen utfordres og gjør at vi må tenke mer, og føle mer. «Hvor mange kan vi ha på besøk? Får jeg ikke møte farmor? Jeg trenger en klem!»

Aktivering over tid kan gi det vi kaller negativt stress. Negativt stress er ikke bra for kroppen når det varer lenge. Da gjelder det å ta vare på seg selv. Det er nå ekstra viktig at vi tenker på hvordan vi bruker tiden vår. Finne en balanse i det vi gjør. Lage arbeidsdager som inneholder en form for struktur med pauser og grensesetting, opplevelse av tilhørighet med kollegaer og en raushet med oss selv der vi ikke setter for høye krav til prestasjonene våre. Om dette er vanskelig kan det være lurt å snakke med en kollega eller leder. Det er så viktig at vi holder hodet over vannet.

Om du ikke er i jobb, kan det fortsatt være lurt å lage en ramme for hverdagen. Stå opp om morgenen til omtrent samme tid, spise frokost, komme deg ut i frisk luft i løpet av dagen. Få en dose dagslys og litt aktivitet. Ingen trenger å jogge i kulda, men en liten tur gjør underverker. Dagslys og bevegelse gjør oss litt mer opplagte og litt gladere fordi lyset stimulerer hormonproduksjonen vår.

For deg som er på hjemmekontor: Utnytt situasjonen! Avklar med leder om du kan gå en tur midt på dagen mens det er lyst ute. Dette er et frynsegode vi ofte ikke har i vår vante arbeidssituasjon. På denne tiden av året pleier vi å gå til og fra kontoret i mørket.

Fem råd for egenmestring

Om du bor alene, kan hverdagen bli ekstra ensom. Relasjoner og vennskap er utrolig viktig for helsen vår. Det må vi ikke glemme i disse tider når vi blir holdt borte fra hverandre. Ring en venn. Snakk med naboen på balkongen ved siden av. Gå turer. Skriv brev, hvilken lykke er vel ikke det å få et brev i postkassen! Hjelp deg selv til å holde relasjonene du setter pris på ved like.

For å mestre den langvarige aktiveringen som coronatida utløser i oss og som kan utvikle seg til negativt stress, er det viktig å finne en motvekt. Du oppnår balanse ved å legge inn aktiviteter der du henter deg inn. Det er ikke viktig hva dette er, men det skal gi deg positiv egentid. Om det er trening, strikking, tur, Netflix eller å lese en bok. Du vet hva som er best for deg, det viktige er å sette av tid til å puste helt ned i magen med noe som gjør at du senker skuldrene og aktiveringen roer seg.

Beskjeden fra Erna Solberg søndag 3.januar var tung for mange. Ja, vi vet vi må holde ut litt til. Vi er flinke piker og gutter. Men det har vart så lenge allerede. Vi har lyst på vafler og opplevelsen av å ha bidratt, og en beskjed om at dugnaden er over. Men igjen ber Helsedirektoratet, politikere og helsevesenet om at vi biter tenna sammen og stå i det litt til.

Det må vi klare, og det vil vi klare - om vi passer på oss selv. Jeg vet hvor vanskelig det kan være, derfor har jeg fem råd til deg:

  • Få nok og god søvn
  • Spis nok og riktig mat
  • Ta deg tid til fysisk aktivitet
  • Hold kontakten med mennesker som gjør deg glad
  • Sett av tid til positiv egentid

En kunst som må øves på

Det kan være nyttig å lage en konkret plan for hvordan du kan hjelpe deg selv på alle fem arenaer. Skriv gjerne ned en plan for deg selv. Kanskje er søvnen helt på plass, men du kjenner at du trenger å snakke med noen? Skriv en liste over familie, venner, nåværende eller tidligere kolleger du kan ringe til.

Kjenn også etter hvilke aktiviteter som gir deg en følelse av positiv egentid. Liker du å spille gitar, strikke, gå en skitur, bake? Du vet best hva som gjør deg glad.

Å vise sårbarhet i denne tida, kan være ditt sterkeste verktøy. Det å vise omverden at vi er menneskelige, at vi ikke klarer alt alene, er en styrke. Å innrømme at man trenger hjelp og la andre få hjelpe, skaper relasjoner. Også effektive arbeidsjern med all verdens pågangsmot, voksne mennesker med mange omsorgsoppgaver, besteforeldre som gjerne vil bidra, men som kanskje trenger noe hjelp selv. Det å be om og motta hjelp skaper relasjoner.

Tillat deg selv at ikke alt er perfekt om dagen. Vis samme raushet overfor deg selv som du gjør for andre. Og ja - det er lov å klage litt. Mye er annerledes om dagen. Men vær konstruktiv snill med deg selv. Vi blir gladere av å tenke positivt enn å grave oss ned i en situasjon vi ikke hersker over.

Vi kan ikke styre utviklingen fremover, men vi kan styre våre tanker rundt hvordan vi står i denne situasjonen. Ta kontroll og gjøre det beste ut av det. Om det betyr å be om hjelp eller gå en tur i skogen, ringe en venn fordi du trenger en prat eller gi naboen en blomst fordi du vet at det vil løfte dagen hans. Finn de små gledene i det rundt deg. Vi kan inspirere hverandre. Støttedytte hverandre i denne situasjonen.

Vi går mot lysere tider. Vi må ta vare på oss selv. Egenmestring er en kunst som må øves på.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer