SUKSESS: Lærer du deg de rette triksene unngår du å føle deg som en fiasko. Foto: Shutterstock
SUKSESS: Lærer du deg de rette triksene unngår du å føle deg som en fiasko. Foto: ShutterstockVis mer

Derfor føler du deg som en fiasko

Dette kan du gjøre for å føle deg mer suksessrik

Å føle seg som en fiasko er ikke uvanlig. Her er rådene som får deg til å føle deg bedre.

(Vi.no): De fleste opplever perioder med nedstemthet i løpet av livet. Sammenligner vi oss selv med andre, er ikke fiasko-følelsen langt unna.

Psykolog Emma Johannessen. Foto: Morten Brun
Psykolog Emma Johannessen. Foto: Morten Brun Vis mer

- De fleste har en selvkritisk side. Den er ofte hard mot oss, sier psykolog Emma Johannessen til Vi.no.

Hun mener at i dårlige perioder kan den indre kritikeren fort ta overhånd.

Les også: Her er maten som forebygger kreft.

Derfor føler du deg som en fiasko

Det er for eksempel fort gjort å henge seg opp i små ting, og overanalysere dem.

Nicola Mccaffrey er psykolog. Foto: Stavanger Psykologhus
Nicola Mccaffrey er psykolog. Foto: Stavanger Psykologhus Vis mer

- Menneskehjernen har en negativ partiskhet, sier psykolog Nicola McCaffrey, og utdyper:

- Enkelt forklart veier negativ informasjon tyngre enn positiv informasjon. Dette gjør det enklere å tenke negativt enn positivt.

Sammenligning med andre er også naturlig. Det kan både bryte oss ned, og bygge oss opp, forteller McCaffrey.

- Alt kan bryte oss ned om vi tenker på det på riktig måte.

Sosiale medier kan gjøre det verre

- Egne prestasjoner har vi opplevd skritt for skritt, mens andres prestasjoner ser vi som én stor handling, sier Johannessen.

Det er enkelt å dømme andre på fasaden, som er det man ser på sosiale medier.

- Når vi møter mange av dem på samme tid, blir inntrykket massivt, sier Johannessen, og fortsetter:

- Det er sjelden vi ser en hverdagsmiddag foran TV-skjermen, med joggebukser på, selv om det nok er mer representativt for folk flest.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sosiale medier er utformet for å gjøre oss avhengige. Når vi hører et varsel på telefonen utløser hjernen dopamin som gir oss lykkefølelsen.

Les også: Den mest effektive hjernetrimmen er å lære nye ting.

Tiden gjør fiasko-følelsen annerledes

Overgangen til pensjonistlivet er hard for mange. Mange tenker at man bør bli klokere, og føle seg tryggere med alderen, mener Johannessen.

- Å bli pensjonist kan utløse en identitetskrise. Mange lurer på hvem de skal være som pensjonister.

Når man forlater yrkeslivet, kan andre arenaer i livet bli desto viktigere.

- Mange føler at de har kommet til kort i familielivet, sier psykologen.

McCaffrey påpeker at alder også har noe å si for fiasko-følelsen. Du blir kanskje mer klar over at det er mindre og mindre tid til å nå dine mål.

- Å føle seg mislykket kan altså føles ganske annerledes i sekstiårene enn i trettiårene, forklarer hun.

Likevel er lykkefølelsen i livet ofte på vei tilbake når man nærmer seg pensjonistlivet. Den er ofte formet som en U-kurve, ifølge McCaffrey.

- Folk er lykkelige sent i tenårene, og i tjueårene. Så stagnerer det de neste tretti årene. Stort sett kommer lykkefølelsen tilbake når man nærmer seg pensjonisttilværelsen, sier McCaffrey.

Les også: Vera (72) har løpt 149 maraton.

Dette kan du gjøre for å føle deg mer suksessrik

Både Johannessen og McCaffrey kommer med råd til enkle tiltak man kan gjøre for å føle seg bedre:

  1. Slutt med, eller avgrens bruken, av sosiale medier i en periode. Vi er mer selvkritiske når vi er slitne. Kveldstid er derfor ofte uegnet til bruk av sosiale medier.
  2. Aksepter at det etter et langt yrkesliv vil være hardt å forlate jobben. Prøv å ta små skritt om gangen, i stedet for å presse deg selv til å bli en ny person.
  3. Det er lite som fyller oss med så mye energi som det å hjelpe andre. Dette er spesielt effektfullt om vi i forkant føler oss nedstemt.
  4. Ikke trekk deg unna andre. Det er en naturlig reaksjon når man føler seg nedstemt. Den beste trøsten er ofte å finne ut at man ikke er alene.
  5. Få flere venner. Dette er et livslangt prosjekt, og man har aldri nok. Dette er særlig aktuelt når du er fersk som pensjonist og har mye fritid.
  6. Forskning viser at trening, og å ha mål, vil øke livskvaliteten og lykkefølelsen.
  7. Reflektér over, og finn din egen definisjon for suksess.
  8. Som regel er det du selv som er det største hinderet til å føle deg bedre.

Gå til Vi.no-forsiden