SOVER DU LENGE? For lite søvn kan bidra til en rekke helseproblemer. Nå viser ny forskning at også for mange timer på puten hver natt kan være svært skadelig for kroppen. Foto: Scanpix.
SOVER DU LENGE? For lite søvn kan bidra til en rekke helseproblemer. Nå viser ny forskning at også for mange timer på puten hver natt kan være svært skadelig for kroppen. Foto: Scanpix.Vis mer

Søvn og demens

For mye søvn kan øke risikoen for demens

Mer enn ni timer nattesøvn har sammenheng med en rekke helserisikoer.

(Vi.no): De fleste av oss vet at lite søvn over lengre tid kan gå hardt utover helsen.

Sover du derimot for mye, vil dette også kunne få svært negative konsekvenser for kroppen.

Øker faren for demens

Nå hevder svenske forskere nemlig at mer enn ni timer søvn per natt øker faren for demens.

FORSKER: Geir Selbæk, professor og psykiater ved Aldring og Helse, Nasjonal kompetansetjeneste. Foto: Aldring og helse.
FORSKER: Geir Selbæk, professor og psykiater ved Aldring og Helse, Nasjonal kompetansetjeneste. Foto: Aldring og helse. Vis mer

- Det er for tiden mye forskning som publiseres om risikofaktorer for demens. Særlig er det stor interesse for faktorer som kan påvirkes. Søvn er trolig en av disse, sier Geir Selbæk, professor og psykiater ved Aldring og Helse, Nasjonal kompetansetjeneste.

Selbæk forteller at flere studier har vist at både lite og mye søvn kan ha sammenheng med risiko for demens.

En av de ferskeste studiene på temaet er det svenske forskere ved Karolinska institutet som står bak.

I studien har forskerne kommet fram til at faren for demens seinere i livet øker med 24 prosent dersom man har søvnproblemer i 40- eller 50-årsalderen.

Hos dem med dårlig søvn i 60- eller 70- årsalderen dobles risikoen for demens på et seinere stadium.

Ett av funnene som utmerker seg, er at folk som sover mer enn ni timer per natt er mer utsatt for å utvikle demens. Dessuten er økt søvnbehov i seg selv et symptom på demens, hevder forskerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I slike studier er det krevende å korrigere for andre faktorer som også karakteriserer personer som sover lite eller mye. Det kan for eksempel være dårlig kroppslig helse, depresjon eller alkoholbruk, som også er forbundet med økt risiko for demens. I denne studien mener man at man i stor grad har greid å korrigere for disse faktorene, kommenterer Selbæk.

Frykter dårlig søvnkvalitet

Normalt tenker vi ikke at å sove mye er negativt.

- Studier på idrettsutøvere viser for eksempel prestasjonsforbedring når de går fra normal til lang søvnlengde, sier Ståle Pallesen, professor og søvnekspert ved Universitetet i Bergen, til Vi.no.

FORSKER: Ståle Pallesen, professor og søvnekspert ved Universitetet i Bergen. Foto: UIB.
FORSKER: Ståle Pallesen, professor og søvnekspert ved Universitetet i Bergen. Foto: UIB. Vis mer

Pallesen legger samtidig til:

- På den annen side viser studier en u-kurve mellom søvnlengde og dødelighet, og mellom søvnlengde og andre negative utfall som overvekt og fedme.

Selbæk forteller at søvnbehovet generelt går noe ned med alderen, og mange eldre er urolige fordi de mener de ikke sover nok.

- Bruk av sovemidler er svært vanlig, men disse har usikker effekt, særlig over tid, og er forbundet med bivirkninger. I tillegg til kognisjon og demens er trolig god søvnhygiene særlig viktig for å motvirke angst og depresjon, og for å øke initiativ, forklarer Selbæk videre.

Risikofaktorer for demens

Selv om den svenske studien trekker fram søvnkvalitet som en faktor i henhold til risiko for demens, mener Selbæk at de viktigste faktorene assosiert med økt risiko for demens er:

  • Lav utdanning
  • Røyking
  • Høyt alkoholforbruk
  • Høyt blodtrykk midt i livet
  • Diabetes
  • Overvekt midt i livet
  • Lite fysisk og sosial aktivitet
  • Nedsatt hørsel
  • Ugunstig kosthold
  • Depresjon

- Risikoen kan variere i forhold til livsfase. Mens høyt blodtrykk er en risikofaktor midt i livet, ser kanskje lavt blodtrykk ut til å være en risikofaktor hos de eldste, avslutter Selbæk.