Styrketrening for eldre

Her trener Svanhild (82) markløft

- Jeg blir i så godt humør av å trene at jeg nesten sprudler over hver gang jeg har vært her, stråler Svanhild Slåttsveen Cope (82).

STERK: - Nå er det jeg som viser barnebarna hvordan man trener markløft riktig, forteller Svanhild Slåttsveen Cope stolt. Her løfter 82-åringen 27,5 kilo. Foto: Marit O. Bromark
STERK: - Nå er det jeg som viser barnebarna hvordan man trener markløft riktig, forteller Svanhild Slåttsveen Cope stolt. Her løfter 82-åringen 27,5 kilo. Foto: Marit O. Bromark Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

- Da jeg begynte å trene for to år siden klarte jeg å løfte 30 kilo med beina. Nå klarer jeg 60!

Ansiktet til Svanhild Slåttsveen Cope lyser opp i et stort smil. Hun er kledd i treningstights og Nike-genser, håret er festet i en stram hestehale, og på føttene har hun joggesko. Hun er rak i ryggen, stram i overkroppen, går med spenstige skritt mellom treningsapparatene og ser ut som hun føler seg hundre prosent hjemme i styrkesalen til Heming Treningssenter i Oslo.

Og joda, hun er 82 år gammel. Det ser bare ikke sånn ut.

- Hele kroppen min har endret seg etter at jeg begynte å trene ordentlig. Før var jeg beinete og tynn, men nå har jeg fått muskler i hele overkroppen, forteller Svanhild stolt.

Hun rekker ut den ene armen og peker på området i siden, fra armhulen og ned til midjen.

- Se her, det er helt annerledes nå. Her har jeg aldri hatt muskler før. Nå er det jeg som viser tenåringsbarnebarna mine hvordan de skal gjøre markløft riktig. Haha!

FREMGANG: Svanhild har ikke bare blitt sterkere av treningen, hun har også fått bedre holdning, bedre balanse, mer spenst og økt smidighet. Og ikke minst: Masse energi og et smittende godt humør! Foto: Marit O. Bromark
FREMGANG: Svanhild har ikke bare blitt sterkere av treningen, hun har også fått bedre holdning, bedre balanse, mer spenst og økt smidighet. Og ikke minst: Masse energi og et smittende godt humør! Foto: Marit O. Bromark Vis mer

Personlig trener

Svanhild har alltid vært aktiv, og som ung trente hun turn i mange år.

- Men det var etter at jeg møtte Marie at jeg virkelig ble bitt av treningsbasillen, forteller hun.

Marie, det er Marie Nilsen, personlig trener ved Heming Treningssenter.

- Jeg er så imponert over Svanhild, sier hun.

- Da hun begynte å trene med meg, måtte jeg hjelpe henne opp hvis vi gjorde øvelser på gulvet. Nå spretter hun opp som en ungdom, forteller Marie.

Viktig trening for eldre

Hun har mange godt voksne treningskunder, men Svanhild er den eldste.

- Mange tror at man må være godt trent før man begynner med PT-timer, eller at det er noe som passer best for de unge. Men det stemmer ikke. Vi begynner treningen på det nivået man er, og øker sakte men sikkert. Det er kanskje når man er godt voksen og ikke vant til å trene så mye styrke at man har mest utbytte av en personlig trener, sier Marie.

Svanhild trener på treningssenteret to ganger i uka: En gang med Marie, og en gang alene. I tillegg har hun treningsutstyr hjemme, og legger inn litt trening hver dag.

- Jeg har en mann som er veldig glad i å trene, han er 83 år gammel og virkelig veltrent. Så da må jeg jo henge med, sier Svanhild og smiler.

