Hva hjelper dagen derpå

Myter om bakrus: Finnes det noe som hjelper?

Det finnes utallige kurer mot bakrus. Spørsmålet er bare om noen av dem hjelper? Her er sju myter om bakrus - og svaret på hva som kan hjelpe deg gjennom sommerens festligheter.

DAGEN DERPÅ: Sommerens festligheter kan få ubehagelige konsekvenser dagen derpå, særlig når du blir eldre og ikke er vant til å drikke så mye. Vi har undersøkt mytene om bakrus - og funnet ut hva som faktisk hjelper. Foto: NTB
DAGEN DERPÅ: Sommerens festligheter kan få ubehagelige konsekvenser dagen derpå, særlig når du blir eldre og ikke er vant til å drikke så mye. Vi har undersøkt mytene om bakrus - og funnet ut hva som faktisk hjelper. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Finnes det noen kur mot bakrus?

Spørsmålet har trolig vært stilt så lenge menneskeheten har eksistert. Opp som en bjørn og ned som en skinnfell har vært vår felles historie i tusenvis av år, uansett hvor på kloden vi har levd. Det ligger visst i vår natur å drikke over evne, for så å angre bittert dagen derpå.

Men i 2022 må vi da endelig ha klart å komme opp med en kur? Tja. En ny bakruspille er kommet på markedet i Storbritannia, som lover å forbrenne 70 prosent av alkoholen i kroppen i løpet av en time. Problemet er bare at den må tas før du drikker - dagen derpå har den ingen effekt. I tillegg hindrer den ikke bare bakrusen, men også rusen. Alkoholen forbrennes så raskt at den høye promillen uteblir. Med andre ord kan du like gjerne drikke lettøl, alkoholfritt eller bare begrense alkoholinntaket ditt som å bruke penger på en slik pille - effekten er den samme.

Forsker på bakrus

Men finnes det andre alternativer? Det finnes i hvert fall mange myter. Har de noe for seg?

Vi spør Alexander Harald Sandtorv, kjemiker og forfatter av boka Fylla har skylda - Med vitenskapen inn i bakrusen. I boka går han vitenskapelig til verks i sin utforsking av de beryktede tømmermennene.

- Det finnes mange kurer, sier han lattermildt.

- Spørsmålet er bare om det er noe hold i dem. Det er veldig mye som ikke hjelper.

Myte #1: Vann

Du har sikkert blitt servert det velkjente rådet om å drikke mye vann når du også drikker alkohol. Ett glass vann for hvert glass vin, så slipper du å bli dehydrert og bakfull dagen etter. Men det har faktisk null effekt, ifølge kjemikeren.

- Du blir ikke dehydrert av å drikke alkohol, den myten stemmer rett og slett ikke. Du blir derfor verken mindre full eller mindre bakfull av å drikke mye vann. Men dagen derpå er det lurt å få i seg vann, sier Sandtorv.

Myte #2: Allergimedisin

En annen ting som ikke hjelper, er allergitabletter. Enkelte sverger på at legemidler med antihistaminer, som Zyrtec, Aerius eller Kestine, gjør at man blir mindre bakfull, men dette er rett og slett en god, gammeldags myte.

- Hvorfor noen tror at det skulle fungere mot bakrus, forstår jeg ikke helt. Det har ingen bevist effekt, sier Sandtorv.

Myte #3: Øl og vin blir fin

Du har vel hørt at «vin og øl blir krøll, mens øl og vin blir fin»? Dessverre er denne reglen omtrent like sann som myten om at det tordner fordi guden Tor kjører over himmelen med vognen sin. Det hjelper faktisk ingenting å la være å blande forskjellige typer alkohol, eller å drikke dem i en bestemt rekkefølge.

En tysk studie med 90 frivillige studenter som deltakere, viste at det å drikke bare øl, bare vin, øl før vin, vin før øl eller en god blanding av begge deler ikke hadde noen som helst betydning for bakrusen dagen derpå.

Myte #4: Kaffe og kald dusj

Har du først våknet opp med tømmermenn, er det heller ikke så mye som hjelper, dessverre. Å helle i seg masse kaffe, spise et rått egg eller ta en kald dusj fungerer kanskje på film, men ikke i virkeligheten. Spis når du er sulten og drikk når du er tørst, og ta gjerne en dusj. Det fjerner ikke bakrusen, men du føler deg kanskje litt mer presentabel.

