Stillesitting truer helsa di - men du trenger ikke trene for å motvirke det

En gjennomsnittsnordmann sitter helsefarlig mye i ro - nesten 10 timer av vår våkne tid er vi helt inaktive. Men ny forskning viser at det skal mindre til enn du tror for å veie opp for det.

HELSEFARLIG: Vi sitter helsefarlig mye i ro, i gjennomsnitt nærmere ti timer om dagen. Det øker risikoen for blant annet kreft, hjertesykdom, diabetes og demens. Men ny forskning har funnet en enkel metode som kan motvirke de helseskadelige effektene av stillesitting. Foto: NTB
HELSEFARLIG: Vi sitter helsefarlig mye i ro, i gjennomsnitt nærmere ti timer om dagen. Det øker risikoen for blant annet kreft, hjertesykdom, diabetes og demens. Men ny forskning har funnet en enkel metode som kan motvirke de helseskadelige effektene av stillesitting. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Sitter du mye i ro i løpet av dagen, enten på jobb eller hjemme i sofaen? Stadig flere av oss har en hverdag preget av mye stillesitting, og problemet har bare økt de siste tiårene. Kontorjobbing, bilkjøring, tv-titting, internettbruk og mobilscrolling er aktiviteter som fyller stadig mer av tiden vår. Selv ikke for å handle trenger vi lenger å røre på oss, ettersom absolutt alt vi trenger kan leveres på døra med et tastetrykk.

Resultatet er at de fleste av oss sitter mye mer i ro enn vi tror. Målinger viser at voksne nordmenn bruker omtrent 60 prosent av tiden vi er våkne til å sitte stille eller være i ro, enten på jobb, på vei til og fra steder med kollektivtransport eller bil, eller hjemme, ofte foran en eller annen skjerm. Om vi er våkne i 16 timer av døgnet, betyr det at nesten 10 av de timene tilbringes fullstendig i ro.

Økt risiko for kreft, hjertesykdom, demens

Stillesitting er kanskje behagelig - og til en viss grad uunngåelig - men om du gjør det mye har det en svært negativ effekt på helsa di. Inaktivitet gjør at vi blir svakere i muskler og skjelett, får dårligere balanse og dårlig kondisjon. Og verre: Ifølge Helse Norge har personer som sitter mye i ro, høyere risiko for tidlig død uansett årsak enn folk som er mer aktive. Mye stillesitting gir deg også langt høyere risiko for hjerte- og karsykdom, diabetes type 2 og kreft. I tillegg øker inaktivitet risikoen for demens, samt påvirker humør og psykisk helse negativt.

Mye stillesitting er med andre ord farlig. Spesielt dersom du heller ikke er særlig fysisk aktiv de timene i døgnet du ikke sitter stille. Men hvor mye stillesitting er mye? Helse Norge definerer det som 8-10 timer per dag. Altså er mye stillesitting ikke bare farlig, men også noe som preger hverdagen til de fleste voksne nordmenn.

Påvirker blodsukker og blodtrykk

Den dårlige nyheten er at selv om du trener et par timer i uka vil det ikke nødvendigvis veie opp for de 70 timene du sitter helt stille.

Men, og her kommer den gode nyheten: Du trenger ikke sette i gang med hardtrening for å motvirke de skadelige helseeffektene av stillesitting. En liten ruslerunde på fem minutter en gang i halvtimen kan gjøre underverker, viser en fersk studie fra USA, omtalt på det internasjonale forskningsnettstedet The Conversation.

I studien ble deltakerne, som alle var middelaldrende eller eldre, bedt om å sitte i ro i laboratoriet i åtte timer, for å gjenspeile en vanlig arbeidsdag. En av dagene fikk de kun korte pauser for å gå på do, mens de andre dagene fikk de pauser fra stillesittingen i noen minutter hver time eller halvtime for å gå litt rundt i lokalet. Forskerne målte samtidig blodtrykk og blodsukkernivået - to viktige risikofaktorer for hjertesykdom - for å finne ut hvor mye eller lite gåing som skulle til for å motvirke de skadelige effektene av stillesitting.

Gåing motvirker helseskader

Konklusjonen var klar: Fem minutter lett gange hver halvtime reduserte blodsukkernivået betydelig - opptil 60 prosent etter et måltid - sammenlignet med det å sitte stille hele dagen. Blodtrykket ble også betydelig redusert, med opptil fem poeng. Fem minutters ruslepause hver halvtime er med andre ord nok til å viske ut de skadelige effektene av å sitte stille i åtte timer.

Når forskerne så bare på blodtrykket, var resultatene enda mer oppløftende: Blodtrykket gikk like mye ned også ved mindre aktivitet. Det eneste som trengtes for å senke blodtrykket var ett minutts lett gange hver time. Omsatt til kontor-språk: En rusletur bort til kaffemaskina hver time kan gjøre underverker for helsa di.

I tillegg til den fysiske helsegevinsten, rapporterte deltakerne også om psykiske helsegevinster av ruslepausene. Sammenlignet med å sitte stille hele dagen, førte fem minutters lett gange hver halvtime til at deltakerne følte seg mindre slitne, fikk mer energi og ble i bedre humør. Selv det å rusle en kort runde hver time var nok til å bedre humøret og minske slitenhet, viste studien.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.