<strong>IDEALET:</strong> Par skal liksom sovne sammen og våkne sammen. Men er det verdt det om dere ikke sover godt? Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
IDEALET: Par skal liksom sovne sammen og våkne sammen. Men er det verdt det om dere ikke sover godt? Foto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Gode råd for bedre søvn:

Par skammer seg over at de ikke lenger sover sammen

Det kan være mange grunner til at det er vanske­lig å sove sammen med sin kjære. Alt er ikke like enkelt å gjøre noe med, men det finnes råd.

Publisert

Følg oss på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

(Vi.no): – Vi vet at mange sover dårligere når de sover sammen med en annen, sier parterapeut og sexolog Bianca Schmidt.

Etter hvert som man har levd sammen lenge kan dette gå seg til, men mange velger etter hvert å ha separate soverom. Det kan fungere fint for noen, men for andre er det å dele seng viktig for forholdet.

– En del av det som binder oss sammen er felles opplevelser, og for mange er en viktig del av det, å sove og våkne sammen. Har man hver sin adresse kan det føles litt avstandsskapende å reise hver til sitt for å sove, sier Schmidt.

Ta med noe hjemmefra

Mange synes det er vanskelig med lyder og bevegelser fra andre når de skal sove. Hvis du for eksempel ikke klarer å venne deg til høylytt snorking kan ørepropper være et godt virkemiddel, foreslår Schmidt.

Er det rett og slett det at du ikke liker å sove i en fremmed seng som er tilfellet, så kan det hjelpe å gjøre kjærestens seng litt mer hjemmekoselig.

– Mange som sover dårlig i fremmede senger, tar med seg en pute hjemmefra, for å få med litt av det som er trygt og «hjemme» dit, sier Schmidt.

– Mange liker rett og slett ikke å sove hos kjæresten og sier ikke hva årsaken er. Kanskje synes du kjæresten har det rotete? Eller at kjæresten legger seg altfor seint eller for tidlig for din smak? Snakk om dette og vær ærlig på en høflig måte. Da blir det lettere å finne løsninger sammen.

Hvert sitt rom

– En del kvinner får sitt eget soveværelse fordi partneren for eksempel snorker, legger seg seinere eller beveger seg mye i søvne. Mange skammer seg over dette, men forstår sam­tidig hvor viktig søvn er, sier den danske søvneksperten og foredragsholderen Michael Rasmussen.

– Man velger en løsning som er optimal for en god natts søvn. Men mange vil jo helst unngå å komme dit.

To som deler seng bør ta eventuelle søvnproblemer som følge av det, på alvor. Rasmussen peker på viktigheten av individuelt tilpassede senger.

– Du må ha en god seng med en god madrass – noen skal ha myk, andre hard. Unn deg en skikkelig god pute og en deilig dyne. Du skal ikke gjøre kompromisser på det.

Snorkende partner

Hvis partneren din snorker så huset rister – og det ikke hjelper med propper i ørene dine, blir det vanskelig å få sove.

– Snorking er ikke godt for søvnen. Det er vanskelig å gjøre noe med, og det er lett å bli frustrert, sier Rasmussen.

Når du ligger og bekymrer deg for søvnen som følge av høye lyder, og kanskje irriterer deg over snorkingen ved siden av, kan du gjøre vondt verre. Du har sikkert merket at det ikke hjelper å se på klokka og stresse, når du vet du sliter med å få sove. Det samme gjelder her.

– Prøv å slappe av og aksepter at sånn er det, råder Rasmussen.

– Snorking er stort sett en sosial plage, i motsetning til snorkesykdommen søvnapné som er assosiert både med hjertekarsykdom, diabetes- utvikling og redusert konsentrasjonsevne samt uttalt dagtrøtthet, sier øre-nese-hals-lege Mads Moxnes.

Verre hvis du sover på rygg

– Men snorking alene, altså kun lyder om natten, er sannsynligvis noe naturen ønsker vi skal ha fra gammelt av, dermed er også snorkelyder vanskelig å behandle.

Det er noen mindre tiltak som kan prøves mot vanlig snorking:

– Snorkeskinne tilpasset hos tannlege kan være effektivt. Den forskyver underkjeven framover, og dermed også de strukturer som har muskelfeste i underkjeven, som ellers lett faller bakover og gir trange forhold i svelget under søvn, sier Moxnes.

Andre råd er å legge seg på siden, og eventuelt gå ned i vekt hvis man er overvektig.

– Ligger man på rygg, blir stort sett alltid snorkingen verre. Sideleie er å foretrekke. Vektøkning gir høyere frekvens av lyden, og moderate vekttap på fem til åtte kilo kan ha svært stor effekt på lydvolumet, fortsetter Moxnes.

– Konklusjonen er at det ikke finnes noen enkle midler som «kurerer» snorking, men at det finnes ulike metoder som hos enkelte reduserer lydvolumet slik at det aksepteres av omgivelsene.

Fem tips mot søvnproblemer

Søvnekspert Ståle Pallesen, professor ved Universitetet i Bergen, forklarer at personer som sliter med å sovne gjerne blir anbefalt en type kognitiv atferdsterapi, der fem komponenter inngår:

  1. Avspenning og avslapning, som meditasjon, muskulær avslapning eller hypnose.
  2. Stimulikontroll: Dette er det rådet mange ikke forstår; at hvis du ikke får sove må du stå opp av sengen og gå ut av soverommet. Vent til du blir søvnig igjen før du legger deg tilbake i sengen, og gjenta dette hvis du enda ikke får sove, sier Pallesen. Hensikten er at du rett og slett skal lære på nytt at sengen kun skal assosieres med søvn. Dette er også grunnen til at du ikke bør se på film i senga.
  3. Tid. Hvor mange timer oppholder du deg i senga? De fleste trenger et sted mellom sju og ni timer for at de skal fungere optimalt.
  4. Søvnhygiene, de grunnleggende rådene om hvordan du sovner raskest. – Dette er blant annet å droppe kaffe om kvelden, ha det mørkt på soverommet, ta et bad før du skal sove og unngå nikotin.
  5. I tillegg kommer kognitive teknikker, som handler mye om hvordan du tenker når du legger deg for å sove. Å tenke at «nå må jeg sove» gir deg kun prestasjonsangst, mener eksperten. – Prøv å erstatte disse tankene med hensiktsmessige tanker. Har du fått gjort mye i dag? Tenk på ting du er fornøyd med. Et annet råd kan være å teste ut nye ting. Sover du middag hver dag? Prøv systematisk å unngå dette i en uke og se om det gjør utslag på nattesøvnen din.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer