Unngå D-vitaminmangel

- Sjansen er stor for lave nivåer

Hvis du ikke har et tradisjonelt, fiskeholdig kosthold er sannsynligheten for D-vitaminmangel i vinterhalvåret stor.

D-VITAMIN: I vinterhalvåret er det ekstra viktig å passe på D-vitamininntaket, enten gjennom D-vitaminholdige matvarer eller tilskudd. Foto: Berit B. Njarga
D-VITAMIN: I vinterhalvåret er det ekstra viktig å passe på D-vitamininntaket, enten gjennom D-vitaminholdige matvarer eller tilskudd. Foto: Berit B. Njarga Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Vintermørket er over oss, som betyr at mange bør passe ekstra godt på D-vitamininntaket:

- Den gamle regelen om at man i måneder med «r» bør passe ekstra godt på vitamin D-inntaket, er fortsatt aktuell, uttalte Magritt Brustad, professor i ernæringsepidemiologi ved Universitetet i Tromsø, til Vi.no tidligere i høst.

Professor ved avdeling for samfunnsmedisin og global helse ved Universitetet i Oslo, Haakon E. Meyer, forklarer årsaken:

- I vinterhalvåret står sola så lavt at UV-B strålene fra sola ikke når igjennom atmosfæren. Av denne grunn produseres det ikke vitamin D selv om sola skinner fra blå himmel. Men utpå seinvinteren tar dette seg gradvis opp, sier Meyer til Vi.no.

Det betyr at det allerede fra september er lurt å være bevisst på dette - ikke minst for enkelte aldersgrupper, og for dem med et lite fiskeholdig kosthold.

Hvor mye D-vitamin trenger man?

Den generelle anbefalingen er å få i seg 10 mikrogram D-vitamin per dag for voksne og barn, mens voksne fra 75 år og oppover er anbefalt 20 mikrogram D-vitamin per dag.

Hovedgrunnen til at de eldste er anbefalt dobbel dose av D-vitamin sammenlignet med resten av befolkningen, er ifølge professor ved avdeling for samfunnsmedisin og global helse ved Universitetet i Oslo, Haakon E. Meyer, er at en del eldre spiser mindre og er mindre ute i sola - selv om det ikke gjelder alle.

Vær samtidig obs på at én spiseskje tran tilsvarer hele 24 mikrogram tran, ifølge Tidsskriftet Den norske legeforening.

- Eldre som er generelt lite ute i dagslys og som spiser lite eller ingen ting av gode matkilder til vitamin D, bør være ekstra påpasselige med å få i seg nok D-vitamin. Eldre over 70 år har økt behov for vitamin D blant annet fordi hudens evne til å produsere vitamin D avtar med åra, forklarer Brustad.

Kan man dekke D-vitaminbehovet gjennom kostholdet?

Ifølge Brustad er det mulig å få i seg nok D-vitamin gjennom kosten hele året - også ved lite sollys, men det krever at du får i deg nok av enkelte matvarer.

- Vi har sett at personer som har et såkalt tradisjonelt fiskekosthold om vinteren med regelmessig fiskelever og rogn fra torsk, har selv i mørketida i Nord-Norge gode vitamin D-nivåer i blodet, sier Brustad.

Samtidig påpeker Meyer at mange vil trenge tran eller et annet vitamin D-tilskudd i vinterhalvåret.

- Fet fisk som laks, ørret og makrell er gode vitamin D-kilder. I tillegg er noen matvarer beriket med vitamin. Bidraget fra berikede matvarer er viktig, men samtidig begrenset i størrelse, påpeker han.

Matvarer som er beriket med vitamin D er for eksempel lettmelk og margarin.

- Dersom kosten ikke inneholder vitamin D-kildene tran, feit fisk i kombinasjon med beriket smør og margarin og andre berikende matvarer er sjansen stor for at man kommer litt lavt om vinteren, legger Brustad til.

Dette risikerer du ved lavt D-vitamininntak

- Vitamin D er viktig for et godt og sunt skjelett, sier Brustad til Vi.no.

- Ved vitamin D-mangel vil skjelettet kunne miste sin styrke og bli mykt og kunne gi etter og bli deformert av kroppsvekten. Dette kan skje ved alvorlig vitamin D-mangel. Kombinasjonene av kalsium og vitamin D-tilskudd kan beskytte mot redusert beintetthet og benbrudd hos eldre, legger hun til.

Dette bekreftes av Haakon E. Meyer:

- Når det gjelder osteoporose og brudd er det vist at et anbefalt inntak av vitamin D og kalsium kan forebygge brudd hos eldre, sier Meyer, som derimot ikke anbefaler å bruke høydosetilskudd av vitamin D.

- Det er ikke vist at ekstra tilskudd av vitamin D forebygger brudd, og dette taler imot å bruke høydosetilskudd av vitamin D, understreker han.

I tillegg er vitamin D viktig for muskelstyrke særlig hos eldre, sier Brustad, i tillegg til å redusere risikoen for fall hos eldre.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.