Kari Simonsen (82):

- Fy faen, nå er det kommet enda flere rynker!

Kari Simonsen (82) og Liv Bernhoft Osa (62) er ikke i tvil: Selv om rynkene blir flere, blir rollene mer interessante med årene.

FALMEDE STJERNER: En gang levde Store-Edie og Lille-Edie, spilt av Kari Simonsen (82) og Liv Bernhoft Osa (62), et rikmannsliv. I stykket Kunsten å falle, basert på den virkelige historien om mor og datter, lever de i fattigdom og isolasjon. Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet
FALMEDE STJERNER: En gang levde Store-Edie og Lille-Edie, spilt av Kari Simonsen (82) og Liv Bernhoft Osa (62), et rikmannsliv. I stykket Kunsten å falle, basert på den virkelige historien om mor og datter, lever de i fattigdom og isolasjon. Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi.no er både en nettavis og en facebookside for alle som er 50+ Er du en av oss? Følg oss her, og tips oss gjerne!

(Vi.no): – Du kan bli med inn her. Skuespiller Kari Simonsen (82) vinker meg med. Vi trykker oss inn i en knøttliten heis over en av Nationaltheatrets scener.

På røde, teppekledde trapper i Nationaltheatrets labyrint går Simonsen på nylonstrømpelesten i en gammel silkenattkjole og morgenkåpe. Bekledningen er Store-Edies, rollen hun spiller i stykket Kunsten å falle. I en falleferdig villa i East Hampton utenfor New York lever Store-Edie sammen med datteren Lille-Edie som spilles av Liv Bernhoft Osa (62).

Luksuslivet de en gang har levd er over. I villaen, som faller sammen og som lukter mer og mer, har det flyttet inn 16 katter og to vaskebjørner. Isolert og i fattigdom forsøker de to aldrende kvinnene å skape mening i livet.

I FORTIDEN: Store-Edie, i Kari Simonsens skikkelse, lever i fortiden. Gjennom livet hadde hun en middels sangkarriere og menn som etter hvert forsvant. Hun vil ha datteren Lille-Edie boende hos seg som trøst i sitt eget mislykkede liv. Foto: John Terje Pedersen/ Dagbladet
I FORTIDEN: Store-Edie, i Kari Simonsens skikkelse, lever i fortiden. Gjennom livet hadde hun en middels sangkarriere og menn som etter hvert forsvant. Hun vil ha datteren Lille-Edie boende hos seg som trøst i sitt eget mislykkede liv. Foto: John Terje Pedersen/ Dagbladet Vis mer

Vanskelig å føle seg yngre enn man er

I sminkerommet kikker Simonsen på oss mens sminkøren gjør jobben sin. Om en snau time skal Simonsen og Bernhoft Osa igjen spille stykket fra sengene karakterene mer eller mindre bor i.

– Dette er deilig vettu, å sitte i sminken. Her er det mennesker som passer på oss. De roer nervene, sier Simonsen.

– At utseendet forandrer seg med alderen, synes du det er vanskelig?

– Ja, det synes jeg er veldig trist.

Simonsen ler.

- Derfor er det deilig å komme hit og freshe opp litt. Jeg er ikke sånn at jeg sier at det er erfaring i hver rynke og sånn. Jeg sier «fy faen, nå er det kommet enda flere rynker!» Det er det jeg sier, om jeg skal være ærlig, men jeg driver ikke og gjør noe med utseendet mitt.

ROER NERVENE: Både Liv Bermhoft Osa og Kari Simonsen sminkes av maskør Marianne Hommo. De setter pris på stunden i sminkerommet før de skal på scenen. - Her er det mennesker som tar vare på oss. Det roer nervene, sier Simonsen. Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet
ROER NERVENE: Både Liv Bermhoft Osa og Kari Simonsen sminkes av maskør Marianne Hommo. De setter pris på stunden i sminkerommet før de skal på scenen. - Her er det mennesker som tar vare på oss. Det roer nervene, sier Simonsen. Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet Vis mer

Ifølge Simonsen er det riktig det folk sier, at man blir usynlig når man blir eldre.

– Det er vanskelig det der at man føler seg yngre enn man er, men jeg har vært heldig med at folk kjenner meg igjen.

Les også: Inger (107): - Fritid? Nei, det har jeg aldri hatt!

