Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Hver uke mottar nemlig Demenslinjen hos Nasjonalforeningen for folkehelse bekymringsmeldinger fra familiemedlemmer som ikke er trygg på eldres kjøreferdigheter. De mener obligatoriske, jevnlige tester er den beste måten å avdekke kognitiv svikt som ikke viser seg i hverdagen.
- Vi får mye telefoner fra pårørende som er bekymret. De oppdager gjerne bulker på fars bil som han ikke husker å ha fått. Pårørende kan ikke ha ansvaret for dette. Det er personlig og vanskelig, sier Gerhardsen.
I dag må alle bilførere ta en kognitiv test hvert tredje år etter fylte 80 år for å beholde sertifikatet, etter at aldersgrensa ble hevet med fem år i 2019. Nasjonalforeningen var motstandere av også dette. Nå ønsker de tre opposisjonspartiene Ap, SV og FrP å fjerne ordningen fordi de mener den er aldersdiskriminerende.

Noen bytter lege etter å ha fått denne beskjeden
Sakte sykdom
- Det er ikke diskriminerende å ha alder som kriterie i en screening som dette, det er fornuftig, argumenterer Gerhardsen.
Hun påpeker at alder er kriterie for andre screeningundersøkelser også, som mammografi. Alternativet til screening, er å teste folk ved behov. Da er hun redd behovet oppdages for seint.
- Utfordringen med demens er at utviklingen kan gå over mange år. Når den fanges opp, kan du ha hatt kognitiv svikt svært lenge. Halvparten av alle som har demens i Norge i dag, har ikke fått diagnosen, forteller hun.
- Risikoen for demens øker ved alder, nye demenstall viser veldig høy forekomst i Norge i gruppa over 85 år. Derfor ønsker vi å beholde en screening der vi sjekker alle.
Få tema engasjerer leserne av Vi.no så mye som artikler om sertifikat og obligatorisk testing. Engasjementet går begge veier: Noen mener det er fornuftig å teste alle, andre vil ha seg frabedt å måtte avlegge en test kun basert på alderen deres. Sistnevnte bruker gjerne begrepet «idiot-test». Testen er nemlig enkel - med mindre du har kognitiv svikt. For mange er sertifikatet en så viktig vei til frihet og selvstendighet i hverdagen at de er redde for å bli så nervøse for testen at de ikke klarer å bestå.

Bruker du to minutter på denne, bør du kanskje parkere for godt
Vi PlussStolthet og frihet
Generalsekretæren i Nasjonalforeningen sier at hun forstår engasjementet:
- Bilkjøring er både identitet, ære, stolthet og frihet. Men ingen har lyst til å være farlig for andre. Screening av alle sjåfører etter en viss alder er en enkel forsikring, og et gode for sjåførene også, mener hun og legger til at det er viktig at testen gjennomføres på en måte som ivaretar folk.
Hun ønsker seg en holdningsendring der vi sidestiller demens med andre sykdommer. Fortsatt er sykdommer i hjernen forbundet med skam.
- Å kjøre bil er noe av det mest krevende hjernen vår utsettes for, fordi det krever at vi klarer å bruke mange funksjoner samtidig, konstaterer hun.
- Kognitiv svikt kan være vanskelig å avdekke i en rutinesamtale med fastlegen, og det må systematisk testing til for å avdekke begynnende demens.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.