Lindre smerter uten medisin

Slik blir du kvitt smerter - helt naturlig

Trivsel på jobb og hjemme øker smerteterskelen, sier ekspert.

TUR MOT HODEPINE: En tur ut kan hjelpe deg med å bli kvitt hodepine. Foto: Shutterstock
TUR MOT HODEPINE: En tur ut kan hjelpe deg med å bli kvitt hodepine. Foto: ShutterstockVis mer

(Vi.no): - Smerte er i utgangspunktet et faresignal som varsler om skade, og at kroppen er truet, forklarer Jon Ole Reiten, seksjonsoverlege ved smertepoliklinikk ved Sykehuset i Vestfold.

Smerte er som regel en fysisk eller følelsesmessig ubehagelig følelse, og mange har fortsatt en «gammel» forståelse av smerte, forteller han.

- Jeg tror mange tenker at «ekte» smerte er fysisk ubehagelig, og psykisk smerte er innbilt. Men vi vet jo nå at smerte også er psykisk.

Les også: De fem vanligste spørsmålene (og svarene) om demens

- Mestringsfølelse lindrer smerter

Mye smerte kan dempes ved hjelp av mestringsteknikker.

- Hvis man har angst eller depresjon, unngår aktivitet, og lite håp om bedring kombinert med en negativ innstilling, øker risikoen for å få kroniske smerter, sier Reiten.

Trives man på jobb og hjemme, og opplever mestringsfølelse, tåler man også mer smerte.

Trygve Skonnord, stipendiat ved avdeling for allmennmedisin ved Universitetet i Oslo, og Egil Andreas Fors, overlege og professor i allmennmedisin ved NTNU. Foto: NTNU/ Universitetet i Oslo
Trygve Skonnord, stipendiat ved avdeling for allmennmedisin ved Universitetet i Oslo, og Egil Andreas Fors, overlege og professor i allmennmedisin ved NTNU. Foto: NTNU/ Universitetet i Oslo Vis mer

- På samme måte kan en god undersøkelse hos lege og trygging på at smerten ikke representerer noe farlig, være god behandling av smerter, sier Trygve Skonnord, stipendiat ved avdeling for allmennmedisin ved Universitetet i Oslo,

Han mener man bør styre unna medisiner man er usikker på effekten av, og som kan gi bivirkninger eller avhengighet.

Les også: Slik vedlikeholder du leddene

- Paracet kan gi smerter

- Det ville vært synd om det bare var medisiner som virket mot smerter, fortsetter Skonnord.

Han bekrefter at man kan gjøre mye for å lindre smerter, uten å ta medisiner.

- Bruk av reseptfrie medisiner som for eksempel Paracet kan paradoksalt nok gi konsekvenser som mer smerte over tid, spesielt hodepine, legger Egil Andreas Fors til, professor i allmennmedisin ved NTNU og overlege ved Coperiosenteret.

Les også: Slik øker du testosteronnivået i kroppen uten medisiner

Medisinfrie retningslinjer

I flere land har det ifølge Skonnord kommet retningslinjer for å behandle ryggsmerter først og fremst uten medisiner.

- De norske retningslinjene er fra 2007 og inneholder daglig aktivitet som det viktigste tiltaket. De øvrige rådene er basert på tilgjengelig forskning fra den tiden og fram til 2005, sier han.

- Når pasienter føler god effekt av medisin og tåler den, er det heller ingen grunn til at de ikke skal ta den over et kortere tidsrom med mye smerter.

Det er Egil Fors enig i, som mener det er ved bruk av smertestillende over lengre perioder man burde være mer skeptisk til medisinbruk.

- Akutt smerte er vanligvis åpenbar, og har en beskyttende effekt. Langvarig eller kronisk smerte derimot, fortsetter etter helingstiden på skaden, og har ingen beskyttende effekt. I tillegg påvirker den helse og funksjon, forklarer Jon Ole Reiten.

Les også: Denne treningen gir deg bedre psykisk helse

Bli kvitt smerter uten medisiner

Her er tipsene for å bli kvitt smerter uten medisiner:

Hodepine:

  • Først og fremst finne årsak - stress, lite drikke, søvn, eller lignende.
  • Gå en tur i frisk luft, gjerne i naturen.
  • Drikke vann.
  • Slappe av.
  • TV kan gjøre hodepine verre, men kan også distrahere deg fra smerten.
  • Legge seg tidlig.
  • Massere og trykke på nakkemuskler, hodebunn og panne.
  • Ved stresshodepine: Avspenning, og lære seg å takle stress.
  • Skru av lys og støy.
  • Skru opp eller ned temperaturen hvis det er for kaldt eller varmt.

Muskel- og leddsmerter:

  • Massasje.
  • Akupunktur.
  • Manipulasjonsbehandling.
  • Drikke vann.
  • Redusere stress.
  • Varme på overflaten.
  • Søvn.
  • Tøyeøvelser avhengig av type smerte.
  • Tilpasset trening.
  • Gå tur i ulendt terreng.
  • Kronisk smerte kan bli verre av stillesitting.

Sår, og andre ytre smerter:

  • Flytte fokus, eller undertrykke smertesignalene (gjøres for eksempel av idrettsfolk)

Kilder: Reiten, Skonnord og Fors, nyere retningslinjer fra USA.

Gå til Vi.no-forsiden