Liv Bernhoft Osa har lyserosa, slitte 70-tallsstøvletter og Lille-Edies utvaskede hofteholdere under flanellsskjorta.

LIVSLØGN: I Kunsten å falle lever mor og datter i en illusjon om livet de lever og en gang levde. I et glimt av selvinnsikt sier Lille-Edie (Liv Bernhoft Osa): «Iblant skjer det med kvinner at de faller ut av tiden». Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet
LIVSLØGN: I Kunsten å falle lever mor og datter i en illusjon om livet de lever og en gang levde. I et glimt av selvinnsikt sier Lille-Edie (Liv Bernhoft Osa): «Iblant skjer det med kvinner at de faller ut av tiden». Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet Vis mer

Hun er enig i at det ikke er noe gøy med rynkene som kommer, men:

Man snakker altfor mye om rynker og cellulitter, spesielt kvinner. Det er et forferdelig fokus på utseendet. Kan man ikke bli eldre med verdighet? Liv Bernhoft Osa

– Man snakker altfor mye om rynker og cellulitter, spesielt kvinner. Det er et forferdelig fokus på utseendet. Kan man ikke bli eldre med verdighet? Menn er heller ikke glansbilder når de er 80 år. Og noen er gamle når de er 30. Det handler om hvordan man er til sinns. Det viktigste er god helse og livsmot.

Komplisert mor- og datterforhold

Kunsten å falle er skrevet av den svenske dramatikeren Sara Stridsberg, og regissert av Morten Borgersen for Nationaltheatret. Stykket er basert på den sanne historien om mor og datter Edith Bouvier Beale og Edith Ewing Bouvier Beale. En gang var de velkjente navn i amerikansk presse og sosietetsliv.

Les også: Mammaen som forsvant

I ett år har Simonsen og Bernhoft Osa spilt de to eksentriske karakterene. Stykket spilles på Nationaltheatret ut desember. Skuespillerne har det gøy sammen, i motsetning til gnisningene mellom mor og datter i stykket. Forholdet mellom Store-Edie og Lille-Edie er destruktivt, ifølge skuespillerne.

IKKE GØY MED RYNKER: - Jeg er ikke sånn at jeg sier at det er erfaring i hver rynke og sånn. Jeg sier «faen i helvete, nå er det kommet enda flere rynker!» Men jeg driver ikke og gjør noe med utseendet mitt, sier Kari Simonsen (82). Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet
IKKE GØY MED RYNKER: - Jeg er ikke sånn at jeg sier at det er erfaring i hver rynke og sånn. Jeg sier «faen i helvete, nå er det kommet enda flere rynker!» Men jeg driver ikke og gjør noe med utseendet mitt, sier Kari Simonsen (82). Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet Vis mer

– Hun vil ha datteren som trøst i sitt eget mislykkede liv. Samtidig er det sånn at datteren ikke helt duger. Hennes unnskyldning er at hun hjelper datteren, sier Simonsen om Store-Edie.

– Det er hele tiden hat og elsk mellom mor og datter. Det tror jeg mange kan relatere seg til. Menneskets første kjærlighet er mor. Det innebærer store konflikter. Lille-Edie og Store-Edie er evig bundet sammen, sier Liv Bernhoft Osa, som selv har to døtre.

Les også: Astrid Nøklebye Heiberg om kreften

– Det høres sikkert solskinnsaktig ut, men jeg har aldri hatt noen konflikt med døtrene mine. Men selv om jeg ikke har kjent på så sterke følelser som i dette stykket, så kan jeg likevel forstå dem.

Bernhoft Osa påpeker også at døtre også kan være grusomme mot sine mødre.

– Det har noe med urinstinkter å gjøre. Når man mislykkes så er det «mamma sin feil». Det er lett å skylde på mor når det går galt i livet.

GODE KOLLEGER: Kari Simonsen (82) og Liv Bernhoft Osa (62) har jobbet som skuespillere i flere tiår. I ett år har de spilt mor og datter i Kunsten å falle. Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet
GODE KOLLEGER: Kari Simonsen (82) og Liv Bernhoft Osa (62) har jobbet som skuespillere i flere tiår. I ett år har de spilt mor og datter i Kunsten å falle. Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet Vis mer

«Kvinner som faller ut av tiden»

Virkelighetens Store-Edie og Lille-Edie prøvde seg begge som sangere. Lille-Edie forsøkte seg også som modell, men var mest kjent som Jacqueline Kennedys kusine.

I Stridsbergs Kunsten å falle viser 56 år gamle Lille-Edie en liten grad av selvinnsikt når hun sier:

«Hvorfor ser vi tiden gå i ansiktene våre, men ikke i livet vårt?». «Iblant skjer det med kvinner at de faller ut av tiden».

Les også: Da Eva og Jan giftet seg bar han på en hemmelighet

Selv tar de to skuespillerne et oppgjør med det de mener er en vedtatt sannhet: At det ikke lenger finnes gode roller for eldre, kvinnelige skuespillere.

– Jeg blir snart 83. Jeg har hatt mange fine roller etter at jeg ble 70. Etter hvert er det jo blitt en del demensroller også, men det er greit bare rollen er god, understreker Simonsen.

KATTEMAT OG MOTE: Virkelighetens Lille-Edie ble et moteikon etter dokumentarfilmen Grey Gardens (1975) som skildret livet til Store-Edie og Lille-Edie (Liv Bernhoft Osa). I fattigdommen brukte Lille-Edie det hun hadde tilgjengelig for å kle seg kreativt. Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet
KATTEMAT OG MOTE: Virkelighetens Lille-Edie ble et moteikon etter dokumentarfilmen Grey Gardens (1975) som skildret livet til Store-Edie og Lille-Edie (Liv Bernhoft Osa). I fattigdommen brukte Lille-Edie det hun hadde tilgjengelig for å kle seg kreativt. Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet Vis mer

Da Bernhoft Osa fylte 32 hadde hun bestemt seg: Det var slutt. Hun var drittlei av å spille ungpikeroller. Da hun ble 40 tenkte hun: Nå begynner det å bli gøy. Etter hvert som åra gikk forberedte hun seg på at det ville være over rundt neste sving.

– Så ble jeg 60. Jeg er fortsatt her. Det er yrket vårt. Vi konkurrerer ikke med dem som er 20 år yngre.

– Noen gjør det, tilføyer Kari.

– Ja, men det burde de ikke. Som skuespillere skal vi også gjenspeile livet slik det er. Selv er jeg fast ansatt, og Kari var det før hun ble pensjonist. Det høres jo trygt og godt ut, men man har et eget ansvar for å utvikle seg. Hvis man synes at man stagnerer må man ut og sørge for å gjøre noe annet, understreker Liv.

Les også: Tone (55) om å date etter skilsmissen: Forelskelsene gjør livet spennende

– Slutt for de gamle grisene!

– Det har vært fokus på Me too i teaterbransjen. Er det behov Me too?

– Jeg har aldri opplevd noe som har vært krenkende på den måten i min karriere. Hvis noen har prøvd seg har jeg slått tilbake. Jeg skjønner ikke at ikke flere har gjort det, sier Simonsen.

RETT FØR: Påkleder Ellinor Strøm hjelper Liv Bernhoft Osa med å bli Lille-Edie før forestilling. Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet
RETT FØR: Påkleder Ellinor Strøm hjelper Liv Bernhoft Osa med å bli Lille-Edie før forestilling. Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet Vis mer

– Jeg har vel opplevd noe, men ikke så graverende, og kvinner må lære seg å slå tilbake! Si nei! Stopp! Bevegelsen er viktig. Jeg har en datter som nettopp er kommet inn i bransjen så jeg er glad for at det er nye tider, understreker Bernhoft Osa.

Hun peker på eksempler fra virkeligheten om unge jenter som har sagt fra om at eldre, mannlige medskuespillere klår.

Les også: Elisabeth (63) og Tormod (62) kapret drømmejobben

– Det som skjer er at hun blir skrevet ut av serien mens han får fortsette. Derfor er det viktig med slike bevegelser.

– Det er slutt for de gamle grisene! sier Simonsen.

ETTER ME TOO: Liv Bermhoft Osa (62) og Kari Simonsen (82) har meninger om Me too-bevegelsen. – Det er slutt for de gamle grisene! sier Simonsen. Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet
ETTER ME TOO: Liv Bermhoft Osa (62) og Kari Simonsen (82) har meninger om Me too-bevegelsen. – Det er slutt for de gamle grisene! sier Simonsen. Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.