Tannlegepriser:

- Oppleves som urettferdig

- Mange blir overveldet og overrasket over prisen hos tannlegen - og det oppleves som urettferdig.

KLAGER PÅ TANNLEGER: Torill Svoldal Stæhr i Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) forteller at de får flere hundre klager på tannleger og tannbehandlinger hvert år - og at mange pasienter forteller om en følelse av å bli overrasket og overveldet over prisene. De aller fleste henvendelsene dreier seg om rotfyllinger, som NPE har utbetalt 13 millioner kroner for de fem siste årene. Foto: Norsk Pasientskadeerstatning
KLAGER PÅ TANNLEGER: Torill Svoldal Stæhr i Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) forteller at de får flere hundre klager på tannleger og tannbehandlinger hvert år - og at mange pasienter forteller om en følelse av å bli overrasket og overveldet over prisene. De aller fleste henvendelsene dreier seg om rotfyllinger, som NPE har utbetalt 13 millioner kroner for de fem siste årene. Foto: Norsk Pasientskadeerstatning Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Det er Torill Svoldal Stæhr, seniorrådgiver i Norsk pasientskadeerstatning (NPE), som forteller om reaksjoner de ofte får fra pasienter som kontakter dem for rådgivning etter tannbehandling som ikke går som forventet.

De fleste voksne i Norge må betale for egen tannbehandling selv, noe som kan bli dyrt. Men akkurat hvor dyrt det blir, kan avhenge både av hvor tannlegen holder til og hvilken tannlege du velger.

Noen sykdommer kan gi rett til støtte til tannbehandling, hvilke kan du lese om i denne artikkelen.

I en fersk prisundersøkelse fra Vi.no, kan du se de store prisforskjellene. Og du får de beste tipsene til hvordan du kan begrense tannlegeregningen.

72 millioner kroner til tannpasienter

- Det mange gir uttrykk for, er at de er overveldet av hvor dyrt det blir, og den ofte langvarige behandlingen som tannskade og sykdom krever, sier Stæhr, og legger til at det henger sammen med slik systemet er i Norge; at folk stort sett må betale tannbehandlingen sin selv.

Norsk pasientskadeerstatning har mottatt 2891 klager på feilbehandling de siste fem åra. 1099 har fått medhold, 1163 har fått avslag - og 462 saker er avvist. De resterende er for gamle.

I løpet av de fem åra, er det utbetalt 72 millioner kroner i erstatning.

De får aller flest henvendelser om rotbehandling, etterfulgt av saker om kronebehandling på en solid andreplass.

Deretter følger saker om diagnose og oppfølging ved periodontitt, tannfyllinger, trekking og innsetting av tenner og andre rekonstruksjonsinngrep, som bro.

- Hovedkriteriet for å få erstatning er at det har skjedd en svikt i behandlingen. Hvis tannlegen har gitt riktig behandling, vil en ikke få erstatning. Men i de tilfellene der tannlegen ikke følger opp skader eller tannsykdom, eller gir annen mangelfull behandling, snakker vi om en svikt. Det er tilfeller hvor man kan ha rett på erstatning for ekstra kostnader, sier Stæhr.

Kvinne fikk medhold etter feil ved rotfylling

Ifølge Vi.no sin prisundersøkelse, kan det koste fra 3130 til 7040 kroner å rotfylle en jeksel.

En av klagesakene om rotfylling som NPE har behandlet og der pasienten har fått erstatning, handler om en kvinne som fikk rotfylt en jeksel:

«Kvinnen gikk til tannlegen fordi hun hadde vondt i en jeksel. Nærmere undersøkelse viste at tanna var betent, og tannlegen mente at det var nødvendig å rotfylle den. Etter rotfyllinga var det fortsatt ubehag og verk i tanna. Kvinnen gikk etter hvert til en annen tannlege som fant at det var en kraftig betennelse rundt tannrota. Tannlegen startet opp behandling med antibiotika. Da betennelsen hadde roet seg, ble tanna rotfylt på nytt, med vellykket resultat.»

NPE kom fram til at den første rotfyllinga ikke var gjort riktig, og at det var grunnen til at kvinnen fikk betennelse og at rotfyllinga måtte gjøres om igjen.

De bestemte at kvinnen hadde rett til erstatning.

13 millioner i erstatning for feil i rotfyllinger

De siste fem årene har NPE behandlet 537 tannsaker som omhandler rotfylling:

  • 284 erstatningssøkere har fått medhold i kravet sitt, mens 253 har fått avslag.
  • Det er utbetalt nesten 13 millioner kroner i erstatning.
  • De vanligste erstatningsbeløpene er mellom 10 000 og 40 000 kroner.
  • Det er flere kvinner enn menn som har krevd erstatning, kvinneandelen er på 61 prosent.
  • Gjennomsnittlig alder på skadetidspunktet er 41 år for kvinner og 44 år for menn.
  • Rotfylling kan ha blitt utført på en eller flere tenner.

Hovedårsaken til at søkere har fått medhold, er at rotbehandlingen ikke er utført på riktig måte - som at rotfyllingen har vært for tynn eller kort.

Typiske skader som følge av svikt ved rotfylling er rotspissbetennelse eller tap av en eller flere tenner. Ofte må rotfyllingen utføres på nytt, det kan være behov for rotspissamputasjon eller tapt tann må erstattes av for eksempel implantat.

- Ny tannlege, nye kostnader, dyrere behandling

Dersom pasienten er misfornøyd med behandlingen, velger noen å gå tilbake til samme tannlege og kreve at denne rydder opp.

Andre igjen velger å bytte tannlege - noe som ifølge Stæhr kan medføre ytterligere kostnader:

- Den nye tannlegen vil kanskje ha et annet syn på behandlingen og kan sette i gang ny behandling. Og da kan det komme nye kostnader.

- En del uttrykker at de er overrasket fordi de går jevnlig til tannlege, men opplever likevel å få store regninger eller skader - og det oppleves som urettferdig, sier Stæhr.

Men hun kommenterer at det dessverre ikke er noe som verken tannlegen eller NPE kan gjøre noe med.

- Det er viktig å gå til jevnlig kontroll; det blir litt som service på bilen.

Ikke fornøyd? - Ta det opp med tannlegen

Stæhr sier til Vi.no at rundt 35-36 prosent får medhold i sakene sine og blir tilkjent erstatning.

Dersom du opplever skader etter tannbehandling, eller ikke har blitt fulgt opp på en riktig måte, anbefaler Stæhr at du tar det opp med tannlegen din - og ber dem rette opp den skaden som eventuelt har skjedd.

De siste fem årene er 462 saker avvist hos NPE. Dette er ofte saker hvor pasienten har et økonomisk tap som er mindre enn 10 000 kroner, som er minstebeløpet for å søke om erstatning.

Dokumentasjon er et viktig grunnlag i behandlingen av klagesaker, men i saker der tannlegen er ansvarlig for mangler i journalene sine, understreker Stæhr at NPE vil stole på pasientens versjon og gi erstatning dersom det er grunnlag for det.

- Det skal ikke gå utover pasienten at tannlegen ikke fyller ut papirene godt nok, sier hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer