Måle søvn med treningsklokke

Søvnmåling med aktivitetsklokke kan føre til dårligere søvn

– Tilbakemeldinger fra klokken kan ha en paradoksal effekt slik at søvnen blir enda dårligere, sier søvnforsker.

MÅLE SØVN: Flere aktivitetsklokker skal i tillegg til å puls og skritt, kunne måle søvnkvaliteten gjennom natten. Søvnforskere er derimot skeptisk til dette. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix.
MÅLE SØVN: Flere aktivitetsklokker skal i tillegg til å puls og skritt, kunne måle søvnkvaliteten gjennom natten. Søvnforskere er derimot skeptisk til dette. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix. Vis mer

(Vi.no): I løpet av de siste årene er det stadig flere av oss som har begynt å bruke aktivitetsklokker som skal kunne måle både puls og hvor mange skritt man går hver dag. Flere slike klokker skal også kunne fange opp søvnkvaliteten gjennom natten.

Professor og søvnforsker Ståle Pallesen er derimot skeptisk til sistnevnte.

– Det kan føre til at du sover dårligere, mener han.

– Ikke særlig spesifikt

Pallesen mener at aktivitetsklokker ikke kan si særlig mye om søvnkvaliteten.

SØVNEKSPERT: Ståle Pallesen, professor og søvnforsker ved Universitetet i Bergen. Foto: Privat.
SØVNEKSPERT: Ståle Pallesen, professor og søvnforsker ved Universitetet i Bergen. Foto: Privat. Vis mer

– Disse klokkene baserer seg på enkle algoritmer som typisk ser på bevegelser, eventuelt puls. Klokkene kan fange opp søvn, men er dårlig på å fange opp våkenhet som det en objektiv, klinisk måling på sykehus gjør. Dermed kan ikke disse klokkene si så mye om selve søvnkvaliteten, sier han.

Søvnlengden kan du subjektivt lett estimere, fordi du vet selv når du legger deg og når du står opp, mener Pallesen.

– Hvis du sover ekstremt urolig, kan kanskje klokkene si noe om søvnkvalitet til en viss grad, men jeg vil ikke si at man kan stole ukritisk på dette.

Han tviler dermed på at slike målinger av søvnen kan være med på å bedre søvnkvaliteten på nattestid.

– Virker mot sin hensikt

Et argument for å måle lengde og kvalitet på søvnen, er at man skal få en indikasjon på om man bør legge om sine søvnvaner for å kunne sove bedre.

En aktivitetsklokke kan derimot ha stikk motsatt effekt, ifølge flere søvneksperter.

Til The New York Times har flere eksperter på feltet nemlig uttalt at måling av søvn med aktivitetsklokker ofte kan gi dårligere søvn. Ikke bare på grunn av unøyaktig data, men også fordi dataene kan gjøre brukerne mer engstelige, noe som igjen gjør det vanskeligere å sovne.

En undersøkelse som forskerne har gjennomført, viste at søvnmålerne førte til at brukere brukte for mye tid i sengen for å forbedre søvndataen sin, noe som igjen forverret søvnløsheten. I tillegg skal flere av brukerne ha oppsøkt leger for å løse ting som viste seg å ikke stemme – som for lite dyp søvn. Også nettsiden Tek.no har tidligere omtalt denne saken.

Pallesen støtter forskernes funn.

– Problemet med aktivitetsklokkenes søvnmålinger er at hvis man gir folk falsk tilbakemelding på at de sover dårlig mens de egentlig sover bra, så opplever folk seg faktisk mer trøtt og sliten på dagtid, de blir stresset av dette, og begynner å sove dårlig, sier han.

– For dem som har problemer med søvn går gjerne rundt og tenker på det hele dagen, bekymrer seg og begynner å stresse når det lir mot leggetid – fordi de er redd for å sove dårlig, og redd for hvilke effekter det vil gi å sove dårlig. For noen kan nok negative tilbakemeldinger fra klokkene, ha en paradoksal effekt slik at søvnen blir enda dårligere, legger Pallesen til.

Mindre fokus, bedre søvn

Om aktivitetsklokkens målinger viser at du sover dårlig, vil dette altså kunne forsterke bekymringene dine såpass mye at du begynner å tenke mer og mer bevisst på dette, ifølge Pallesen.

– Søvn er en atferd som du lettest utfører når du ikke fokuserer på den. Det blir det samme som å gå beint på gaten – jo mindre du fokuserer på det bevisst, jo lettere er det å få til. For dem som sliter med søvn, vil det å ikke fokusere så mye på det, være en fordel, sier eksperten mens han understreker.

– Søvnklokkene kan altså ha en paradoksal virkning på søvnkvaliteten.

Før søvndagbok

Ifølge Pallesen er det en annen måte som vil være like god, eventuelt bedre for å måle søvnen gjennom natten på, hvis du vil gjøre dette på egen hånd:

– Det enkleste og beste redskapet for å måle egen søvn, er en søvndagbok som du kan føre selv. Da skriver du ned når du la deg, hvor mange ganger du våknet gjennom natten, og når du våknet på morgen, avslutter han.

...

Likte du artikkelen? Vi inviterer våre beste lesere til å følge Vi.no på Facebook og motta vårt nyhetsbrev én gang per uke.