VIKTIG ØVELSE: Her skal Svanhild trene balanse ved å ta knebøy på en Bosu-ball. Personlig trener Marie Nilsen passer på. Foto: Marit O. Bromark
VIKTIG ØVELSE: Her skal Svanhild trene balanse ved å ta knebøy på en Bosu-ball. Personlig trener Marie Nilsen passer på. Foto: Marit O. Bromark Vis mer

Balanse og styrke

Og henge med, det gjør hun. Sammen med Marie trener hun styrke i hele kroppen, og øvelsene varierer fra gang til gang. Da blir det ikke kjedelig - og fremgangen fortsetter.

- Det er veldig viktig å trene balanse. Mange eldre blir ustø, de blir svimle og mister mye styrke, særlig i overkroppen. Musklene i beina bruker vi jo når vi går, men når overkroppen ikke brukes til så mye annet enn å løfte kaffekoppen blir man fort både svak og lut, forklarer Marie, og kikker bort på Svanhild.

- Men det er aldri for sent å begynne, det er Svanhild et ekstremt godt eksempel på. Da hun begynte hos meg var hun litt krum i ryggen, som man gjerne blir i den alderen, men det er helt borte nå. Nå er hun sterk i overkroppen og helt rak, sier Marie fornøyd.

TAR I: Svanhild trener to ganger i uka på treningssenteret. I tillegg trener hun nesten hver dag hjemme. Foto: Marit O. Bromark
TAR I: Svanhild trener to ganger i uka på treningssenteret. I tillegg trener hun nesten hver dag hjemme. Foto: Marit O. Bromark Vis mer

Gir livsglede og energi

Det er altså ingen grunn til å tenke at man er for gammel for å bygge opp slapp muskulatur. Med riktig trening kan man oppnå mye, mener Marie, og anbefaler å starte med noen timer med en personlig trener dersom man er usikker og trenger hjelp til å komme igang.

- Det er så mye man kan gjøre for å få det bedre, det er ikke nødvendig å la kroppen forfalle. Man må bruke litt tid, men tid har man jo som regel mye av når man er pensjonist. Man blir så tiltaksløs om man sitter mye inne og kjeder seg, jeg skulle ønske alle visste hvor mye livsglede og energi man får av å trene. Jeg blir nesten litt rørt når folk kommer hit og begynner å innse det, sier hun.

HJEMMETRENING: Ti øvelser alle kan gjøre hjemme, uansett form. Video: Nancy Gogstad og Madeleine Enersen Hellerød. Klipp: Madeleine Liereng / Dagbladet TV Vis mer

Selv er Marie Nilsen i slutten av 50-årene, og har tidligere tenkt at hun etter hvert ville bli for gammel til å jobbe som personlig trener. Men erfaringen med Svanhild og andre godt voksne kunder viser at det tvert imot er behov for personlige trenere som ikke er helt unge selv.

- Det er viktig å finne en PT som man trives sammen med og som forstår hvilke behov man har. Å være trener for en som er i åttiårene krever en litt annen tilnærming enn om kunden er 30, sier Marie.

TRENINGSGLEDE: PT Marie Nilsen og Svanhild Slåttsveen Cope er en god match, og stortrives med treningstimene de har sammen. Foto: Marit O. Bromark
TRENINGSGLEDE: PT Marie Nilsen og Svanhild Slåttsveen Cope er en god match, og stortrives med treningstimene de har sammen. Foto: Marit O. Bromark Vis mer

Ingen vondter

Svanhild sender Marie et fornøyd blikk.

- Jeg har mange venninner som ikke gjør noe særlig annet enn å lunsje, men det orker jeg ikke. Jeg får så mye mer energi av å være her.

- Du har kanskje fått noen færre vondter etter at du kom i gang med treningen også?

- Vondter? Jeg har ingen vondter, jeg. Treningen sørger for det, og jeg får masse overskudd til å gjøre andre ting, blant annet hjelper jeg til på Vinderen sykehjem gjennom Røde Kors. Vi er en liten gruppe som lager hyggelige arrangementer for de eldre på sykehjemmet, forteller Svanhild.

Så sprekker ansiktet opp i et stort smil:

- Men, eldre? Mange av dem er sikkert yngre enn meg!

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer