Så mye har kjøttspising å si for kreftfaren

Det er kjent fra før at et kosthold med mye kjøtt øker risikoen for tarmkreft. Nå knyttes kjøttspising også til andre kreftformer, blant annet brystkreft.

MINDRE KJØTT, MINDRE RISIKO: De som holder seg til vegetarkost har 14 prosent lavere risko for å utvikle kreft sammenlignet med personer som spiser kjøtt mer enn fem ganger i uka, viser forskning. Foto: NTB
MINDRE KJØTT, MINDRE RISIKO: De som holder seg til vegetarkost har 14 prosent lavere risko for å utvikle kreft sammenlignet med personer som spiser kjøtt mer enn fem ganger i uka, viser forskning. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Overdreven kjøttspising kan øke faren for kreft. Det er konklusjonen forskere ved Universitetet i Oxford har kommet frem til, etter å ha undersøkt forholdet mellom kosthold og kreftrisiko.

Kort forklart har forskerne sammenlignet den totale kreftforekomsten hos personer som spiser kjøtt sjeldnere enn fem ganger i uka eller aldri, med kreftforekomsten hos personer som spiser kjøtt mer enn fem ganger i uka.

Lavest risiko hos vegetarianere

Studien, som er publisert i BMC Medicine og nylig omtalt hos forskning.no, fant følgende:

  • Risikoen for å utvikle kreft var 14 prosent lavere hos deltakerne som aldri spiste kjøtt, sammenlignet med de som spiste kjøtt mer enn fem ganger i uka.
  • Kreftrisikoen var 10 prosent lavere hos de som spiste fisk, men ikke kjøtt.
  • Deltakerne som spiste kjøtt fem ganger i uka eller sjeldnere, hadde to prosent lavere kreftrisiko.
  • Deltakerne som spiste kjøtt maks fem ganger i uka, hadde ni prosent lavere risiko for tarmkreft og endetarmskreft, enn de som spiste kjøtt oftere.
  • Risikoen for prostatakreft var 31 prosent lavere blant menn som ikke spiste kjøtt, sammenlignet med menn som spiste kjøtt mer enn fem ganger i uka.
  • Blant menn som spiste fisk men ikke kjøtt, var risikoen for prostatakreft 20 prosent lavere.
  • Hos kvinner som ikke spiste kjøtt, var kreftrisikoen 18 prosent lavere enn hos de som spiste kjøtt mer enn fem ganger i uka.

Hva er nytt?

Oppsummert fant forskerne altså at et kosthold uten kjøtt eller lite kjøtt er forbundet med lavere risiko for alle kreftformer. Videre fant studien koblinger mellom kjøttspising og tarmkreft, endetarmskreft og prostatakreft, samt økt risiko for brystkreft blant kjøttspisende kvinner etter overgangsalderen.

Det nye i disse funnene, forklarer Paula Berstad i Kreftregisteret til forskning.no, er at kjøttkonsum assosieres med total kreftforekomst. Mens koblingen mellom høyt kjøttinntak og tarmkreft er kjent fra før, er sammenhengene forskerne fant for prostatakreft og postmenopausal brystkreft ny.

Ikke sikker sammenheng

Forskerne registrerte imidlertid at kvinner som holdt seg til vegetarkost, oftere hadde en lavere kroppsmasseindeks (BMI) enn kvinner som spiste kjøtt. Ettersom overvekt er en kjent risikofaktor for å utvikle brystkreft etter overgangsalder, tar forskerne høyde for at dette kan være den bakenforliggende årsaken, ikke kjøttspising i seg selv.

Studien trekker heller ingen bastant konklusjon når det gjelder forbindelsen mellom kjøttspising og andre kreftformer, som prostatakreft, ettersom den aktuelle studien er en befolkningsstudie. I motsetning til tarmkreft, finnes det ikke kjente biologiske forklaringsmekanismer for koblingen mellom kjøttinntak og bryst- og prostatakreft, påpeker Berstad.

Konklusjonen er altså at kjøttspising kan øke faren for kreft, men den registrerte økningen kan også skyldes andre forskjeller i kosthold eller levevaner, som for eksempel røyking, understreker forskerne. De bemerker ellers at ikke alle vegetarianere har et sunt kosthold selv om de ikke spiser kjøtt, og at dette kan påvirke kreftrisikoen deres og resultatene i studien.

Videre pekes det på begrensninger i studien, blant annet at deltakere kan ha endret kostholdet sitt i oppfølgingsperioden, uten at dette har blitt registrert.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.