Styrketrening

Forskning: Dette gjør deg sterkest

Hva gjør deg sterkest: Én hard treningsøkt i uka, eller noen få minutter med øvelser hver dag? Svaret kan få betydning for hvordan vi tenker om styrketrening, særlig for eldre.

EFFEKTIV STYRKETRENING: Litt er bedre enn ingenting, sier vi ofte. Men det kan faktisk hende at litt også er bedre enn mye, i hvert fall om vi skal tro ny forskning. Foto: NTB
EFFEKTIV STYRKETRENING: Litt er bedre enn ingenting, sier vi ofte. Men det kan faktisk hende at litt også er bedre enn mye, i hvert fall om vi skal tro ny forskning. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Hva gjør deg sterkest: Å trene hardt og lenge en gang i uka, eller å trene lett noen få minutter hver dag?

Svaret vil kanskje overraske deg, men det er likevel ikke til å ta feil av, ifølge en fersk studie utført ved Edith Cowan University i Australia i samarbeid med Niigata University og Nishi Kyushu University i Japan. Studien er blant annet omtalt i Science Daily.

Styrkeøvelse for armene

I studien ble deltakerne delt inn i tre grupper, som alle skulle følge et fire uker langt treningsprogram for armstyrke. Alle gruppene skulle gjennomføre en spesifikk styrkeøvelse for biceps på en treningsmaskin.

Gruppe 1 skulle gjøre 30 repetisjoner på maskinen en gang i uka.

Gruppe 2 skulle også gjøre 30 repetisjoner, men fordelt på fem økter i uka med seks repetisjoner hver gang.

Gruppe 3 gjorde kun seks repetisjoner på maskinen en gang i uka.

Etter fire uker ble endringer i armmusklenes volum og styrke målt og sammenlignet i alle tre gruppene.

Overraskende resultat

Resultatene var tydelige:

Etter fire uker viste deltakerne i gruppe 3 ingen endring verken i styrke eller muskeltykkelse - omtrent som forventet.

Mer overraskende var det at deltakerne i gruppe 1 ikke viste noen økning i muskelstyrke, til tross for at de hadde trent hardt en gang i uka. Musklene hadde riktignok økt noe i tykkelse, men de var ikke blitt målbart sterkere.

Derimot viste deltakerne i gruppe 2, altså de som hadde fordelt den samme treningsmengden på fem dager i uka, betydelig økning i muskelstyrke - mer enn 10 prosent. Økningen i muskeltykkelse tilsvarte den i gruppe 1.

Helsedirektoratet lar deg få ditt eget tilpassede treningsprogram, etter alt fra alder til yrke og eventuelle helseplager. Vis mer

Med andre ord: Litt trening hver dag er langt bedre for å utvikle styrke enn én lengre økt en gang i uka. Det er heller ikke nødvendig å trene hardt for å oppnå resultater - du kommer langt med noen få minutter dersom du gjør det regelmessig.

Lange økter mindre effektivt

Professor Ken Nosaka ved Edith Cowan University i Australia, sier i en pressemelding at funnene kan bidra til å hjelpe eldre til å opprettholde muskelmasse uten at de må trene på treningssenter.

- Muskelstyrke er viktig for helsen vår. Dette kan bidra til å forhindre tap av muskelmasse og styrke når vi blir eldre. Tap av muskelmasse har sammenheng med flere kroniske sykdommer som hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2, enkelte typer kreft, demens og osteoporose, sier han.

Men lange økter på treningssenteret er altså ikke nødvendig for å bli sterkere - tvert imot kan det ha langt mindre effekt enn noen raske økter hjemme.

- Hvis du bare drar til treningssenteret en gang i uka, er det mindre effektivt enn å gjøre noen få styrkeøvelser hver dag hjemme, forklarer Nosaka.

Det er kanskje gode nyheter for de av oss som ikke er så glad i treningssenteret?

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.