Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Digitalisering av offentlig sektor er et viktig mål for myndighetene - og er nedfelt i en Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019–2025.
Det uttalte målet med digitaliseringspolitikken er at det skal bidra til en enklere hverdag for innbyggerne - og til økt effektivisering og verdiskaping. I strategien omtales det at selvbetjeningsløsninger skal gi brukerne mer handlefrihet og økt kontroll over eget liv og situasjon.
Men at dette ikke er virkeligheten for veldig mange nordmenn, er noe det har vært en god del fokus på i det siste. Det snakkes om digitalt utenforskap og diskriminering. Og vi er 600 000 som er lite eller fullstendig ikke-digitale i Norge i dag.
I en fersk fagartikkel i Navs fagblad Arbeid og velferd, setter Nav-forsker Ida Bring Løberg søkelyset på hvilke effekter digitaliseringen i Nav kan ha for brukerne - og hun stiller spørsmål ved om optimismen og troen på at digitalisering skal modernisere staten, faktisk er mulig å realisere.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.