Så mye salt tåler kroppen din

Salt er både livsnødvendig og farlig, og det finnes en grense for hvor mye du bør få i deg.

ULIKE SALTTYPER: Det finnes ulike typer salt, noen kan du spise mer av enn andre. Foto: NTB/Scanpix
ULIKE SALTTYPER: Det finnes ulike typer salt, noen kan du spise mer av enn andre. Foto: NTB/ScanpixVis mer

Vi.no er både en nettavis og en Facebookgruppe for alle som er 50+ Er du en av oss? Følg oss her, og tips oss gjerne!

(Vi.no): Salt er livsnødvendig for mennesker og dyr ved at det bidrar til et normalt muskel- og nervesystem. Men vi spiser i dag rundt 10 gram salt daglig, og halvparten er mer enn nok.

GIR RÅD: Fedon Lindberg, lege ved Fedon Helse klinikk i Oslo. FOTO: NTB scanpix
GIR RÅD: Fedon Lindberg, lege ved Fedon Helse klinikk i Oslo. FOTO: NTB scanpix Vis mer

Bearbeidede matvarer bidrar i snitt med 70–80 prosent av saltinntaket.

Spiser du kjøpebrød, sjømat og annen animalsk mat og bearbeidede matvarer, trenger du ikke å tilsette salt siden denne maten allerede inneholder mye av det.

Lager du all mat fra grunnen av, holder det å tilsette 1,5 gram salt daglig, ifølge lege og indremedisiner Fedon Lindberg ved Fedon Helse klinikk i Oslo.

Legens råd for et kosthold i saltbalanse er enkelt:

– Bytt ut ferdigmat så langt du kan, spis mer grønnsaker og ubearbeidet mat – og lag mye av maten selv. Da kan du styre hvor mye salt du bruker.

Ulike typer salt

– Industrielt produsert salt består av natriumklorid, og noen typer er beriket med jod. Naturlig mineralsalt inneholder mange andre spormetaller, men fortsatt mest natriumklorid, forklarer Fedon Lindberg.

Han peker på at kroppen trenger mineralet kalium for å kunne nyttegjøre seg av saltet. Kalium får vi i oss via grønnsaker og frukt.

– Jeg anbefaler dermed bruk av natriumredusert og kaliumberiket salt som LoSalt eller Seltin. LoSalt kommer best ut, den inneholder mest kalium og minst natrium av disse to produktene. Maldon- og Himalaya-salt er henholdsvis havsalt og salt fra gruver, og disse er sunnere enn industrielt produsert salt fordi de også inneholder andre mineraler og sporstoffer, riktignok i små mengder, sier Lindberg.

Han råder oss også til å bruke salt som er tilsatt jod.

– Jodmangel øker risiko for stoffskiftesykdommer. Spiser du hvit fisk eller sjømat flere ganger i uken, er dette flotte kilder til jod, og da trenger du ikke jodberiket salt.

Natrium og kalium i balanse

Høyt blodtrykk forbindes gjerne med stort saltinntak. Kanskje har du fått anbefalt av legen din å redusere saltinntaket?

– Litt avhengig av din arvelige disposisjon kan dette virke – eller ikke. Mye tyder på at det neppe er for mye salt som er årsaken til at mange utvikler forhøyet blodtrykk. Bare en mindre del av befolkningen er saltsensitiv og kan få noe økt blodtrykk av for mye salt og for lite kalium. Men de som allerede har høyt blodtrykk, hjertesykdom eller nyresykdom, må passe på saltinntaket, sier Fedon Lindberg.

Viktigere enn den absolutte mengden natrium vi får i oss fra salt, er balansen mellom inntak av natrium og kalium, mener han.

– Blodtrykket kan senkes hvis du spiser mer mat med kalium, altså grønnsaker, frukt og sjømat. Økt kaliumnivå gir lavere og mer stabilt blodtrykk og forebygger hjerterytmeforstyrrelser. Du kan trolig redusere ditt forbruk av blodtrykksmedisiner gjennom et høyt inntak av kalium i kosten.

Lindberg forklarer videre at mye salt i kroppen stimulerer hormonene aldosteron og kortisol i binyrene, som igjen gir beskjed til nyrene om å beholde mer væske.

– Disse hormonene får dessuten kroppen til å kvitte seg med kalium og magnesium, og dette kan føre til at blodtrykket øker og at hjerterytmen blir ustabil.

Noen medikamenter senker kaliuminnholdet i blodet, spesielt noen typer av vanndrivende midler og kortisonpreparater. Bruker du denne typen medisiner, kan det være lurt å sjekke med legen din om du bør ta kaliumtilskudd.

Likte du artikkelen? Vi inviterer våre lesere til å følge Vi.no på Facebook og motta vårt nyhetsbrev én gang per uke.