Melatonin og hjerteinfarkt

Kan melatonin beskytte deg mot hjerteinfarkt?

Kan tilskudd av søvnhormonet melatonin gi deg bedre hjertehelse og redusere risikoen for å få hjerteinfarkt? Ikke utenkelig, mener britisk professor som forsker på aldring og helse.

MELATONIN BESKYTTER HJERTET: Det trengs fortsatt mer forskning på området, men mye tyder på at tilskudd av melatonin ikke bare kan gi deg bedre søvn, men også bedre hjertehelse. Foto: NTB
MELATONIN BESKYTTER HJERTET: Det trengs fortsatt mer forskning på området, men mye tyder på at tilskudd av melatonin ikke bare kan gi deg bedre søvn, men også bedre hjertehelse. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Melatonin er et hormon som dannes i hjernen hos oss mennesker når dagslyset forsvinner. Det kalles ofte «søvnhormon», fordi det gjør oss trøtte og bidrar til å regulere døgnrytmen vår. Melatonin-nivået når et maksimum midt på natten, mens nivået på dagtid er så lavt at det nesten ikke er målbart. Produksjonen av melatonin avtar med alderen.

Melatonin kan også tilføres kroppen utenfra, enten i form av reseptbelagte legemidler, som kosttilskudd eller fra enkelte melatoninrike matvarer som blant annet kirsebær, tomater, valnøtter og olivenolje.

Tidligere var all melatonin reseptbelagt i Norge, slik det fortsatt er i mange andre land, men fra 1. januar 2020 ble det lovlig å selge melatoninprodukter med inntil 1 mg døgndose som kosttilskudd. Dette kan du nå kjøpe i helsekostforretninger og matbutikker, og det er på kort tid blitt et svært populært produkt for dem som sliter med søvnen.

Men visste du at melatonin ikke bare kan hjelpe deg til en god natts søvn, men at forskerne også lurer på om det kan beskytte deg mot hjerteinfarkt?

Mindre melatonin ved hjerte- og karsykdom

Melatonin er nemlig også en antioksidant, som beskytter cellene i kroppen din mot skadelige frie radikaler - også i hjertet og blodårene.

«Forskning viser at personer med hjerte- og karsykdommer har lavere nivåer av melatonin i blodet enn friske personer. Og det er et sterkt omvendt forhold mellom melatoninnivåer og hjerte- og karsykdom. Med andre ord: Jo lavere melatoninnivå en person har, desto høyere er risikoen for hjerte- og karsykdom», skriver James Brown, professor i biologi og biomedisin ved Aston University i Storbritannia på forskningsnettstedet The Conversation. Brown har blant annet forsket på overvekt, diabetes 2, brystkreft og aldring og helse.

The Conversation er et nettsted der forskere og akademikere i samarbeid med journalister publiserer artikler om blant annet helse, teknologi, vitenskap, utdanning og klimaendringer. Nettstedet har utgaver i 12 land, blant annet Storbritannia, USA og Frankrike, og finansieres av en rekke universiteter og forskningsinstitusjoner.

Melatonin senker blodtrykket

Studier har vist at det å ta melatonintilskudd hver kveld før leggetid, senker blodtrykket om natten. Høyt blodtrykk øker som kjent risikoen for hjerteinfarkt. En annen studie har vist at personer som har hatt hjerteinfarkt, har lavere nivåer av melatonin i kroppen.

«Dette har ført til en teori om at melatonin kanskje kan gi økt bedring etter et hjerteinfarkt, og derfor kan bli en del av standardbehandlingen som gis umiddelbart etter at et hjerteinfarkt inntreffer», skriver Brown.

Studier på musehjerter har ifølge Brown vist at tilførsel av melatonin rett etter et hjerteinfarkt beskytter hjertet mot skade, men tilsvarende studier på mennesker har foreløpig ikke gitt noen tydelige resultater.

Mindre melatonin hos eldre

Browns konklusjon er at det trengs mer forskning på feltet, men at det er sannsynlig at tilskudd av melatonin kan gi deg bedre hjertehelse og redusere risikoen for hjerteinfarkt.

«Det er utvilsomt slik at melatonnivåene reduseres når vi blir eldre, og at dette kan føre til en økt risiko for hjertesykdom», skriver han.

Med andre ord: Kanskje det å ta noen dråper melatonin før leggetid ikke bare beskytte søvnen din, men også hjertet ditt?

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.