Diabetes

- Nei, du trenger ikke gå 10 000 skritt

Alle skritt teller: Ved å gå så lite som 2000 skritt ekstra hver dag, reduserer du risikoen for å utvikle diabetes type 2 betydelig, viser en forskningsstudie.

STEG MOT BEDRE HELSE: Det skal ikke alltid så mye til - går du litt mer hver dag, reduserer du risikoen for å få diabetes type 2. Foto: NTB/Shutterstock
STEG MOT BEDRE HELSE: Det skal ikke alltid så mye til - går du litt mer hver dag, reduserer du risikoen for å få diabetes type 2. Foto: NTB/Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Å gå har mange helsefordeler, og er en måte å være fysisk aktiv på som de aller fleste klarer. Å gå gir deg sterkere muskler, øker blodsirkulasjonen, gir deg bedre kondisjon, holder vekta nede, styrker hjernen og gir deg bedre psykisk helse.

I tillegg kan det også beskytte deg mot diabetes type 2, særlig om du er eldre enn 65 år. Det viser en fersk studie utført ved Universitetet i California - San Diego.

Det skal ikke engang så veldig mye til: For hver 1000 ekstra skritt om dagen reduserer du risikoen for å utvikle diabetes type 2 med seks prosent, er forskernes konklusjon.

Hvert skritt teller

I studien ble 4838 kvinner i alderen 65 år og oppover bedt om å bruke en skritteller døgnet rundt i en uke. Ingen av dem hadde diabetes da studien startet. Kvinnenes helse ble deretter fulgt opp i sju år.

Målet var å undersøke hvor stor betydning det å gå har for helsa, og om det virkelig er slik at man må gå 10 000 skritt hver dag for at det skal ha noen betydning, forteller professor i epidemiologi John Bellettiere, en av forskerne bak studien, i en pressemelding.

Svaret, om man skal tro resultatene i studien, er nei: Helsegevinsten i form av redusert risiko for diabetes type 2 kommer lenge før du har nådd 10 000 skritt.

Faktisk er det slik at hvert eneste skritt teller - også om du bare går til butikken for å handle eller tar trappen i stedet for heisen når du skal på jobb. Går du i raskt tempo, øker effekten enda mer.

300 000 har diabetes

Helsedirektoratet anbefaler at voksne er fysisk aktive i minst 150 minutter hver uke. Jo hardere intensitet, jo bedre. Men: Du må ikke få blodsmak i munnen hver gang du rører på deg for at det skal ha effekt. Å gå noen ekstra skritt hver dag kan gjøre mye for helsa di, særlig om du er i 70- eller 80-årene.

Ifølge FHI har mer enn 300 000 nordmenn diabetes, et antall som har doblet seg de siste 20 årene. Om lag 90 prosent av disse har diabetes type 2, en livsstilssykdom der forekomsten øker med alderen. Mer enn ti prosent av alle nordmenn over 80 år har diagnostisert diabetes.

Hver dag får rundt 40 nye personer diagnosen diabetes type 2 i Norge. Sykdommen kan i stor grad forebygges med riktig kosthold og mosjon - og altså å gå.

Flere skritt = mindre diabetesrisiko

Hvis eldre øker sin daglige skrittmengde med 2000 skritt, vil mange unngå å utvikle diabetes type 2, mener forskerne.

Men det holder ikke med en liten tur i uka, det er rutinene i hverdagen som gjelder. Å gå til butikken hver dag er med andre ord bedre enn å gå en rusletur hver søndag.

- Vår studie viser at regelmessig gåing fører til lavere risiko for diabetes hos eldre, sier Alexis C. Garduno, en av forskerne bak studien, i pressemeldingen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.