Derfor bør du trene styrke

Styrketrening kan gjøre deg mer selvstendig i senere alder

Trener du opp muskelmassen kan du bli mindre avhengig av andre når du blir eldre.

KAN LØNNE SEG: Styrketrening kan gjøre deg mer selvstendig som gammel, mener personlig trener. Foto: Shutterstock
KAN LØNNE SEG: Styrketrening kan gjøre deg mer selvstendig som gammel, mener personlig trener. Foto: Shutterstock Vis mer

(Vi.no): Eldre i Norge er flinke til å trene. Opp til 80 år trener faktisk 70 prosent minst en gang i uka, og over halvparten av de over 80 gjør det samme, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.

Men det er en treningsmetode hvor de yngre trumfer de eldre - nemlig styrketrening (se tabell på høyre side).

Og dette får konsekvenser:

- Fra vi fyller 50 til vi er 60 år mister vi gradvis styrken med 1,5 prosent i året. Etter dette så vil tapet ligge på rundt tre prosent, sier personlig trener ved Bryn PT-studio AS, Espen B. Andersson.

Les også: Her er husarbeidet som gir best trening

Start så tidlig som mulig

Han mener derfor det er viktig å starte opp med å styrke musklene i så tidlig alder som mulig.

- Jeg tror terskelen er høy blant eldre for å gå inn på et gym. Det er nok mer vanlig for dem å sette pris på gåturer i skogene og fjellene vi har her til lands, sier Andersson.

- Ved å bygge opp grunnlaget over tid når man er yngre, blir det enklere å vedlikeholde muskelmassen og styrken man har opparbeidet seg når man blir eldre. Når det er sagt er det aldri for sent å starte, og man drar nytte av styrketrening uansett alder.

- Siden muskelmassen blir gradvis mindre, burde man da trene mer og mer?

Espen B. Andersson oppfordrer til å prioritere styrketrening to til tre ganger i uka. Foto: Privat.
Espen B. Andersson oppfordrer til å prioritere styrketrening to til tre ganger i uka. Foto: Privat. Vis mer

- Det er vanskelig, om ikke umulig, å gi et konkret svar på, da konteksten vil være helt avgjørende for hver enkelt. Men å sikte seg inn på å trene to til tre ganger i uka er en fin retningslinje.

- Jeg vil på generell basis anbefale å prioritere styrketrening for å bevare muskelmasse og styrke, men også implementere innslag av kondisjonstrening for å forebygge blant annet hjerte- og karsykdommer og høyt blodtrykk, legger han til.

Les også: Maten som forebygger aldersproblemene

- Viktigst å trene ryggen og beina

Det er viktig å fokusere på hele kroppen når du trener styrke, men det aller viktigste for eldre er å trene ryggen og beina, mener han.

- Disse muskelgruppene vil for de fleste være funksjonelt og overførbart til hverdagen om det kobles mot bevegelser som å komme seg inn og ut av sengen, opp og ned trapper og lignende. Økt styrke i nevnte områder vil også kunne bidra til å gjøre en mindre avhengig av hjelp til hverdagslige ting. Å få hjelp fra andre er noe mange kan anse som tap av selvstendighet, som ikke minst kan påvirke psyken negativt.

TRENINGSSENTER: Du kan få mye ut av noen turer til ditt lokale treningssenter i uka. Styrketrening kan også gjøres hjemme, eller ute i naturen. Foto: Kyrre Lien / SCANPIX.
TRENINGSSENTER: Du kan få mye ut av noen turer til ditt lokale treningssenter i uka. Styrketrening kan også gjøres hjemme, eller ute i naturen. Foto: Kyrre Lien / SCANPIX. Vis mer

Selv om det er få eldre som trener styrke i dag, tror Andersson at dette kommer til å endre seg fremover.

- Styrketrening er definitivt i vinden, mer enn tidligere, og jeg har inntrykk av at eldre i økt grad ser nytten og ikke minst viktigheten av å trene. Med styrketrening kan man øke livskvaliteten, bli friskere, sterkere og som tidligere nevnt mer selvstendige. Man kan delta mer i hverdagslige aktiviteter, som å leke mer med barnebarn.

Les også: Dette kan du gjøre for å vedlikeholde leddene

Gå til Vi.no-forsiden