Blodtrykk, benskjørhet og hukommelse; mat som hjelper

Maten som forebygger aldersproblemene

Demens, høyt blodtrykk og benskjørhet er bare noen av helseproblemene man får økt risiko for med alderen.

SUNN: Man kan generelt forebygge mange helseproblemer ved å spise sunt. Foto: Shutterstock
SUNN: Man kan generelt forebygge mange helseproblemer ved å spise sunt. Foto: Shutterstock Vis mer

(Vi.no): Med alderen får man økt risiko for en rekke helseproblemer og sykdommer. Mange ønsker å gjøre det de kan for å forebygge for eksempel benskjørhet eller demens.

Heldigvis er det mye man kan gjøre. Tipset som går igjen hos alle eksperter og forskere er at sunn mat, og fysisk aktivitet, forebygger det meste.

Ordtaket «du er hva du spiser» kommer ikke fra ingenting. Under følger en oversikt over hvilke næringsstoffer som kan forebygge forskjellige aldersproblemer, og hvilke matvarer som inneholder disse næringsstoffene.

Les også: Du blir ikke nødvendigvis slapp og gretten av D-vitaminmangel

Mat for å styrke hukommelsen

Det finnes enkelte næringsstoffer som fungerer mer spesifikt mot hjernen og nervesystemet enn andre. «Både hjernen og nervesystemet i kroppen er avhengig av daglig inntak av karbohydrater,» ifølge Direktoratet for E-helse.

EGG: Egget inneholder de fleste næringsstoffer, og MatPrat kaller det for naturens egen vitaminkapsel. Foto: Shutterstock
EGG: Egget inneholder de fleste næringsstoffer, og MatPrat kaller det for naturens egen vitaminkapsel. Foto: Shutterstock Vis mer

B-vitaminene B1, B2 og B6, i tillegg til karbohydrater, er særlig positive for hukommelsen og nervesystemet. Både vitamin B1 og B6, er med på å danne signalstoffer i hjernen som er nødvendige for hukommelse.

Næringsstoffene som er bra for hukommelsen og nervesystemet finnes i disse matvarene:

  • Kornvarer og melkeprodukter
  • Svinekjøtt og innmat, egg, kjøtt og fisk
  • Ølgjær
  • Grønnsaker og poteter
  • Frukt og bær

Les også: Dette er det viktigste for å beholde en god hukommelse

Mat for å styrke skjelettet

Nærmere 250.000 mennesker antas å ha osteoporose, også kalt benskjørhet, i Norge.

Heldigvis finnes det en rekke næringsstoffer som styrker skjelettet, for eksempel vitamin A, D og K, samt proteiner.

D-vitamin er for eksempel viktig for bygging og vedlikehold av både skjelett og tenner, ifølge Direktoratet for E-helse.

Mørkegrønne bladgrønnsaker og rød og oransje frukt og grønnsaker er bra for flere kroppslige funksjoner. Foto: Shutterstock
Mørkegrønne bladgrønnsaker og rød og oransje frukt og grønnsaker er bra for flere kroppslige funksjoner. Foto: Shutterstock Vis mer

Disse næringsstoffene finnes i følgende matvarer:

  • Animalsk mat som leverpostei, fet fisk og egg
  • Melkeprodukter som yoghurt, ost, smør, melk, osv.
  • Mørkegrønne bladgrønnsaker som brokkoli, spinat og grønnkål
  • Rød og oransje frukt og grønnsaker som gulrot, paprika og aprikos

Vitamin D kan man også få fra sola.

Les også: Med denne huskeregelen kan du ta godt vare på hjertet

Mat for blodsirkulasjonen

Høyt blodtrykk kan være et stort problem for mange. Og det er ikke uten grunn at tilstanden kalles for «den stille morderen».

Spiser man mye mettet fett kan fettet legge seg i klumper på innsiden av blodåren, og hindre gjennomstrømningen. Det kan føre til hjerteinfarkt, og blodpropp som gir hjerneslag.

Nøtter og fettrike grønnsaker som avokado og mango, inneholder det sunne, umettede fettet. Foto: Shutterstock
Nøtter og fettrike grønnsaker som avokado og mango, inneholder det sunne, umettede fettet. Foto: Shutterstock Vis mer

Heldigvis finnes det mat som kan smøre innsiden av blodårene, senke kolesterolet og øke produksjonen av røde blodlegemer. Vitamin B9, E og K, samt umettet fett, er de gode hjelperne for blodsirkulasjonen.

Vitamin B9, også kalt folat, er viktig for modning av de røde blodlegemene. Vitamin K kan styrke nærings- og avfallstransporten.

De finner man i disse matvarene:

  • Grønne grønnsaker som brokkoli, spinat, kinakål og bønner
  • Kjøtt, fisk og egg
  • Grove kornvarer
  • Margarin og planteoljer som olivenolje
  • Mandler og nøtter
  • Frukt og grønt med høyt fettinnhold som avokado og mango
  • Melkeprodukter som yoghurt, ost, gammelost, smør, osv.

Les også: Midjemålet avslører hvor usunn du egentlig er

Mat for forbrenningen og fordøyelsen

Risikoen for å få diabetes type to øker også med alderen. Særlig om man i tillegg er litt overvektig. Ønsker man å endre forbrenningen og kanskje komme i bedre form, finnes det en rekke næringsstoffer som kan hjelpe.

SMOOTHIE: Med en smoothie kan man enkelt få i seg mange sunne ingridienser som bær, frukt, grønnsaker og melkeprodukter. Foto: Shutterstock
SMOOTHIE: Med en smoothie kan man enkelt få i seg mange sunne ingridienser som bær, frukt, grønnsaker og melkeprodukter. Foto: Shutterstock Vis mer

B-vitaminer (B1,5,6,9) og karbohydrater hjelper med både fordøyelse, forbrenning, nyttiggjøring og lagring av energi og produksjon og omsetning av proteiner. I tillegg er D-vitamin og proteiner bra for musklene.

Skal man ned i vekt, eller bli i bedre form, vil selvfølgelig også trening og annen mosjon spille en viktig rolle. Samtidig er riktig kosthold et godt utgangspunkt.

Disse matvarene kan hjelpe med fordøyelse og forbrenning:

  • Kornvarer, melkeprodukter og egg
  • Svinekjøtt, fuglekjøtt, fisk og innmat
  • Grønnsaker (særlig grønne)
  • Poteter, nøtter og margarin
  • Frukt (særlig banan og sitrus) og bær

Sollys er i tillegg en kilde til D-vitamin.

Kilder: MatPrat, Apotek 1, bramat.no, SNL, helsenorge.no

Gå til Vi.no-forsiden