Gå ned i vekt

Går 3000 skritt i leiligheten hver morgen - sier hun har mistet over 50 kilo

Jessica Slaughter (86) har vist at man ikke trenger å forlate huset for å bli sprekere, og gå ned i vekt.

Video: KDSK NewsVis merVis merVis mer Vis mer

(Vi.no): Rundt 7 av 10 nordmenn fra 20 år og oppover er i dag overvektige, noe som kan gi både samfunnet og enkeltpersoner en rekke utfordringer i årene som kommer.

Men at dørstokk-terskelen er ekstra høy for enkelte, trenger ikke nødvendigvis å være et problem, hvis du spør Jessica Slaughter.

- Jeg valgte å gå ned i vekt framfor å fortsette å være feit. Jeg ville ikke dø på den måten, sier hun til TV-kanalen KSDK.

Å gå rundt i en bitte liten leilighet høres kanskje ikke ut som det morsomste i verden, men det har hjulpet 86-åringen til å få mye mer ut av livet.

- Som barn var jeg alltid det tykkeste barnet i klassen, og jeg ble mobbet en del, sier den amerikanske kvinnen, som lenge slet med avhengighet av alkohol og mat.

- Jeg visste ikke hvordan jeg skulle stoppe å spise stekt kylling, bacon, egg og desserter som kaker og paier, sier hun til TV-kanalen.

Les også: Her er husarbeidet som gir best trening

Var redd for å slå seg ute

I 70-årene fikk Slaughter vite av legen at hun holdt på å få diabetes. Da tok hun avgjørelsen, hun skulle ned i vekt.

Da faren for å falle og slå seg er betydelig større ute, valgte hun i stedet en annen løsning.

- Jeg bare tok en avgjørelse, jeg skal begynne å gå i leiligheten hver dag. Etter hvert begynte jeg å se resultater, så jeg bare fortsatte med det, sier hun til kanalen.

86-åringen passer på å gå 3000 skritt mellom stua og kjøkkenet hver dag, og hun bruker en Fitbit-klokke for å sørge for at det blir riktig antall.

GÅTT NED OVER 50 KG: Jessica Slaughter har gått ned over 50 kg. Foto: KSDK/Youtube,
GÅTT NED OVER 50 KG: Jessica Slaughter har gått ned over 50 kg. Foto: KSDK/Youtube, Vis mer

- Det var mitt barnebarn som tipset meg om Fitbit-klokka. Det tar meg mellom 20-25 minutter å gå de 3000 skrittene hver morgen.

I tillegg til å begynne å gå, så sluttet hun å spise kjøtt. Kjøleskapet hennes er i dag stappet med grønnsaker og frukt. Hun sier hun til nå gått ned over 50 kg, og føler seg mye bedre enn før.

Les også: Maten som forebygger aldersproblemene

Behovet for store treningsarealer er overdrevet

Geir Arild Espnes. som er professor ved NTNU og leder for faggruppen folkehelse og samfunnsmedisin, mener Slaughter er et imponerende eksempel til etterfølgelse for oss alle.

- For denne damen, var beskjeden om at hun holdt på å utvikle diabetes den tungtveiende grunnen som skapte motivasjon for å skifte måte å leve på. Og så må vi bli imponert over hvilken viljestyrke hun oppviste når hun først hadde bestemt seg.

Han mener all bevegelse og aktivitet er bra, og behovet for store og kompliserte treningsarealer kan være litt overdrevet.

IMPONERT: Geir Arild Espnes er imponert over viljestyrken til 86-åringen. Foto: Privat.
IMPONERT: Geir Arild Espnes er imponert over viljestyrken til 86-åringen. Foto: Privat. Vis mer

- Hun har utnyttet den treningsmuligheten som lå henne nærmest, bestemt på at dette skulle hun klare. Og så var hun så smart at hun tok enkel teknologi i bruk.

- Noe som enkelt teller og følger med på forbedring kan også bidra til økt motivasjon, og bevaring av motivasjon. Og så er det også klart at forbedringsmulighetene er størst der utgangspunktet er dårligst. Å se forbedring er motiverende.

Espnes mener at ved å øke bevisstheten om at hun nå skulle gå ned i vekt fikk en ekstra effekt. Med å ha dette i tankene, så la hun også om kostholdet.

- Vektreduksjon skyldes i størst grad omlegging av kostholdet, tror han.

Les også: Derfor er overvekt et problem for hele samfunnet

Burde trene litt styrke også

Selv om han er imponert, mener han likevel Slaughter, og andre som vil prøve dette, bør legge inn litt styrke på resten av kroppen, hvis man har mulighet.

- Skulle en sett på dette fra et treningssynspunkt, så ville det også være lurt å legge inn litt styrketrening. To soddbøtter med stadig mer vann for løfting med ben og armer kan være en slik sak. Trening av balanse og knebøy, med og uten støtte i tillegg kan være nyttig.

86-åringen håper hennes framgang kan være med på å motivere, og inspirere andre eldre.

- Du trenger ikke å gå fort - du trenger bare å gå. Selv om vi har kommet i en viss alder så trenger vi ikke å slutte å leve. Det finnes en bedre måte å leve livet på, hvis man tar valget, sier hun.

Gå til Vi.no-forsiden