Myte #5: Svett ut alkoholen

Det hjelper heller ikke å trene hardt eller ta badstu for å svette ut alkoholen - kun én prosent av inntatt alkohol utskilles via svette, opplyser Oslo Universitetssykehus. Men gå gjerne en tur ut i frisk luft, om ikke annet så hjelper det kanskje litt på kvalmen.

Myte #6: Elektrolytter

Å drikke sportsdrikker tilsatt elektrolytter, en fellesbetegnelse på næringssalter som blant annet natrium, magnesium og kalium, skal ifølge tilhengerne hjelpe på væskebalansen og bidra til at du blir mindre dehydrert og dermed blir kvitt bakrusen. Men dette har heller ingen bevist effekt. Det skader ikke å drikke sportsdrikk dersom du føler for det dagen derpå, men det hjelper ikke mot noe annet enn tørsten.

Myte #7: Reparering

Det eldgamle trikset med å «reparere» med mer alkohol, er heller ikke særlig lurt. Tvert imot kan det gjøre vondt verre, både på kort og på lang sikt, ettersom du bare heller mer gift i maskineriet ditt:

«Selv om dette kan dempe noen av symptomene midlertidig, kan det bidra til og forlenge sykdomsfølelsen og andre symptomer på bakrusen», advarer det amerikanske rusforskningsinstituttet NIAAA (National Institute of Alcohol Abuse and Alcoholism).

Dette hjelper faktisk

Det eneste som beviselig hindrer bakrus dagen derpå, er å drikke mindre alkohol. Eventuelt styre helt unna.

Er du først blitt bakfull, har du få andre alternativer enn å ta tiden til hjelp. Bakrus forsvinner heldigvis alltid av seg selv, som regel innen 24 timer. Tålmodighet er kanskje vanskelig når du har det fælt, men det er det eneste remediet som hjelper.

Når det er sagt, er det likevel et par ting du kan gjøre for å minske risikoen for hissige tømmermenn dagen derpå, også om du ønsker å drikke alkohol.

- Mat er bra. Både før, underveis og etter at du drikker. Har du mat i magen blir alkoholen langsommere tatt opp i kroppen, og du tåler alkoholen bedre. Og ikke glem nattmaten etterpå, råder Sandtorv.

Den dragningen du kjenner mot Burger King eller nærmeste kebabsjappe sånn litt utpå natta, er med andre ord svært fornuftig å lytte til. Skal du drikke mye, bør du også spise mye. Det gjør at du blir mindre full, og dermed også mindre bakfull.

Drikk langsomt

Hvor fort du blir beruset, og hvor lenge du er det, har også mye å si for formen dagen derpå. Sånn sett kan det å drikke mye vann ha en viss effekt: Når du drikker vann kan du ikke samtidig drikke noe annet, og de hyppige tissepausene du må ta kan også bidra til å begrense alkoholinntaket noe. Å drikke et glass vann mellom hvert glass vin er i denne sammenhengen et godt råd. Ikke på grunn av vannet i seg selv, men fordi det begrenser både hastighet og mengde på alkoholinntaket.

- Drikk langsomt og spre det utover kvelden, er mitt råd, sier Sandtorv.

Velg lyst

I tillegg er det slik at fargen på det du har i glasset faktisk har betydning for hvordan du har det dagen derpå. Jo mørkere farge, desto verre bakrus.

I en amerikansk studie fra 2010 fikk deltakerne servert enten bourbon, en amerikansk mais-whiskey som er spesielt rik på kongenere, eller vodka, som har lite eller ingen kongenere. Målet var å se hvilken effekt kongenere har på rus, søvn og bakrus. Resultatet? Deltakerne rapporterte om betydelig verre bakrus etter å ha drukket bourbon enn vodka, til tross for at promillen hadde vært den samme.

Årsaken er noen kjemiske stoffer som kalles kongenere, og som bidrar med smak, farge og lukt. Tanniner i rødvin er ett eksempel - men prinsippet gjelder alle typer alkohol, også øl: Jo lysere, jo bedre. Ikke dermed sagt at blankt brennevin, lyst øl eller hvitvin ikke gjør deg bakfull. Det er først og fremst mengden det kommer an på her.

Med andre ord: Det er dessverre lite som hindrer eller lindrer bakrus annet enn å drikke mindre alkohol. Er vi i det rause hjørnet, kan vi tenke på bakrusen som en snusfornuftig, advarende venn som forsøker å hindre oss i å gjøre samme tabbe flere ganger. Om det er noen trøst når tømmermennene dundrer som verst, er en annen sak.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.