Vintertrening:

Dette gir deg energi, selvfølelse, selvtillit og bedre søvn

Her er rådene som hjelper deg opp av sofaen i mørketida.

GIR HELSEFORDELER: Lys og frisk luft er viktig for mental og fysisk helse. Foto: Shutterstock NTB Scanpix
GIR HELSEFORDELER: Lys og frisk luft er viktig for mental og fysisk helse. Foto: Shutterstock NTB Scanpix Vis mer

Vi.no er både en nettavis og en facebookside for alle som er 50+ Er du en av oss? Følg oss her, og tips oss gjerne!

(Vi.no): - Mørkere og kortere dager kan gjøre at motivasjonen for å komme seg ut på trening daler. Prinsippene og anbefalingene for trening er de samme som ellers i året, vi må bare prøve å ikke bruke den mørkere årstiden som en hindring for å trene, sier Anne Mette Rustaden, førsteamanuensis ved seksjon for helse- og treningsfysiologi ved Høyskolen i Innlandet.

Ifølge Rustaden er det lurt å planlegge for gode treningsrutiner gjennom vinterhalvåret, og tenke på aktivitet som en helårsaktivitet. Helsegevinstene fra trening er vel så viktige om vinteren som om sommeren. Variasjon i årstidene bør sees på som et gode som skaper variasjon i hvilke aktiviteter man gjør.

- For mange er nok det enkleste å gå eller løpe seg en tur uansett årstid, men det er helt normalt å kjenne at dette er litt tyngre når det er mørkt, kaldt og bløtt ute. På den annen side er det bedre å nyte innekosen etter en trimtur, sier Rustaden.

Søvn og overskudd

Ifølge Rustaden er det nok mange årsaker til at vi går litt i dvale når mørketiden slår til, og at mange opplever et større søvnbehov.

- Jeg er ingen søvnekspert, men vil tro at vi bør sove ganske likt om vinteren som vi gjør ellers i året. Mange opplever at litt trening eller aktivitet, og da gjerne i frisk luft, gir bedre søvnkvalitet. Mitt råd er derfor å trosse både mørket og kulden, med mindre det er veldig kaldt, sier Rustaden og påpeker:

- Det ligger noe i ordene: «Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær».

- De helsemessige godene man får av fysisk aktivitet er de samme om vinteren som ellers i året. Vi må bare jobbe litt mer med motivasjonen. Det er også viktig å huske at alle monner drar.

Mental helse

- Jeg tror det fort er slik at folk tenker de må trene minst en time hvis de skal trene, men alle monner drar. Man må tilpasse treningen etter egen hverdag.

Rustaden understreker også at trening er bra for vår mentale helse.

- All fysisk aktivitet, både kondisjon og styrke, har god effekt på mental helse. Man får mer energi, selvfølelse, selvtillit og i mange sammenhenger bedre søvn. Generelt henger søvn sammen med overskudd og energi, sier Rustaden.

Hun understreker at trening er ferskvare.

- Rutiner for trening bør opprettholdes året rundt. Man kan ikke trene i juli, juni og august og leve på det til jul. Stopper man å trene får man heller ikke gevinster av å trene.

Dørstokkmila

- Trening hjelper for alt, mener Andi Weydahl, forsker ved Idrettshøyskolen ved Universitetet i Tromsø.

Weydahl understreker at å drive med aktivitet utendørs i mørketida gjør at du får det lille dagslyset som hjelper til med å regulere produksjonen av hormonet melatonin, signalstoffet serotonin og endorfiner. For dem som er lettere deprimert i mørketida vil det føre til bedre livskvalitet i perioder.

At den fysiske aktiviteten foregår utendørs er et viktig poeng. Samtidig er det viktig at man velger et tidspunkt på døgnet som man liker.

- Man bør være i fysisk aktivitet en halvtime til tre kvarter om dagen, men ti minutter hjelper også. Når det gjelder trening er det snakk om økt hjertefrekvens. Det er selvfølgelig bra, men det viktigste er å komme seg over dørterskelen. De som kommer seg ut har bedre helse enn de som ikke gjør det, sier Weydahl.