Slik holder du nyttårsforsettene

Planlegg godt og vær tålmodig med deg selv. Du får ikke automatisk mer viljestyrke ved midnatt 1. januar.

Nytt år, nye muligheter, og for mange av oss: Noen forsetter eller mål. Men hvordan få dem til å vare? Foto: NTB Scanpix/Shutterstock
Nytt år, nye muligheter, og for mange av oss: Noen forsetter eller mål. Men hvordan få dem til å vare? Foto: NTB Scanpix/Shutterstock Vis mer

Følg oss på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

(Vi.no): Nyttår symboliserer en ny start og nye muligheter, og det er tiden for forsetter. Vi bestemmer oss for å spise sunnere, trene mer, bli snillere, gå ned i vekt og så videre. Hørt det før?

En grunn til at vi ikke klarer å oppfylle nyttårsløfter, er at de ofte blir bestemt lenge før nyttårsaften. Det føles godt å ha bestemt seg for å gjøre en endring, men det er slitsomt å gjøre endringer, og bekvemt å utsette ubehaget til den siste dagen i desember. Da trenger vi ikke å starte på endringen med det samme, men kan fortsette som før mens vi gleder oss til å bli et bedre menneske om en stund.

Spaltist: Anne Lene Johnsen
Spaltist: Anne Lene Johnsen Vis mer

Gradvis endring

Men også nyttårsløfter som bestemmes med bravur og gåpåhumør tett oppunder det nye året, har liten sjanse for å bli gjennomført. Et nyttårsforsett har derimot større sjanse til å holde om det betyr at du skal få til en gradvis endring.

Du kan ha som mål i det nye året å utvikle deg over tid, gjennom å sette realistiske mål. For å klare å holde et løfte til oss selv er det for eksempel viktig å ha forpliktet oss til, og planlagt, hvordan vi skal gjennomføre det hele, inkludert å ha laget en ­kriseplan for hva vi skal gjøre hvis vi støter på utfordringer. Vær også realistisk når det gjelder hvor store endringer du klarer å få til. Kanskje du har bestemt deg for å kutte ut sukker, men sprekker og setter ny personlig rekord i sjokolade-spising i februar. Eller har bestemt deg for å trene tre ganger i uka, men klarer bare én gang annenhver uke.

Ikke mist motet og gi opp av den grunn, men prøv igjen. Bryt det store målet ditt ned i mindre deler. Hvis du prøver å gape over for mye, for raskt, blir du lett overveldet og gir opp. Litt er uansett bedre enn ingenting, og etter hvert klarer du mer og mer. Jo mer realistiske og overkommelige mål du setter for deg selv, desto lettere blir det å klare å gjennomføre dem.

8 råd for nyttårsforsettet:

• Tenk på nyttårsforsettet som en måte å oppleve nye ting på: Ikke at du skal «fikse et problem», men at du får noe nytt.

• Pass på at nyttårsløftet ditt handler om å utvikle deg innen noe du virkelig ønsker og klarer å forplikte deg til, og ikke bare er et øyeblikks innfall.

• Begynn smått og ikke gap over for mye av gangen: Velg ett eller noen få, små mål.

• Lag en plan for hvordan du skal gå fram. Sett gjerne konkrete mål: Ikke «jeg skal trene mer», men «jeg skal gå 20 min. hver lørdag».

• Forbered deg på hvordan du håndterer problemer som måtte oppstå.

• Ikke straff deg selv om du ikke klarer å følge planen, men prøv igjen. Og ikke gi opp hvis du ikke når målene dine med det samme. Endring tar tid.

• Feire deg selv underveis når du har fått til en delvis endring, selv om du ikke er helt i mål.

• Prøv å ikke se for langt fram, men tenk på hva du kan gjøre i dag for å nå målet ditt. Vær realistisk!

Artikkelen er først publisert i Allers.