<strong>EFFEKTIVISERING:</strong> Stadig flere fastleger tilbyr den digitale tjenesten som skal gjøre det lettere for pasienter å bestille time og få legehjelp. Foto: Scanpix.
EFFEKTIVISERING: Stadig flere fastleger tilbyr den digitale tjenesten som skal gjøre det lettere for pasienter å bestille time og få legehjelp. Foto: Scanpix. Vis mer

E-konsultasjon hos lege

Slik slipper du kø og venting hos legen

Tilbudet skal gjøre det lettere for både pasienter og leger.

Publisert
Sist oppdatert

“Evig” lang ventetid i telefonen eller på venterommet er slitsomt for pasienter som ønsker seg legetime så snart som mulig. Og skal du fornye en resept, er det ekstra irriterende å måtte vente i telefonen i 20 minutter for noe som burde være effektivt og enkelt å ordne.

Men nå har Direktoratet for e-helse funnet en løsning på vente-problemet.

Konsultasjon via nettet

<strong>DIGITALT TILBUD:</strong> Bodil Rabben, divisjonsdirektør ved Direktoratet for e-helse. Foto: Helsenorge.
DIGITALT TILBUD: Bodil Rabben, divisjonsdirektør ved Direktoratet for e-helse. Foto: Helsenorge. Vis mer

- Du kan enkelt få en time som passer, og bestillingen kan gjøres når det passer deg. I tillegg kan du se dine bestilte timer og avbestille disse. Du kan sende en melding til fastlegen din og be om å få fornyet resept på dine faste legemidler, medisinsk utstyr og annet som forskrives på resept.

Bodil Rabben, divisjonsdirektør ved Direktoratet for e-helse, forteller om noen av fordelene ved det nye digitale helsetilbudet deres. Dette skal gjøre det mye enklere og mer effektivt for både pasienter og leger.

Det du må gjøre er å logge deg inn på nett, og slik kan du spare både tid og penger.

Slik logger du inn

Bruk denne nettsiden til å logge inn.

Du trenger BankID eller Buypass ID for å få logget inn.

Når du logger inn første gang, vil du få en velkomstmelding oppe i venstre hjørne.

Der står det blant annet følgende: «Her samles tjenester du kan benytte for å følge opp din helse. Flere er under utvikling. Noen tjenester er under utprøving i utvalgte områder... ».

Her får du opp de tjeneste som er tilgjengelig for akkurat deg.

Vær obs på at ikke alle fastleger kan benytte seg av tjenestene på helsenorge.no, men heller via eksterne leverandører som legesenteret har valgt.

Den digitale ordningen innebærer følgende fire tjenester på Helsenorge.no:

  • Timebestilling
  • Reseptfornyelse
  • E-konsultasjon
  • Administrativ kontakt med legekontoret

Forklaring

- En e-konsultasjon er en legetime som gjennomføres via nettet. Da betaler du vanlig egenandel og fakturagebyr, sier Rabben.

Denne tjenesten gjelder bare for kjente tilstander, og kun når det ikke er påkrevd med fysisk oppmøte. Hvis du har nye plager, må du bestille en vanlig legetime.

- Du kan også kontakte legekontoret for administrative spørsmål, som ferieavvikling og adkomst. Spørsmålene via denne kontakttjenesten vil normalt besvares av resepsjonen på legekontoret, men vær oppmerksom på at du ikke kan få helsehjelp via denne tjenesten, forklarer divisjonsdirektøren.

Når du bestiller time kan du se hvilke av fastlegens timer som er ledige og på den måten plukke ut den timen som passer best. Ordningen er åpen 24 timer i døgnet, så du kan ta kontakt når du vil.

Vær dog obs på at du ikke alltid får umiddelbar tilbakemelding, men svaret kommer senest innen fem arbeidsdager.

Sjekk med din lege

I dag er det cirka 630 fastleger som benytter tilbudet på Helsenorge.no. Legene velger leverandør for elektronisk pasientjournal (EPJ) helt fritt. Legekontorene velger selv hvilket utstyr og løsninger de vil bruke.

Du kan sjekke om din lege tilbyr digital dialog her.

- På legekontoret sparer legene tid fordi de kan bruke ledige øyeblikk til å besvare henvendelser. I tillegg kan helsepersonell ta initiativ til dialog med pasienten. Etterhvert som pasientene blir vant til å kontakte legekontoret på nett blir telefonhenvendelsene færre, det kan øke effektiviteten, mener Rabben.

Eldre brukere

Foreløpig har ikke Helsenorge tall på hvor mange eldre som benytter seg av digitaltilbudet, men de har sjekket tall med et av legekontorene som bruker digital dialog via helsenorge.no.

Opplysningene viser at aldersgruppen fra 55 år og oppover utgjorde cirka 20 prosent av de som besøkte fastlegens hjemmeside i 2017.

Helsenorge har også fått flere tilbakemeldinger fra leger som bruker løsningene overfor sine pasienter.

Blant annet:

  • Det finnes eldre som bare tar i bruk tjenestene uten oppfordring, og andre som ikke vil ta dem i bruk og ikke er digitale i det hele tatt.
  • Flere av dem som tar det i bruk ofte synes det fungerer greit og bli positivt overrasket - også over andre tilbud som mulighet til å se egne resepter og sin sykehusjournal.
  • Andre eldre klarer det ikke, og ønsker ikke å benytte seg av tilbudet.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer