Hvordan sove

Ikke sov «middagslur»

Når på dagen - og hvor lenge - du tar deg en middagslur, kan ha stor betydning ikke bare for søvnmønsteret ditt, men også for hjertehelsa di.

MIDDAGSHVIL: Å ta seg en blund på dagtid er ikke nødvendigvis en god idé. Skal du sove middag i løpet av dagen, bør du i hvert fall ikke gjøre det etter middag, mener ekspertene. Foto: NTB
MIDDAGSHVIL: Å ta seg en blund på dagtid er ikke nødvendigvis en god idé. Skal du sove middag i løpet av dagen, bør du i hvert fall ikke gjøre det etter middag, mener ekspertene. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Mange av oss har kjent på følelsen: Etter nok en urolig natt med dårlig søvn, kommer trøttheten krypende sånn en gang utpå ettermiddagen. Hva er vel da bedre enn å finne sofaen, lukke øynene, og la den etterlengtede søvnen komme?

Ganske mye, om vi skal lytte til forskning. For selv om nok søvn spiller en vesentlig rolle for helsa vår, er det ikke det samme som at en middagslur for å ta igjen det tapte nødvendigvis er en god idé. I hvert fall ikke på feil tidspunkt på dagen, og heller ikke for lang tid av gangen. Mer om det lenger ned i artikkelen.

Økt risiko for hjerte- og karlidelser

Først til en søvnstudie fra 2022 utført av forskere ved Karolinska Institutet i Stockholm, som konkluderer med at både for lite og for mye søvn, samt det å ta seg en middagslur på dagtid, øker risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Studien har analysert data fra mer enn 12 000 voksne deltakere fra Svenska Tvillingregistret, som omfatter informasjon om cirka 87 000 tvillingpar fra 1960-tallet og fram til i dag. Deltakernes gjennomsnittsalder var 70 år ved starten av studien.

Sammenlignet med de som sa at de aldri tok en middagslur, hadde de som sov opptil 30 minutter på dagtid 11 prosent høyere risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer. Dersom man sov mer enn 30 minutter steg den økte risikoen til 23 prosent. Aller størst risiko hadde de som rapporterte at de sov mindre enn sju timer om natten og mer enn 30 minutter på dagtid - de hadde 47 prosent høyere risiko enn de som rapporterte om god nattesøvn.

Det optimale for hjertehelsa, ifølge studien, er altså å droppe soving på dagtid og sove mellom sju og ni timer hver natt. Samtidig poengterer forskerne at det kan være flere grunner til at dårlig søvnmønster og hjerte- og karlidelser følger hverandre, blant annet ulike søvnsykdommer og stress.

Søvnproblemer gir mer søvnproblemer

Patrick Faaland er psykolog, PhD-stipendiat for behandling av søvnforstyrrelser ved NTNU og jobber ved søvnklinikken ved St. Olavs Hospital. Han mener det er usikkert hvorvidt vi har godt av en middagshvil eller ikke.

- Om det er lurt å ta seg en middagshvil, kommer helt an på hvordan man sover ellers og hvilke forventninger man har til det å sove om natten. Hvis du ikke har søvnproblemer, eller ikke plages av å sove litt mindre om natten, er det som regel uproblematisk å ta seg en liten hvil på dagtid. Sover du dårlig om natten, vil det å sove på dagtid øke sannsynligheten for at du fortsetter å slite med nattesøvnen, sier han.

SØVNFORSKER: Patrick Faaland er psykolog og søvnforsker ved NTNU.
SØVNFORSKER: Patrick Faaland er psykolog og søvnforsker ved NTNU. Vis mer

Det er rett og slett en negativ spiral i virke her. Du sover dårlig om natten, sover derfor litt på dagtid, og får dermed ikke sove igjen til kvelden.

- Når dette skjer igjen og igjen, får du et dårligere forhold til søvn og sengetid om natten. Du får negative følelser og høy stressberedskap i kroppen når du skal legge deg, og forventningen om at du kanskje ikke får sove gjør at du faktisk ikke får sove, sier Faaland.

Med andre ord: Søvnproblemer skaper mer søvnproblemer.

Eldre sover dårligere

Dette gjelder uansett om du er gammel eller ung. Men er du godt voksen, er det ekstra viktig å ha det i mente. For myten om at vi sover dårligere jo eldre vi blir, er nok dessverre sann, ifølge Faaland.

- Når vi blir eldre får vi mindre dyp søvn og mindre REM-søvn, og døgnrytmen vår blir dårligere. Det kan ha noe med syn å gjøre: Fordi vi ser dårligere får vi mindre lys inn, og vi er avhengige av lys for å sove godt. I tillegg er vi mindre aktive, noe som også påvirker søvnkvaliteten, sier han.

Om vi også trenger mindre søvn jo eldre vi blir, er derimot en annen sak.

- Det vet vi faktisk ikke. Vi vet bare at vi får mindre og dårligere søvn jo eldre vi blir. Mange begynner å merke det rundt pensjonsalder, og plages av det. Jeg har hatt mange eldre, fortvilede pasienter på søvnklinikken som jeg må informere om at dessverre, dette er normalt. Det er ikke realistisk å forvente at man skal ha det samme søvnmønsteret som før, sier han.

- Sov middag før lunsj

Men tilbake til middagsluren. Hvis man uansett sover dårligere om natten, kan det vel være godt å få en liten blund på dagtid?

- Ja, så lenge man ikke forventer å ligge åtte timer i senga om natten. Og ikke tar middagshvilen altfor sent på dagen.

- Når og hvor lang er den optimale middagsluren?

- Før lunsj! Og ikke lenger enn 15-20 minutter. En kort power-nap tidlig på dagen kan gi deg litt ekstra energi, uten at det endrer søvnbalansen din.

«Kort» er et nøkkelord når det gjelder soving på dagtid. Trikset er å hvile akkurat lenge nok til å falle i lett søvn, men ikke så lenge at du sover dypt. Det er gjerne vanskeligere enn man skulle tro.

- Lett søvn er vanskelig, fordi vi ofte ikke oppfatter at vi har sovet. Hvis vi i søvnlaben vekker deltakere når hjernemålingene viser at de er i lett søvn, sier mange at nei, de sover ikke. Et nyttig tips kan være å sette alarmen på 20 minutter. Noen sitter med et nøkkelknippe i hånda, som faller i gulvet og vekker dem når de er på vei inn i dyp søvn - typisk etter cirka 20 minutter. Våkner vi da, kan en liten blund gjøre at vi føler oss bedre, sier søvnforskeren.

- Og da er middagshvilen bra for oss?

- Det er fortsatt usikkert. Men det som ikke er bra for oss, er å stresse over søvnen vår. Jeg pleier å si at den som sover godt er den som ikke bekymrer seg om han eller hun sover dårlig. Mitt beste råd er å legge seg når man er trøtt, og utover det tenke så lite på søvn som mulig.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.