VENSTRESVING: En av situasjonene som tar flest liv over 65 år, er venstresving ut på vei med forkjørsrett. Analysene viser at dette blant annet har sammenheng med forståelsen av trafikksituasjonen og beregning av fart og avstand. Foto: Shutterstock
VENSTRESVING: En av situasjonene som tar flest liv over 65 år, er venstresving ut på vei med forkjørsrett. Analysene viser at dette blant annet har sammenheng med forståelsen av trafikksituasjonen og beregning av fart og avstand. Foto: ShutterstockVis mer

Vanlige trafikkulykker med eldre førere

Eldre sjåfører bryter vikeplikt og kjører på fotgjengere

- Et økende problem, mener Vegvesenet.

(Vi.no): Eldre sjåfører involveres i langt flere trafikkulykker enn andre. Det viser en analyse fra 2017 utarbeidet av Statens Vegvesen.

Det er spesielt én uhellstype som skiller eldre bilsjåfører kraftig fra yngre sjåfører, ifølge undersøkelsen.

Det er uhell der den eldre svinger til venstre ut på en forkjørsregulert vei, spesielt der hastigheten på den gjennomgående veien er stor.

Eldre kjører på eldre

I ulykkene der en eldre fører har kjørt på og tatt livet av en fotgjenger, er fotgjengeren som regel over 75 år.

Av elleve slike ulykker i 2017 var åtte fotgjengere over 75 år. To var over 70 år, og den siste forulykkede var fysisk og psykisk utviklingshemmet.

Med unntak av ett tilfelle oppsto ulykken når fotgjengeren krysset veien.

Les også: Når bør eldre sjåfører fratas førerkortet?

Flere eldre kjører bil

Antallet eldre trafikanter blir stadig høyere. Det er per i dag 536.425 personer over 65 år i Norge som har sertifikat.

- Risikoen øker for bilførerer over 75 år, og enda mer ved 85+. Det gjelder ikke bare dem selv, men alle rundt dem også. I tillegg tåler eldre mindre enn yngre personer, så de får langt mer alvorlige skader i en trøkk, sier Dag Terje Langnes i Statens Vegvesen.

Han jobber i divisjonen som har ansvar for tiltaket Bilfører 65+.

- I 1985 var det omlag 20 prosent av befolkningen over 70 år som hadde førerkort. I dag er det rundt 70 prosent. Folk lever lenger, er friskere, og mer i farta enn før, sier Langnes.

- På bakgrunn av det kan man anta at eldreulykker vil bli et økende problem, skriver Vegvesenet i sin rapport.

Eldre drepes i trafikken

Vegvesenets undersøkelse viser også at eldre er særlig utsatt for å bli skadet og drept i trafikken. Tre situasjoner utmerker seg: Venstresving i kryss på forkjørsvei, fotgjengeroverganger og møteulykker.

Statistikken viser at andelen kryssulykker er større for den eldre gruppen enn resten av befolkningen.

Eldre er også i større fare enn andre for å bli kjørt ned når de går langs veien.

Ulykker med eldre trafikanter får generelt et mer alvorlig utfall enn ulykker der yngre trafikanter er involvert, i følge Vegvesenets statistikker.

ANDEL DREPTE: Andel drepte av de involverte i trafikkulykker med personskade. Alle ulykkestyper og kategorier, hele landet 2005 -2011. Kilde: Vegvesenet
ANDEL DREPTE: Andel drepte av de involverte i trafikkulykker med personskade. Alle ulykkestyper og kategorier, hele landet 2005 -2011. Kilde: Vegvesenet Vis mer

Dette har sammenheng med at kroppens tåleevne blir mindre med årene. Kroppen til en ung, frisk person tåler større krefter enn en gammel kropp. To ulykker med samme hendelsesforløp vil kunne føre til lettere skader hos et ungt menneske, mens konsekvensen vil kunne bli fatal for en eldre person.

Får tilbud om kurs

Seksjonen Langnes jobber i, sender ut brev til alle personer i Norge som har førerkort, det året de fyller 70 år. I brevet inviteres de til et kurs tilrettelagt for bilførere over 65 år.

- Kurset er frivillig og tar cirka fire timer, som går over to formiddager. Innholdet er deltakerstyrt, sånn at de som kommer spør om det de lurer på.

Kurset er viktig, mener Langnes.

- I 2006 gjorde Transportøkonomisk Institutt en vurdering som konkluderte med at ulykkesrisikoen hos deltakerne var redusert med 25-30 prosent ett år etter kurset, sier han.