Mat

Fem veldig gode grunner til å spise appelsiner nå

Ja, vi elsker appelsiner - og det er det mange gode grunner for, også helsemessig.

SPIS APPELSIN: Nest etter bananer og epler er appelsiner den frukten vi spiser mest av i Norge. Og vi spiser tonnevis. Foto: NTB/Shutterstock
SPIS APPELSIN: Nest etter bananer og epler er appelsiner den frukten vi spiser mest av i Norge. Og vi spiser tonnevis. Foto: NTB/Shutterstock Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Nordmenn elsker appelsiner, det er det ingen tvil om, og i påska elsker vi den aller mest:

Appelsinen er den 3. mest populære frukten i Norge. Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) ble det importert 33 000 tonn appelsiner til Norge i 2021, som tilsvarer cirka 6,1 kilo per person i året - som tilsvarer cirka 30 appelsiner.

Det meste spises i perioden januar til mars, og over en kilo hver spises i påsken.

- Det er kjempebra at det spises mye appelsiner! sier Iselin Bogstrand Sagen, ernæringsrådgiver i OFG.

Nedenfor forteller vi deg noen av grunnene for at det er bra å spise appelsiner.

Men om du har levd en stund, husker du kanskje også at det ikke alltid har vært slik, at vi kunne spise en kilo appelsiner hver i løpet av påskeuka? Da appelsiner først ble tilgjengelig for salg i Norge, var det en luksusvare.

APPELSINER: Med denne enkle metoden har du skrelt appelsinen på null komma niks! Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Importbegrensning på appelsiner

Appelsinene kom opprinnelig fra Asia, hvor de ble dyrket i Kina i flere tusen år. Cirka år 1500 kom appelsintreet til Europa, hvor det siden har vært dyrket i landene rundt Middelhavet.

Appelsinene kom først til Norge på slutten av 1800-tallet, men i veldig mange år var de en luksusvare som var forbeholdt de færreste: Frem til 1956 var det nemlig importbegrensninger på sitrusfrukter til Norge og appelsiner var derfor både vanskelige å få tak i - og de var svært dyre.

Ifølge Nasjonalbiblioteket dukket de første annonsene for appelsiner opp i norske aviser på 1820-tallet. På begynnelsen av 1830-tallet ble 12-åringen Herman Hansen, seinere kjent som «Appelsin-Herman», en kjent karakter i Christianias gater, der han løp mellom skipene på kaia og de mer velstående forstedene og solgte appelsiner.

Hvorfor spiser vi appelsin i påsken?

Appelsinene som Appelsin-Herman solgte var fra middelhavslandene og var å få kjøpt mellom jul og påske – og de var søtest og best rundt påske.

Appelsiner til påske er altså ikke noe nytt fenomen, selv om det i dag er mange flere som har råd til appelsiner enn det var i veldig mange år fram til importbegrensningene ble hevet.

I dag er appelsiner fremdeles noe mange forbinder mye med påske, selv om appelsiner nå produseres også i andre land og vi får kjøpt søte og gode appelsiner hele året.

De største produsentene er Brasil, USA, Mexico og India - men appelsinene i norske butikker kommer oftest fra Spania.

Fem gode grunner for å spise appelsiner

Appelsin har et lavt innhold av både energi og fett, samt et høyt innhold av vitamin C.

Her er noen av de gode grunnene for å spise appelsiner:

1: C-vitamin:

Én appelsin dekker omtrent 130 prosent av dagsbehovet for vitamin C. C-vitamin hjelper kroppen til å produsere kollagen så vi får sunn hud og friskt tannkjøtt.

Vitamin C styrker immunsystemet og beskytter cellene mot oksidativt stress. Vitamin C bidrar også til å redusere tretthet og utmattelse.

2: Hjelper på jern-opptaket:

- C-vitamin er også en antioksidant og hjelper på opptaket av jern fra vegetabilske matvarer, som for eksempel korn, sier Iselin Bogstrand Sagen, ernæringsrådgiver i OFG.

For å optimalisere opptaket av jern, er det et godt tips å spise eller drikke matvarer som inneholder vitamin C sammen med måltider.

Garvesyre i kaffe og te, kalsium og fytinsyre virker motsatt og hemmer opptaket av jern i kostholdet.

Eldre, barn og ungdom og kvinner i fertil alder er blant gruppene som kan oppleve mangel på jern. Felles for alle gruppene er at de ofte har et lavt inntak av mat, ifølge Landsforsningen for hjerte- og lungesyke (LHL).

3: Folat:

Et annet gunstig næringsstoff i appelsin, er vitamin B12, bedre kjent som folat. Folat hjelper kroppen til å lage nye celler, er viktig for produksjon av røde blodlegmer og generelt til å styrke immunforsvaret.

4: Kalium

Appelsin inneholder også kalium og magnesium som er viktige i forhold til hjerte- og karfunksjonen:

Ifølge LHL kan kalium ha en gunstig effekt på blodtrykket. Et høyt inntak av kalium vil øke utskillelsen av natrium gjennom nyrene, og dermed redusere blodvolumet.

- For voksne menn anbefales et inntak på omtrent 3,5 gram kalium hver dag, mens kvinner anbefales å få i seg 3,1 gram. For å unngå lave kaliumnivåer, både i blodet og ellers i kroppen, er det nødvendig med et inntak på minimum 1,6 g per dag for både kvinner og menn. skriver LHL.

5: Fiber

Appelsin har et høyt kostfiberinnhold som er bra for fordøyelsen. En appelsin inneholder cirka 3,5 gram fiber - som er 14 prosent av dagsbehovet.

Men dette er dersom du spiser appelsinen hel:

Du får i deg mer fiber når du spiser en appelsin enn hvis du drikker et glass appelsinjuice.

Drikker du appelsinjuice så får du i deg alle de gode vitaminene, men du går glipp av mye av den gode fiberen.

APPELSIN-MUFFINS: Slik lager du muffins på tur – bakt i appelsinskall på bålet! Video: Kristin Sørdal Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.