Dette gjør poteten sunnere

Poteter kan som kjent gi rask blodsukkerstigning, men det er flere måter å unngå det på.

IKKE HIPP SOM HAPP: Hvorfor er kald potet sunnere enn nykokt potet? Er nykokt potet mindre sunt enn oppvarmet potet? Og hva skjer med blodsukkeret når poteten kombineres med grønnsaker? Foto: NTB
IKKE HIPP SOM HAPP: Hvorfor er kald potet sunnere enn nykokt potet? Er nykokt potet mindre sunt enn oppvarmet potet? Og hva skjer med blodsukkeret når poteten kombineres med grønnsaker? Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

At kokt potet som har stått i kjøleskapet en stund er mer gunstig for blodsukkeret ditt enn nykokt potet, visste du kanskje fra før. Årsaken er at det tar lengre tid for kroppen å ta opp glukosen etter å ha spist kald potet. Med andre ord unngår du at blodsukkeret stiger raskt.

La oss friske opp hukommelsen og ta det fra børjan:

Karbohydrater, som brytes ned til glukose når de inntas gjennom mat, kan være «raske» eller «langsomme», avhengig hvor fort de tas opp i tarmen. Spiser du raske karbohydrater, som altså tas fort opp i tarmen, går glukosen raskt ut i blodet. Det vil si at blodsukkeret stiger umiddelbart, for deretter å falle like fort. Resultatet kan bli økt sultfølelse og søtsug, som igjen kan føre til større matinntak og ekstra kilo. Over tid kan gjentatte raske og store blodsukkersvingninger øke risikoen for livsstilssykdommer som diabetes.

40 prosent reduksjon

Så til poteten: Her kommer mesteparten av karbohydratene i form av stivelse. En gjennomsnittlig potet inneholder omlag 20 prosent stivelse (resten er vann). For at stivelsen i en rå potet skal kunne fordøyes, må den påvirkes av varme og væske slik at den sveller og blir til en litt seig masse. Krystallstrukturen oppløses. Når vi koker poteter, blir stivelsen på den måten lettere "tilgjengelig", for å bruke begrepet forskerne opererer med. Den er lett fordøyelig og absorberes raskt som glukose i kroppen.

Hva skjer så når den kokte poteten settes i kjøleskapet? Ikke stort hvis den bare får stå der noen timer. Først etter et døgn eller to har deler av den tilgjengelige stivelsen rukket å rekrystallisere seg og dermed bli mindre fordøyelig. Noe av det fortsatt er ufordøyelig. Delvis rekrystallisert stivelse er vanskeligere for fordøyelsesenzymer å bryte ned, mens ufordøyelig stivelse ikke brytes ned i det hele tatt og opptas derfor ikke i tynntarmen.

- I stedet går den ufordøyd til tykktarmen der den fermenteres av bakterier som naturlig finnes der. For delvis rekrystallisert stivelse tar det lengre tid for kroppen å ta opp glukosen, forklarer Simon Ballance, seniorforsker ved Nofima.

Forskjellen er ikke beskjeden:

- Sammenlignet med en nykokt potet kan glukoseopptak og glukoseresponsen i blodet reduseres med opptil 40 prosent de første to timene etter inntak.

Oppvarmet potet sunnere enn nykokt?

Ballance har forsket på poteter i flere år og er særlig opptatt av hva som eventuelt kan gjøre dem sunnere. At kalde poteter er bedre enn nykokte, har lenge vært veletablert kunnskap. Men hva skjer med potetene fra gårsdagens middag når de varmes opp igjen? Hvor sunne er potetene du finner i ferdigmathyllene etter at du har kjørt dem en runde i mikroen? For ikke å glemme potetene på sykehus og sykehjem, som for det meste har vært kokt, lagret kaldt og varmet opp før de serveres?

Det har flere forskere forsøkt å finne ut av. Resultatene har tildels svingt fra den ene ytterligheten til den andre: Enkelte studier har vist at poteter som er gjenoppvarmet reduserer glukoseresponsen i blodet i samme grad som kald potet, mens andre studier kun har funnet svært små effektforskjeller mellom nykokte og oppvarmede poteter.

I de fleste studier ligger resultatet imidlertid et sted midt i mellom, påpeker Ballance. Konklusjonen hans er derfor at gjenoppvarmet potet generelt ser ut til å være litt sunnere enn nykokt potet. Stivelsessammensetningen er mer gunstig, ettersom gjentatt varme-kjølesyklus øker innholdet av utilgjengelig stivelse i kald potet.

- Men en kokt potet som blir lagt i kjøleskapet, og så spises kald, er åpenbart det sunneste, understreker Ballance.

RIS: Det er flere ting man bør huske på dersom risen skal smake best mulig og unngå å være farlig. Video: Kristin Sørdal. Klipp: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Brokkolieffekten

Det er likevel begrenset hva man får ut av å studere potetens effekt isolert, tatt i betraktning at poteter sjelden spises uten annen mat i tillegg. Ballance påpeker derfor viktigheten av å forske på måltider framfor en enkelt matvare. Etter å ha oppdaget at blodsukkeret stiger mindre og saktere når potetene inntas sammen med brokkoli, ville han finne ut hvorfor. Var det kanskje kostfiberet i brokkolien som gjorde susen?

Ikke kostfiberet alene, skulle det vise seg. Studien, som ble gjennomført på friske voksne personer, gikk ut på å servere deltakerne følgende fire måltider servert på separate dager:

1. En porsjon potetmos servert sammen med to porsjoner kokt brokkoli.

2. En porsjon potetmos servert alene.

3. En porsjon potetmos tilsatt kostfiber isolert fra brokkoli lik mengden fra to porsjoner brokkoli.

4. En porsjon potetmos tilsatt uløselig cellulose isolert fra tre (samme mengde som brokkolifibre).

Straks etter at måltidet var fortært ble blodsukkernivået målt gjennom en tretimersperiode - hvert kvarter den første timen, deretter 30 minutter i andre time og til sist etter tre timer.

Resultat: For samtlige måltider var både blodsukkeret og insulinet høyest en halvtime etter måltidet. Men for potetmos og brokkolimåltidet var økningen merkbart mindre. Studien viste med andre ord at brokkolien må spises i sin helhet sammen med poteten hvis den gunstige helseeffekten skal oppnås.

Spesielle egenskaper?

Hva med potet kombinert med andre grønnsaker? Verken gulrøtter, erter, kinakål eller rosenkål har vist seg å gi samme effekt. Heller ikke potet kombinert med tomat, agurk og salatblader. Studier der poteten er servert sammen med spinat, har imidlertid gitt samme positive resultater som potet kombinert med brokkoli.

Hva slags spesielle egenskaper har brokkolien som gjør den i stand til å forsinke tarmens opptak av glukose når vi spiser poteter?

- Om det er noe spesielt med selve brokkolien i denne sammenheng, er vanskelig å vite, her trengs det mer forskning. Det har heller ikke vært gjort så mange studier på potet i kombinasjon med andre grønnsaker, påpeker Ballance.

Som et bidrag til å holde blodsukkeret i balanse, er rådene i alle tilfeller som følger:

  • La kokte poteter stå kjølig et døgn eller to, og spis dem kalde.
  • Kombiner potet med brokkoli eller spinat.
  • Velg oppvarmet potet som har stått kaldt et døgn eller to framfor nykokt potet.

Nyt sommerens potetsalat med god samvittighet!

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.