Overgangsalder:

God søvn i overgangsalderen: Ekspertens beste råd

Å hvile er en viktig prioritering i overgangsalderen.

VANSKELIGE NETTER: Mange kvinner sliter med å sove når de kommer i overgangsalderen. Det er mulig å få hjelp. Foto: NTB Shutterstock
VANSKELIGE NETTER: Mange kvinner sliter med å sove når de kommer i overgangsalderen. Det er mulig å få hjelp. Foto: NTB Shutterstock Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

- Det er en kjent problemstilling at søvnen blir dårligere. Mange merker at de grubler mer, blir mer bekymret og er triste og lei seg, sier Helena Enger, lege og spesialist i gynekologi og obstetrikk til Vi.no.

Enger har skrevet boka «Hetetokter & kalde fakta» - om overgangsalderen.

Hun forklarer at søvnen henger sammen med østrogenverdiene våre. Når disse blir lavere i forbindelse med overgangsalderen kan vi få ulike problemer med å sove godt om natta.

- For mange er det vanskeligere å sovne om kvelden og å sove gjennom hele natta. Noen våkner også tidligere om morgenen. Mange er plaget av det, men får det også bedre når de får hormonterapi med østrogen, sier hun.

Viktig for kvinner å hvile

Er du trøtt på dagtid og synes det er fristende med en middagslur?

- Hvis du er utslitt bør du kunne gå og legge deg, men jeg tenker det ikke er så veldig lurt. Jeg tenker at å legge seg om dagen er det siste du tyr til. Du ønsker å være trøtt når du legger deg om kvelden. Det er viktig å angripe problemet ved roten og få en bedre nattesøvn. Det er viktig å sove om natten, sier Enger.

Selv om det kanskje ikke er det lureste å sove om dagen slår likevel Enger et slag for at kvinner i overgangsalderen skal prioritere å hvile.

- Det handler om det mentalhygieniske. La verden vente litt, legg deg ned og hvil. Prioritér ro for deg selv. Det er sunt i den stressende hverdagen vi har, men det er nok ikke alle kvinner som får til det, sier hun.

Hormonterapi

Enger snakker varmt om hormonterapi i forbindelse med overgangsalderen. Med hormonterapi kan søvnen bli bedre.

- Sover du dårlig i forbindelse med overgangsalderen er det mulig å få fikset det, understreker Enger.

Hun forteller at hun alltid spør pasienter som sliter med søvnen om de har andre plager i tillegg.

- Det kan for eksempel være hetetokter. De får prøve hormonterapi først slik at de får økt østrogennivåer. Mange opplever da at de får sove bedre. Hvis de fortatt ikke får sove godt, kan de prøve en liten dose testosteron, forteller hun.

For det er ikke bare østrogenet som spiller inn på hvor godt vi sover. I løpet av livet blir også testosteronnivået hos kvinner lavere og er en medvirkende årsak til at vi sover dårligere.

- En liten testosterondose kan hjelpe for å få en dypere søvn, men det må ikke gis mer enn det som er normalt innenfor det kvinnelige normalnivået, understreker Enger.

Rutiner og fysisk aktivitet

Ifølge Enger forteller kvinner ofte at de klarer å sovne greit, men at de så våkner i 04-tida og ikke får sove igjen.

- Et forslag da kan være å ikke ergre seg, men ta en bok eller en lydbok og lese litt. Gjør det til en positiv opplevelse den tida du egentlig skal sove. Noen merker at de begynner å duppe når de ligger og leser, da kan de legge vekk boka og sove igjen, sier hun.

Hun råder også til å finne noen rutiner som gir ro mot kvelden.

- Prøv å legg deg til en fast tid hver kveld. Finn en viss ro over tida før du legger deg. Les gjerne en bok. Hold deg unna mobiltelefon og Netflix. Ikke skriv alle mailene du skulle ha skrevet på kveldstid. Det er heller ikke lurt å trene før du skal legge deg. Ikke bruk sovemedisin, råder Enger.

Fysisk aktivitet påvirker søvnen positivt hvis du ikke trener rett før leggetid.

- Gå gjerne en kveldstur slik at du får frisk luft og får luftet tankene dine, sier Enger.

Men blir søvnbehovet vårt større gjennom overgangsalderen?

- Vi ser ofte at eldre mennesker trenger mer søvn. Kroppen blir mer sliten, men mange har samme, høye tempo til tross for at kroppens forutsetninger blir dårligere når vi blir eldre, sier Enger.

Hun tror vi bør bli flinkere til å si stopp.

- Jeg tror ikke vi er flinke til å si at det blir for mye. Vi ønsker å levere og gjøre en god jobb. Folk strekker seg langt selv om vi blir eldre og mer slitne, sier Enger.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.