Symptomer på vitamin D-mangel

Nei, du blir ikke nødvendigvis slapp og gretten av D-vitaminmangel

Får du symptomer, er det allerede alvorlig, sier forsker.

FÅ NOK SOL: Den beste kilden til det viktige D-vitaminet får vi fra sola. Foto: Shutterstock
FÅ NOK SOL: Den beste kilden til det viktige D-vitaminet får vi fra sola. Foto: ShutterstockVis mer

(Vi.no): - Jeg registrerer at det er en del spekulativ informasjon om effekter av mangel på vitamin D, men som ikke er dokumentert vitenskapelig, sier forsker på D-vitaminhelse, Magritt Brustad ved Universitetet i Tromsø.

Les også: Derfor legger du på deg etter fylte 50

Tidenes mest populære vitamin, som Brustad kaller det, er helt essensielt for en sunn kropp.

Men når det kommer til D-vitaminmangel, kan tegnene ofte være diffuse.

Symptomer som slapphet, trøtthet, hårtap og depresjon, trenger ikke å ha noe med D-vitaminmangel å gjøre.

- At man er slapp og gretten kan ha mange grunner, mener Brustad, og sier kjente symptomer kommer først når nivåene er svært lave.

- Vitamin D er et næringstoff som ved moderat mangel ikke gir tydelige symptomer. Det vi vet med sikkerhet er at det ved alvorlig mangel går utover beinhelsen og normal muskelstyrke, sier Brustad.

Les også: Slik bør du endre kostholdet i voksen alder

Derfor bør eldre doble inntaket

Man bør få i seg 10 mikrogram vitamin D hver dag, ifølge myndighetenes anbefalinger.

Etter fylte 75 år anbefales det å doble inntaket, på grunn av økt risiko for beinbrudd og fall.

Også hudens evne til å produsere vitaminet reduseres.

- Når man blir eldre blir huden mindre effektiv på å produsere vitaminet, og derfor anbefaler man det dobbelte av dosen hos dem over 75 år, forklarer Brustad.

Les også: - Kosttilskudd til demente bør ikke være fritt tilgjengelig

Overdrevent antall blodprøver

De siste årene har det vært en dramatisk økning i antall bestillinger av vitamin D-sjekk med blodprøve, sier forskeren.

- At slapphet skal være et symptom på vitamin D-mangel har ikke vitenskapelig støtte. For å finne ut om man er i risikosonen, kan man stille seg spørsmål om kosthold.

Dersom man har et lavt inntak av matvarer som inneholder vitamin D, vil det ofte være tilstrekkelig å ta tilskudd for eksempel i form av tran.

- Det er en myte at det skal tilskudd med store doser til. Hvis man tar normale mengder med D-vitamin, så responderer kroppen veldig fort.

D-vitamin tilsatt i smør

Og det er ikke mye som skal til: I tillegg til sol og tran, inneholder også noen typer mat vitamin D.

- Man ser at jo lenger nord man kommer i verden, desto høyere inntak har man av vitamin D, sier Brustad.

Fet fisk, som laks, ørret, makrell og sild, er en viktig kilde. I tillegg til eggeplomme og kantarell, og smør og margarin.

- Helt siden 50-tallet har man tilsatt vitamin D i margarinen, som har vært en suksesshistorie og et strategisk grep mot D-vitaminmangel.

Gå til Vi.no-forsiden