Unngå D-vitaminmangel

- Sjansen er stor for lave nivåer

Hvis du ikke har et tradisjonelt, fiskeholdig kosthold er sannsynligheten for D-vitaminmangel i vinterhalvåret stor.

D-VITAMIN: I vinterhalvåret er det ekstra viktig å passe på D-vitamininntaket, enten gjennom D-vitaminholdige matvarer eller tilskudd. Foto: Berit B. Njarga
D-VITAMIN: I vinterhalvåret er det ekstra viktig å passe på D-vitamininntaket, enten gjennom D-vitaminholdige matvarer eller tilskudd. Foto: Berit B. Njarga Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Høstmørket er allerede over oss, som betyr at mange bør passe ekstra godt på D-vitamininntaket:

- Den gamle regelen om at man i måneder med «r» bør passe ekstra godt på vitamin D-inntaket, er fortsatt aktuell, sier Magritt Brustad, professor i ernæringsepidemiologi ved Universitetet i Tromsø, til Vi.no.

Professor ved avdeling for samfunnsmedisin og global helse ved Universitetet i Oslo, Haakon E. Meyer, forklarer årsaken:

- I vinterhalvåret står sola så lavt at UV-B strålene fra sola ikke når igjennom atmosfæren. Av denne grunn produseres det ikke vitamin D selv om sola skinner fra blå himmel. Men utpå seinvinteren tar dette seg gradvis opp, sier Meyer til Vi.no.

Det betyr at det allerede fra september er lurt å være bevisst på dette - ikke minst for enkelte aldersgrupper, og for dem med et lite fiskeholdig kosthold.

Hvor mye D-vitamin trenger man?

Den generelle anbefalingen er å få i seg 10 mikrogram D-vitamin per dag for voksne og barn, mens voksne fra 75 år og oppover er anbefalt 20 mikrogram D-vitamin per dag.

Hovedgrunnen til at de eldste er anbefalt et høyere inntakt av D-vitamin enn resten av befolkningen, er ifølge professor ved avdeling for samfunnsmedisin og global helse ved Universitetet i Oslo, Haakon E. Meyer, er at en del eldre spiser mindre og er mindre ute i sola - selv om det ikke gjelder alle.

- Eldre som er generelt lite ute i dagslys og som spiser lite eller ingen ting av gode matkilder til vitamin D, bør være ekstra påpasselige med å få i seg nok D-vitamin. Eldre over 70 år har økt behov for vitamin D blant annet fordi hudens evne til å produsere vitamin D avtar med åra, forklarer Brustad.

Kan man dekke D-vitaminbehovet gjennom kostholdet?

Ifølge Brustad er det mulig å få i seg nok D-vitamin gjennom kosten hele året - også ved lite sollys, men det krever at du får i deg nok av enkelte matvarer.

- Vi har sett at personer som har et såkalt tradisjonelt fiskekosthold om vinteren med regelmessig fiskelever og rogn fra torsk, har selv i mørketida i Nord-Norge gode vitamin D-nivåer i blodet, sier Brustad.

Samtidig påpeker Meyer at mange vil trenge tran eller et annet vitamin D-tilskudd i vinterhalvåret.

- Fet fisk som laks, ørret og makrell er gode vitamin D-kilder. I tillegg er noen matvarer beriket med vitamin. Bidraget fra berikede matvarer er viktig, men samtidig begrenset i størrelse, påpeker han.

Matvarer som er beriket med vitamin D er for eksempel lettmelk og margarin.

- Dersom kosten ikke inneholder vitamin D-kildene tran, feit fisk i kombinasjon med beriket smør og margarin og andre berikende matvarer er sjansen stor for at man kommer litt lavt om vinteren, legger Brustad til.

Dette risikerer du ved lavt D-vitamininntak

- Vitamin D er viktig for et godt og sunt skjelett, sier Brustad til Vi.no.

- Ved vitamin D-mangel vil skjelettet kunne miste sin styrke og bli mykt og kunne gi etter og bli deformert av kroppsvekten. Dette kan skje ved alvorlig vitamin D-mangel. Kombinasjonene av kalsium og vitamin D-tilskudd kan beskytte mot redusert beintetthet og benbrudd hos eldre, legger hun til.

Dette bekreftes av Haakon E. Meyer:

- Når det gjelder osteoporose og brudd er det vist at et anbefalt inntak av vitamin D og kalsium kan forebygge brudd hos eldre, sier Meyer, som derimot ikke anbefaler å bruke høydosetilskudd av vitamin D.

- Det er ikke vist at ekstra tilskudd av vitamin D forebygger brudd, og dette taler imot å bruke høydosetilskudd av vitamin D, understreker han.

I tillegg er vitamin D viktig for muskelstyrke særlig hos eldre, sier Brustad, i tillegg til å redusere risikoen for fall hos eldre.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer