Forskning: D-vitamin kan beskytte mot luftveisinfeksjoner

Eldre er blant de mest utsatte, og har generelt lavere nivåer av D-vitamin enn resten av befolkningen. De anbefales dobbel dose.

HVORDAN VIRKER VITAMIN D PÅ LUFTVEISINFEKSJONER OG KORONA? En ny analyse viser en sammenheng mellom D-vitamin og luftveisinfeksjoner - og konkluderer med at tilstrekkelig inntak av D-vitamin kan bidra til å forebygge akutte luftveisinfeksjoner. Men forskerne bak analysen påpeker at relevansen av disse funnene relatert til Covid-19 ikke er kjent - og at det vil kreve videre undersøkelser. Foto: NTB/Shutterstock
HVORDAN VIRKER VITAMIN D PÅ LUFTVEISINFEKSJONER OG KORONA? En ny analyse viser en sammenheng mellom D-vitamin og luftveisinfeksjoner - og konkluderer med at tilstrekkelig inntak av D-vitamin kan bidra til å forebygge akutte luftveisinfeksjoner. Men forskerne bak analysen påpeker at relevansen av disse funnene relatert til Covid-19 ikke er kjent - og at det vil kreve videre undersøkelser. Foto: NTB/Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

En større analyse som Folkehelseinstituttet (FHI) nå omtaler, viser at det er en sammenheng mellom D-vitamin og risikoen for å bli smittet av luftveisinfeksjoner.

Eller med andre ord: Tilstrekkelig inntak av D-vitamin kan bidra til å forebygge akutte luftveisinfeksjoner.

– Samlet tyder resultatene på at å ta tilskudd med D-vitamin kan gi beskyttelse mot akutte luftveisinfeksjoner, sier seniorforsker Kristin Holvik.

For de som lurer på hvordan dette kan virke inn på koronasmitten, er svaret at det vet man ikke:

- Relevansen av disse funnene for covid-19 er ikke kjent og krever ytterligere undersøkelser, skriver de i rapporten.

Men når det gjelder D-vitamin:

Nyere forskning viser også en direkte sammenheng mellom mangel på vitamin D og høyere risiko for demens. Forskning tyder også på at D-vitamintilskudd kan ha effekt som behandling av depresjon hos voksne.

Det er visse grupper som er mer utsatt for å få i seg for lite D-vitamin, blant annet eldre. Og høst og vinter, når det er lite sollys, er utfordringen størst.

Dobbel dose for eldre

Fisk og tran er gode kilder til vitamin D, sammen med sollys. Men FHI påpeker at det er generelt få gode kilder til vitamin D i kosten - og at det er vanskelig å få dekket D-vitaminbehovet om vinteren i Norge, om man ikke tar tilskudd.

- Det er derfor spesielt viktig å få i seg nok D-vitamin når høsten står for døra og luftveisinfeksjonene kommer hyppigere.

- Den gamle regelen om at man i måneder med «r» bør passe ekstra godt på vitamin D-inntaket, er fortsatt aktuell, har Magritt Brustad, professor i ernæringsepidemiologi ved Universitetet i Tromsø, tidligere uttalt til Vi.no.

Det betyr at det fra september er lurt å være bevisst på dette.

I analysen som FHI omtaler, konkluderer de med at den klareste sammenhengen mellom D-vitamin og luftveisinfeksjoner ble sett ved en daglig dose på mellom 10 og 25 mikrogram i opptil ett år - og at beskyttelsen var tydeligst blant barn og unge.

MEDISINER: Visste du at du kan levere medisinene dine til et apotek for destruksjon? Video: Berit B. Njarga. Klipp: Tobias Fjeldvang. Vis mer

Men eldre er blant gruppene som er mest utsatt for mangel på vitamin D - og de skal også være oppmerksom på at de anbefales dobbel dose.

– Alle som har et lavt inntak av matvarer som inneholder vitamin D eller oppholder seg lite i sollys kan være utsatt for vitamin D-mangel. Særlig hos eldre, overvektige, innvandrergrupper fra Asia, Afrika og Midtøsten, og hos ungdom har en sett generelt lavere nivåer av D-vitamin, sier Holvik.

Anbefalt daglig inntak av vitamin D er 10 mikrogram for barn og voksne, og 20 mikrogram for de som er 75 år og eldre.

– Å ta tran eller annet tilskudd som inneholder vitamin D i anbefalt daglig dose i vinterhalvåret er trygt, sier Holvik.

Derfor er D-vitamin viktig

Vitamin D er nødvendig for å sørge for tilstrekkelig tilførsel av kalsium til skjelettet, og alvorlig mangel på vitamin D kan føre til rakitt og osteomalasi (mykt skjelett).

Vitamin D-mangel har i tillegg blitt satt i sammenheng med risiko for en rekke ulike sykdommer.

- Det letteste er å være ute

– Det viktigste og letteste du kan gjøre for å få nok D-vitamin er å være ute i sollys, sier Holvik, og poengterer at tiden du trenger i sollys for å dekke ditt vitamin D-behov er kortere enn tiden det tar å bli solbrent.

Hun uttaler at solkrem reduserer dannelsen av D-vitamin, slik at en trenger lengre tid i sola for å danne samme mengde - men understreker samtidig at det er viktig å unngå å bli solbrent.

- En kan gjerne vente litt med å smøre kropp og armer, så har en sørget for en god dose D-vitamin.

Kroppen danner selv D-vitamin når UVB-strålene i sollys treffer kroppen og reagerer med stoffer i huden. Dette gjør at kroppen er ganske selvforsynt med D-vitamin så lenge vi er ute i sollys om sommeren - men om vinteren er det vanskelig å dekke behovet uten å ta tilskudd.

-

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.