Hvordan sove bedre

Kan riktig sovestilling gi bedre søvn?

Spesielt dersom du har ryggplager, kan én sovestilling være å foretrekke.

SENG, MADRASS OG PUTER: Foretrukket sovestilling kan være individuelt - men både riktig madrass og bruk av puter kan gi deg bedre søvn. Foto: Shutterstock/NTB
SENG, MADRASS OG PUTER: Foretrukket sovestilling kan være individuelt - men både riktig madrass og bruk av puter kan gi deg bedre søvn. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

God søvn er viktig for så mangt, og hvilken sovestilling vi foretrekker varierer gjerne fra person til person.

Siri Waage, senterkoordinator ved Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer i Bergen, sier derimot til Vi.no at det generelt ikke er noen konkret anbefaling for hvilken sovestilling som gir best søvnkvalitet.

- Foretrukket sovestilling vil være individuelt og flere faktorer kan spille inn på om søvnkvaliteten oppleves som god, sier Waage.

Sliter du med smerter i rygg eller nakke, kan det likevel være noen sovestillinger som gjør at enkelte sovestillinger er å foretrekke.

Ryggplager? Sov på ryggen

- Har du smerter i muskel- og skjelettsystemet og bør ha liten trykkbelastning på ryggsøyle og nakke, kan ryggleie være å foretrekke, sier Waage.

Det kan også være smart å bruke puter som hjelpemiddel: Hvis du liker å sove på siden kan du legge en pute mellom beina dine, det skal hjelpe mot vond rygg. Liker du å sove på ryggen kan en pute under korsryggen være lurt, har ortopedisk kirurg Charla Fischer uttalt til det britiske nettstedet Popsugar.

Kjetil Lillevik ved Ryggklinikken i Bergen støtter dette. Han har tidligere uttalt at de ovennevnte stillingene hjelper fordi det er kroppens naturlige hvilestillinger.

Han foreslår også å ligge med en stor pute eller sammenrullet dyne under knærne, for å minske smerter i korsryggen.

På den måten tippes bekkenet bakover, korsryggen rettes ut og irritasjoner kan avta, ifølge Lillevik.

Han anbefaler dessuten å unngå å sove på magen hvis du sliter med vond rygg.

– Dette er fordi svaien i korsryggen øker og det vil ofte kunne medføre økte smerter og stivhet. Når vi ligger på magen vrir vi dessuten hodet til den ene siden, noe som ofte gjør vondt verre for dem med smerter og stivhet fra øvre rygg og nakke, sier Lillevik.

Velg en medium hard madrass

Å sove på ryggen kan derimot gi en forverring av snorking og søvnapné dersom man sliter med det, påpeker Waage.

Hun legger til at også madrass, pute og dyne kan tenkes å spille inn, men at deres befolkningsundersøkelse fra 2016 om faktorer som spiller inn ved insomni, viser at det er få fellesnevnere med tanke på blant annet sovestilling, madrasskomfort og soveromstemperatur.

Fysioterapeut Åsa Axelsson ved klinikk for ortopedi og nevrokirurgi ved Oslo universitetssykehus, har tidligere sagt til kk.no at hvis man ofte sliter med vond rygg, er det stor sannsynlighet for at du sover på feil underlag, og at hvilken motstand man ønsker på underlaget gjerne er individuelt, men at en medium hard madrass vil passe for de aller fleste.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer