Er dette sunne «bær»?

I matbutikkene finner du frukt og bær som er tørket - hvor ingredienslista røper at innholdet er langt fra bare tørket og lagt i pose. Til tross for dette kan slike produkter være nyttige å få i seg, spesielt for enkelte eldre.

«TØRKEDE TRANEBÆR»: Kan man regne det som et tørket bær når det er tilsatt rundt 40 prosent sukker, er spørsmålet. Foto: Berit B. Njarga
«TØRKEDE TRANEBÆR»: Kan man regne det som et tørket bær når det er tilsatt rundt 40 prosent sukker, er spørsmålet. Foto: Berit B. Njarga Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

En sunn snacks etter middag, eller bær til å strø over grøten om morgenen. Tørket frukt og bær høres både sunt og godt ut, men vær obs når du handler:

Det er ikke nødvendigvis bare «ren frukt» i posen.

Coop selger eksempelvis tranebær der de tørkede bærene kun består av 60 prosent tranebær. Resten er sukker og litt olje.

- Vi mener det er helt innafor å kalle dem tørkede, de er jo tørkede. Å tørke frukt og bær og tilsette sukker og litt olje, er en metode som er svært mye brukt. Olje tilsettes for at bærene ikke skal klebe seg sammen, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge til Vi.no, og påpeker samtidig at de har redusert sukkermengden i produktet fra tidligere produkt der innholdet av tranebær var 54 prosent.

«Sunt» som energipåfyll

En rask kikk i butikkhyllene viser at det er flere eksempler på produkter av denne typen som på tilsvarende måte hevder å være tørket, men som er tilsatt større mengder sukker.

Vil du vite om det du kjøper er ren, tørket frukt eller bær, finner du svaret i ingredienslista på baksida av pakken, der frukt- og bærinnholdet er merket med prosent.

Men er det sunt å spise slik tørket frukt eller bær, selv om det er tilsatt sukker eller olje og liknende?

- Tja, lyder svaret fra ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenieus i Bramat, som syns info om at produktene er tilsatt sukker eller andre «ekstraingredienser» burde kommet frem på forsiden av pakken.

- Det er sunnere enn godteri, men det er helt klart sunnere å spise friske frukt/bær eller tørket frukt/bær som ikke er tilsatt sukker og olje, sier Borchsenius.

RIS: Ris er digg, men det er flere ting man bør huske på dersom den skal smake best og unngå å være farlig! Video: Kristin Sørdal. Klipp: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Det er likevel et men her, og det er hvem som skal spise frukten og bærene, også de med ekstra sukkerinnhold.

- For tiden jobber jeg en del med eldre, og mange eldre får i seg for lite energi og går ned i vekt. For disse kan tørket frukt og bær tilsatt sukker være et fint påfyll av energi, samtidig som dette også er noe som er bra for fordøyelsen og magen. Mange sliter jo en del med treg mage, påpeker hun.

Frisk frukt er sunnest

En del av frukten og bærene du finner i butikkhylla, er nettopp det de hevder å være - tørkede, uten å være tilsatt ekstra sukker.

Her er hovedprinsippet at friske bær og frisk frukt er sunnere enn de tørkede alternativene.

- Det er sunt, men alt vannet er jo trukket ut, derfor er det lett å spise ganske mye av det uten å føle seg så veldig mett. Så nok en gang handler det om hvem vi snakker om. Er det en person som prøver å gå ned i vekt eller holde vekten så er det bedre å velge friske frukter eller bær. Er det en person som er slank eller trenger å gå opp i vekt eller få påfyll av energi, så er dette bra og dermed «sunt» for denne personen, understreker hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.