Øyeplager av skjermen

Du blunker for lite foran skjermen

Du burde være snillere med øynene dine. Kanskje du skal få sjefen til å spandere et par briller?

BLUNK OFTERE: Å blunke oftere når du ser på skjermen kan hjelpe øynene dine. Foto: Ramona Heim / Shutterstock / NTB scanpix.
BLUNK OFTERE: Å blunke oftere når du ser på skjermen kan hjelpe øynene dine. Foto: Ramona Heim / Shutterstock / NTB scanpix. Vis mer

(Vi.no): Vi bruker i snitt fem timer og 23 minutter med øynene klistret i skjermen hver dag (SSB). Spesielt mennesker med kontorjobber risikerer å bruke betydelig lengre tid enn dette foran skjermen.

Vi vet ikke sikkert om man kan få vedvarende skader på øynene av dette, men øynene kan bli irriterte, slitne og muligens nærsynte. Overbelastning av synet samt ukorrigerte synsfeil vil også kunne medføre helseplager som nakke- og skuldersmerte og hodepine.

Her får du fire gode tips til hvordan du kan behandle øynene dine bedre:

Les også: Fem ting du bør vite om synet

1. Du blunker for lite

Vi blunker 20-25 ganger i minuttet når vi snakker med andre mennesker, men når vi sitter foran skjermer glemmer vi det.

- Det er noen som blunker så sjeldent som fem ganger i minuttet foran skjermen, sier professor Rigmor C. Baraas, leder av Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse ved Universitetet i Sørøst-Norge.

HUSK Å BLUNK: Rigmor C. Baraas mener det er mange som blunker for lite foran skjermen. Foto: Dag Øyvind Olsen
HUSK Å BLUNK: Rigmor C. Baraas mener det er mange som blunker for lite foran skjermen. Foto: Dag Øyvind Olsen Vis mer

For lite blunking fører til at tårefilmen på øyet fordamper raskere. Det gjør at øyet kan bli tørt og irritert.

Tips: Prøv å tving deg selv til å blunke 20-25 ganger i minuttet mens du stirrer på skjermen, og kjenn om øynene føles bedre.

Les også: Slik forstørrer du teksten på mobilen

2. Du har feil avstand, og vinkel til skjermen

Optimal avstand mellom øyne og skjerm, avhenger av personens synsfunksjon, skjermstørrelse og tegn-størrelse på skjermen. Økt skjermstørrelse krever økt synsavstand som igjen øker kravet til tegn-størrelse på skjermen.

- På en kontorarbeidsplass med én hovedskjerm plassert rett foran bruker, bør avstanden mellom øye og skjerm være mellom 50- og 90 cm, sier førsteamanuensis Hanne-Mari Schiøtz Thorud ved Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse.

- Lett nedadrettet blikkvinkel er anbefalt, omtrent 15–30 graders vinkel under øyets horisontallinje til et punkt midt på skjermen, legger hun til.

HA RIKTIG AVSTAND: Hanne-Mari Schiøtz Thorud mener du burde tenke mer på avstanden og vinkelen til skjermen du ser på Foto: Dag Øyvind Olsen
HA RIKTIG AVSTAND: Hanne-Mari Schiøtz Thorud mener du burde tenke mer på avstanden og vinkelen til skjermen du ser på Foto: Dag Øyvind Olsen Vis mer

Du må også ta hensyn til at for kort avstand mellom øyne og skjerm, både ved én og ved flere skjermer, kan gi uheldige hode- og nakke vridninger. Ved flere hovedskjermer bør både stol og hele kroppen snus når man skifter mellom skjermene.

Les også: Nei, du blir ikke nødvendigvis slapp og gretten av D-vitaminmangel

3. Du tar ikke nok pauser

Det er forskning som indikerer at intens lesing og arbeid foran PC-skjermen over lengre tid, kan føre til at man blir mer nærsynt. For å unngå overanstrengte øyne bør du derfor huske å ta pauser, mener Baraas.

- Etter 30-40 minutters intenst nærarbeid, bør du ta deg en fem minutters pause. Da kan du for eksempel gå litt rundt, og se ut av vinduet for å hvile øynene.

- Det kan være viktig at du tar deg en lengre daglig tur utendørs, helst midt på dagen i vinterhalvåret, siden det da er godt med dagslys, sier hun.

I tillegg til pauser, må du vite at et godt kosthold, og godt med søvn også er viktig for godt syn og god øyehelse.
Les også: Bytte jobb sent i karrieren?

4. Du har feil belysning

For å unngå at øynene blir utsatt for unødvendige anstrengelser bør du sørge for at du jobber i omgivelser med god belysning.

- Dersom synsomgivelsene er lite optimale, for eksempel ved dårlig belysning og/eller dårlig kontrast, i tillegg til at du driver med intenst nærarbeid, blir den synskrevende oppgaven enda mer anstrengende. sier Baraas.

Schiøtz Thorud mener for mye lys også kan være feil for øynene.

- Pass på at du ikke blir blendet av sollys og belysning i tak og lignende eller har sjenerende reflekser i skjermen, sier hun.

SLITNE ØYNE: Hvis øynene dine sliter på jobben kan det være lurt å ta en synsundersøkelse. Både undersøkelsen og de eventuelle brillene skal bli dekket av jobben. Foto: Fizkes / Shutterstock / NTB scanpix.
SLITNE ØYNE: Hvis øynene dine sliter på jobben kan det være lurt å ta en synsundersøkelse. Både undersøkelsen og de eventuelle brillene skal bli dekket av jobben. Foto: Fizkes / Shutterstock / NTB scanpix. Vis mer

Les også: Godt voksen på jobbjakt? Slik blir du ansatt

- Jobben må betale undersøkelse og briller for deg

Mye av det vi holder på med til daglig krever et godt syn. Det å for eksempel stirre på en mobilskjerm, eller dataskjerm over tid er krevende for synet.

Alle arbeidstakere som jobber jevnlig foran en skjerm har derfor rett på synsundersøkelse og databriller betalt av arbeidsgiver.

- Jeg tror mange ikke vet om det. Det er litt avhengig av bedriften du arbeider i. Noen bedrifter er veldig påpasselige med å informere ansatte om det, fordi det å ha riktig synskorreksjon har betydning for effektivitet og kvalitet, sier Baraas.

Hun mener det er mange som burde ta en ekstra titt på dette tilbudet.

- Alle arbeidstakere som jobber jevnlig foran en skjerm har rett på synsundersøkelse og databriller betalt av arbeidsgiver.

Se informasjon om dette hos Arbeidstilsynet her.

- Er det stor forskjell på aldersgruppene i forhold til hvordan øynene blir påvirket av skjermbruk?

- Hvis du tenker på det å bli sliten, hvordan du tilpasser hodet og kroppen til synet, og betydningen av å ha riktig synskorreksjon for å unngå helseplager som nakke- og skuldersmerte og hodepine? Så er svaret nei. Alle er utsatt for det, det samme gjelder tørre øyne.

- Når det gjelder utvikling av nærsynthet så gjelder det barn, unge og unge voksne frem til en er 25-30 år, sier hun.

Les også: Styrketrening kan gjøre deg mer selvstendig i senere alder

Gå til Vi.no-forsiden