AKTIVE SAMMEN: Ny studie viser at lagidrett, sykling og aerobics ga best effekt på den psykiske helsen. Illustrasjonsfoto: Colourbox
AKTIVE SAMMEN: Ny studie viser at lagidrett, sykling og aerobics ga best effekt på den psykiske helsen. Illustrasjonsfoto: ColourboxVis mer

Trening og psykisk helse

Her er treningen som gir bedre psykisk helse

Men du bør ikke trene mer enn tre timer per dag, viser ny studie.

(Vi.no): At trening er sunt er noe de fleste vet. Det kan forhindre fysiske sykdommer som diabetes, hjertesykdommer og slag.

At det er bra for den psykiske helsen er også tidligere blitt dokumentert, men forskere har lenge sådd tvil om hvor mye trening som har innvirkning på hvordan vi har det.

En ny studie, publisert i anerkjente The Lancet, har brukt over 1,2 millioner personer for å bevise hva slags type trening og hvilken lengde og intensitet som har klarest sammenheng med den psykiske helsen, skriver BBC.

Testpersonene som trente følte seg bedre, 1,5 ganger så mye bedre for å være helt korrekt, enn testgruppen som ikke trente.

Les også: Anne Bjørg (57) hadde intense smerter - etter 25 år fant legene ut hva som var galt

Så ofte bør du trene

Uansett alder og kjønn fant forskerne ut at all form for aktivitet, inkludert husarbeid og det å passe på barn, hadde en positiv effekt.

Man så likevel best effekt av lagidrett, sykling og aerobics.

Å trene eller være aktiv i 30 til 60 minutter annenhver dag, viste seg å være den optimale rutinen.

I Norge er det anbefalt å trene moderat i minst 150 minutter per uke, eller minst 75 minutter med høy intensitet per uke (se faktaboks).

Les også: De beste rådene for å bli lykkelig

Ikke bra med for mye trening

Men den nye studien viser at man kan også trene for mye:

Å trene mer enn 23 dager i løpet av en måned, eller 3 timer per dag, ble i studien assosiert med dårligere psykisk helse.

- Tidligere har man trodd at jo mer du trener, jo bedre føler du deg, men studien vår viser at det ikke er tilfelle, sier professor-assistent Adam Chekroud ved Yale University, ifølge BBC.

En annen professor i psykiatri påpeker sier at de som nærmest er avhengige av å trene mye og løper mange mil om dagen, nedprioriterer oftere sosiale aktiviteter.

Stresser med å være best

Folkehelseinstituttet her hjemme sier studien har svakheter fordi den er basert på selvrapportering.

- Dette er en tversnittsstudie, der fysisk aktivitet og psykisk helse er målt på samme tid. Den sier ikke noe om årsakssammenheng mellom fysisk aktivitet og psykisk helse, og resultatene må derfor fortolkes med stor forsiktighet. Studien er også en spørreskjemaundersøkelse med de svakhetene det medfører, sier Wenche Nystad, avdelingsdirektør i Avdeling for kroniske sykdommer og aldring, ved Folkehelseinstituttet.

Professor ved Norges idrettshøgskole og forsker ved Folkehelseinstituttet, Ulf Ekelund, er enig i kritikken av studien, men sier det kan være en sammenheng mellom opplevelsen av dårligere psykisk helse ved for mye trening:

- Det kan muligens forklares med at denne gruppen er veldig opptatt av å prestere høyt og dermed stresser med å alltid «være på topp», sier Ekelund.

- Fysisk aktivitet er uansett å anbefale for det store flertall. Det er store helsegevinster både fysisk og psykisk, for hver enkelt individ og for samholdet, legger han til.