Hvordan starter du dagen?

Morgenrutinene som kan forandre livet ditt

Det høres kanskje overdrevent ut, men måten du starter dagen på kan påvirke livet ditt mer enn du tror. Og det er ikke store grepene som skal til, ifølge mentaltrener og forfatter Sara Lossius.

TA TILBAKE NYTELSEN: Å ta tilbake nytelsen og kosen, spesielt når hverdagen er hektisk, kan sette oss i bedre balanse. Foto: NTB
TA TILBAKE NYTELSEN: Å ta tilbake nytelsen og kosen, spesielt når hverdagen er hektisk, kan sette oss i bedre balanse. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Kanskje er du blant dem som kjenner på en viss irritasjon når du leser saker som inneholder ordet rutiner, eller i det hele tatt saker med råd om hvordan du kan gjøre livet ditt og deg selv bedre. Underforstått: Det du har gående er ikke bra nok. Du skal pådyttes nok et gjøremål, nok en plikt, og nok en kilde til dårlig samvittighet når forsettene ryker. Et sabla ork, med andre ord.

Sara Lossius, som nettopp har gitt ut boken God morgen, vet hvor du kommer fra.

- «Er dette noe jeg må gjøre også nå, få til morgenrutiner, liksom». Det er nettopp det jeg ikke vil med boka, at folk skal sitte igjen med den følelsen. Intensjonen min er at morgenrutinene du velger skal gi mening og energi til det du ønsker i livet. At det skal gi en merverdi til dagen og være noe du gleder deg til når du legger deg om kvelden.

Ulike personer = ulike behov

«Du vet at det er rett når alt går lekende lett», sa en eller annen berømthet. Hvis morgenrutinene oppleves som en plikt og et ork, har du mest sannsynlig valgt feil rutiner. Her ligger selve bjelken i God morgen: Vi er ikke støpt i samme form, vi har ulike livssituasjoner, behov og ønsker. Noen vil ut av komfortsonen, bli tøffere, eller oppnå noe stort. Noen vil ha mer hygge og kos i hverdagen. For andre er målet å holde seg sprek i alderdommen, komme seg gjennom en vanskelig tid, leve sunnere, eller å bli bedre kjent med seg selv.

For Sara Lossius selv var ønsket en mindre stressende start på dagen i en ellers hektisk småbarnstid.

I boka gis konkrete tips om hvordan vi kan starte dagen på måter som tar oss nærmere slike mål og ønsker. Tanken er at vanene vi velger kan aktivere de sidene i oss som flytter oss dit. Har du for eksempel en drøm om å overkomme frykt og gjøre ting du gjerne vil men gruer deg til, kan en kalddusj være tingen. Allerede der har du kommet over en terskel og bevist for deg selv at du har mental styrke til å møte det ubehagelige.

Kanskje setter det også standard for resten av dagen. Kanskje tør du å ta den vanskelige samtalen du har utsatt, snakke foran en forsamling, eller si nei til noe du ellers ville sagt ja til fordi det er enklest. På den måten har morgenrutinen faktisk bidratt til å forandre livet ditt.

Kaffekoppen viktigere enn joggeturen

Er ønsket derimot mindre stress og mer kos og hygge i hverdagen, kan du heller sette av et kvarter eller mer der du nyter kaffen i fred og ro og ser på fuglelivet utenfor vinduet, hvis det er det som gleder deg. Uten dårlig samvittighet for at du ikke tar en joggetur isteden.

- Vi lever i et prestasjonsorientert samfunn. Da kan det å sette av litt tid til å bare være, bruke tid på kaffekoppen og avisen, for eksempel, være en viktig motvekt. Det handler om å ta tilbake eierskapet til dagen.

Å ta tilbake nytelsen og kosen, spesielt når hverdagen er hektisk, kan sette oss i bedre balanse, påpeker Lossius.

- Og når vi er i balanse, er vi mer empatiske, får bedre fordøyelse, klarere tanker og bedre ideer. En deilig morgenstund er med andre ord supert både for deg selv og omverdenen.

BALANSE: Å sette av litt tid om morgenen til å nyte en kopp kaffe og bare slappe av, kan være en fin rutine som gir deg mer energi, mener forfatter Sara Lossius. Foto: Privat
BALANSE: Å sette av litt tid om morgenen til å nyte en kopp kaffe og bare slappe av, kan være en fin rutine som gir deg mer energi, mener forfatter Sara Lossius. Foto: Privat Vis mer

Det gjelder å finne rutiner som passer inn i hverdagen, der du aksepterer kroppens og livets begrensninger. Og ikke la det gå prestasjon i det, understreker Lossius.

- Du trenger for eksempel ikke å gjøre alt hver dag. La oss si at du setter av to morgener i uka på å gå en tur, hvis gåturer er det du har behov for. Poenget er å legge terskelen så lavt at det er umulig å snuble.

Tips til gode morgerutiner - for deg og ditt behov

Liten tid, mye tid eller ingen tid? Nattugle, morgenfugl eller kanskje litt morgengretten? Lossius byr på tips som passer for nettopp deg. Her er noen av dem:

1. Få klarhet i hva du ønsker å få ut av morgenrutinene dine og hvorfor du ønsker det. Beskriv din drømmemorgen.

Hva det er godt for: Svarene kan bidra til økt motivasjon og mening.

Passer for: Alle.

2. Re opp sengen.

Hva det er godt for: Når du har redd opp sengen, har du allerede gjennomført en oppgave. Det er de små, faste handlingene over tid som bygger styrke og utholdenhet og dermed selvtillit og mestringsfølelse. Om morgenen er viljestyrken dessuten på topp, bruk det til din fordel.

Passer for: Deg som vil ut av komfortsonen, bli tøffere, eller oppnå noe stort, og for deg som har en tendens til å utsette planer.

3. Sett intensjon for dagen.

Hva det er godt for: Det som er i fokus, ser og får du mer av. Å ha en klar intensjon for dagen kan gi en følelse av kontroll over egen dag, selv om den er hektisk.

Passer for: Deg som har liten tid og føler deg overveldet av alt du skal gjøre og rekke.

4. Spill musikk som setter deg i den stemningen du ønsker å være i.

Hva det er godt for: Musikk fremkaller følelser. Hører du en sang du har positive minner til, vil hjernen din reagere med å bli gladere. Det er et godt utgangspunkt for problemløsning og kreativitet.

Passer for: Deg som trenger et humørløft, for deg som vil bli mer kreativ, eller for deg som har litt vondt i viljen til å ta vare på deg selv.

5. Sett av noen minutter til litt hurtigtrim i undertøyet før du går i dusjen, for eksempel ti hopp der du først tar i bakken, eller ti knebøy.

Hva det er godt for: Litt bevegelse om morgenen kan gjøre underverker for humøret og gi resultater på sikt.

Passer for: Deg som egentlig ikke har tid, men er opptatt av å holde deg i form fysisk og mentalt.

6. Ta en tur i dagslys.

Hva det er godt for: Eksponering for dagslys tidlig på dagen påvirker melatoninproduksjonen, noe som igjen kan bedre søvnkvaliteten. Motsatt blir søvnkvaliteten verre av stress. Å gå i naturen har dokumentert effekt på stressreduksjon.

Passer for: Deg som er stressa eller ønsker roligere morgener og finere hverdager, og for deg som sliter med søvnen.

7. Skriv ned eller tenk på tre ting du er takknemlig for hver dag.

Hva det er godt for: Øvelsen vil trene deg opp til å se det gode i livet.

Passer for: Deg som ønsker en endring eller opplever noe vanskelig.

8. Bryt rutinen. I løpet av en uke eller valgfri periode, skal du gjøre noe nytt hver dag. For eksempel kan du spise en annerledes frokost, høre på ny musikk, eller velge en annen vei til jobben.

Hva er det godt for: Har du opplevd at du knapt husker å ha kjørt til jobb? Når vi gjør det samme dag etter dag, blir hverdagen monoton, timene og dagene glir over i hverandre og følelsen av tid minsker. Opplever hjernen derimot noe litt utenom det vanlige, kan tiden føles lenger og stresset virke mindre.

Passer for: Deg som er stressa eller som ønsker deg en mindre grå og mer variert hverdag.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.