Sjokkrapport om kosttilskudd: 9 av 10 ulovlig merket

Mattilsynet avslører omfattende bruk av ulovlige medisinske påstander i markedsføring av kosttilskudd og sier markedsføringen på Internett, TV og sosiale medier er stadig mer aggressiv og kynisk.

VITAMINER, MINERALER OG ANNET KOSTTILSKUDD? Kosttilskudd er ikke medisin og skal ikke markedsføres med påstander om å lindre, helbrede eller forebygge sykdom. Mattilsynet avslører nå bruk av ulovlige medisinske påstander i 9 av 10 kosttilskudd. Foto:NTB/Shutterstock
VITAMINER, MINERALER OG ANNET KOSTTILSKUDD? Kosttilskudd er ikke medisin og skal ikke markedsføres med påstander om å lindre, helbrede eller forebygge sykdom. Mattilsynet avslører nå bruk av ulovlige medisinske påstander i 9 av 10 kosttilskudd. Foto:NTB/Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

– Vi har funnet mange og alvorlige brudd på regelverket for merking. Ingen av de undersøkte produktene oppfyller kravene i regelverket. Det er bekymringsfullt og uakseptabelt at virksomhetene ikke følger regelverket, som er der for å beskytte forbrukerne, sier seksjonssjef Are Tømmerberg Sletta i Mattilsynet.

Mattilsynet har undersøkt markedsføringen av kosttilskudd på det norske markedet. De har funnet bruk av ulovlige medisinske påstander i ni av ti kosttilskudd som selges på det norske markedet.

Markedsføringen gir inntrykk av at produktene kan forebygge, behandle eller helbrede sykdom. Virksomhetene spiller på typiske helseplager - og Mattilsynet er redd for at de på denne måten kan utnytte sårbare grupper.

Kjendiser som «sannhetsvitner»

Blant de villedende og ulovlige «knepene» som brukes i markedsføringen for kosttilskudd, som Mattilsynet beskriver i sin ferske rapport, er bruk av kjendiser som «sannhetsvitner».

- Det er gjerne personer som er godt voksne og/eller har hatt plager eller sykdommer, og som mener at plagene eller sykdommene er forsvunnet fordi de bruker et kosttilskudd. De gir inntrykk av at de holder seg friske og spreke på grunn av kosttilskuddet, og har gjerne erfart at de ikke klarer seg uten. Budskapet til disse sannhetsvitnene er ofte å oppfatte som uspesifikke helsepåstander. Disse helsepåstandene følges sjelden opp av godkjente helsepåstander som er relevante og kan forklare hvorfor kosttilskuddene har den påståtte helseeffekten. Markedsføringen blir på denne måten villedende for forbrukerne, skriver Mattilsynet i rapporten, og understreker:

- Det er spesielt uheldig når det er kjendiser som brukes som sannhetsvitner, da de kan ha stor tillit og troverdighet hos forbrukerne.

Mattilsynet beskriver også hvordan mange aktører bruker påstander om at deres produkter eller ingrediensene i produktene har «dokumentert effekt», er «vitenskapelig bevist» og/eller har en «unik sammensetning».

- Dette vurderer vi som villedende siden alle godkjente helsepåstander er vitenskapelig dokumentert. Alle produkter som inneholder de samme ingrediensene i tilstrekkelig mengde, kan merkes og markedsføres med de samme godkjente helsepåstandene. Det er villedende å framheve et produkt som det beste og mest unike på markedet, påpeker Mattilsynet.

9 av 10 ulovlig merket

Mattilsynet har undersøkt 50 kosttilskudd fra 45 virksomheter, kjøpt fra nettbutikker.

De har sjekket produktemballasje, markedsføring på nettsider, aviser, ukeblader, reklamemagasiner, TV og sosiale medier.

Fokuset har vært på produkter med påstander som kan oppfattes som medisinske eller som kan ha ulovlige helsepåstander, innenfor helseområdene hjerne/hukommelse, ben, knokler og ledd - og mage/fordøyelse.

Undersøkelsen avslører at 90 prosent av produktene var markedsført med medisinske påstander.

Det er strenge regler for markedsføring av kosttilskudd:

  • Alle påstander som brukes i markedsføringen av kosttilskudd skal være korrekte. De skal kunne dokumenteres, og skal ikke villede. Dette gjelder både tekst, bilder, symboler og informasjon som framkommer på Internett eller i andre kanaler hvor kosttilskuddet markedsføres eller selges.
  • Kosttilskudd er ikke medisin og skal ikke markedsføres med påstander om å lindre, helbrede eller forebygge sykdom.
  • Det er heller ikke lov å komme med påstander som viser til anbefalinger fra bestemte leger, helsepersonell og liknende.
  • Hele 90 prosent av produktene som inngikk i prosjektet var markedsført med medisinske påstander. Feil bruk av helsepåstander varierte fra 34 til 96 prosent.
  • Det er lovlig å bruke godkjente helsepåstander i merking og markedsføring så lenge det gjøres i tråd med påstandsregelverket.
  • Det er ikke lov å markedsføre kosttilskudd med medisinske påstander.

- Useriøst, kynisk og villedende

Mattilsynet kaller markedsføringen kynisk og villedende:

– Markedsføring over Internett, TV og sosiale medier med mer fortsetter å øke og er stadig mer aggressiv og kynisk. De ansvarlige for markedsføringen utnytter gjerne personer som er i en sårbar situasjon eller helsetilstand, sier Sletta.

Mattilsynet understreker at de kun har sett på en liten del av markedet - men at det likevel ikke er noen tvil om at omfanget av villedende og ulovlig markedsføring av kosttilskudd er stort.

– Det er dessverre mange useriøse aktører på markedet. Kompetansenivået i bransjen er svært varierende, og inntrykket er at relativt mange opererer på dette markedet uten tilstrekkelig kompetanse, sier Sletta - og legger til at det er bekymringsfullt og uakseptabelt at regelverket ikke følges.

Regelverket skal beskytte forbrukere mot villedende påstander og hindre at markedsføringen utnytter egenskaper hos sårbare grupper.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.