Søvn

Sover man dårligere når man blir eldre?

Forskere slår fast at du får mer søvnproblemer med høyere alder. Samtidig hjelper de samme livsstilsendringene for eldre med søvnproblemer, som for de som er yngre.

DÅRLIG SØVN? Det er ikke enmyte at man sover dårligere når man blir eldre. Foto: NTB
DÅRLIG SØVN? Det er ikke enmyte at man sover dårligere når man blir eldre. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Drømmer du om å våkne opp like uthvilt hver morgen, som du gjorde da du var yngre? Det er mulig du må fortsette å dagdrømme om dette, dersom du er forbi middagshøyden:

Forskere slår nemlig fast at søvnkvaliteten blir litt rusten med høyere alder, skriver New York Times.

Dårligere søvn hos eldre

Eldre voksne bruker ofte lenger tid på å sovne, våkner hyppigere i løpet av natten og bruker mer tid på å sove lur på dagtid, sammenlignet med yngre voksne, ifølge Dr Singh, som er søvnprofessor og medisinsk direktør ved Indiana Sleep Centre.

Eldre voksne får også mindre av den viktige, dype søvnen, sier han til avisa.

Forskjellige faktorer påvirker nattesøvnen

Hvorfor eldre sliter mer med nattesøvnen enn de som er yngre, skyldes forskjellige faktorer. En studie fra Stanford i fjor kan tyde på at aldring av hjernen påvirker søvnen. Studien som ble gjort på mus, viste at aldrende mus opplevde overdrevent stimuli av visse neuroner som forårsaker at man holder seg vålen, noe de tror også kan gjelde for mennesker.

Også endel andre faktorer kan påvirke søvnkvaliteten til eldre voksne, påpeker Singh: Vektøkning kan for eksempel øke risikoen for å utvikle søvnapné, og endel medisiner kan også føre til at du må oftere på do om natten - og slik forhindre god nattesøvn.

Forskerne viser også til at flere godt voksne kvinner sliter med søvnkvaliteten, enn menn, blant annet kan dette inntreffe under overgangsalderen.

Livsstilsendringer gir bedre søvn

Den gode nyheten oppi det hele, er at endringene som skal til for å få bedre søvnkvalitet, også gjelder for eldre:

  • Å stå opp og legge seg til samme tid hver dag
  • Unngå å sove på ettermiddagen og å drikke kaffe for sent
  • Et sunt kosthold
  • Jevnlig fysisk aktivitet
  • Måltider til faste tidspunkt
  • Å være ute i dagslys

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.