Hjemmetrening:

- Det holder med 20 minutter

Sofia Åhman har fått over 230 000 svensker i form med korte, tv-sendte treningsprogram under hele pandemien. 20 minutter er nok for å få fantastiske resultat, mener hun.

Sofia Åhman er idrettslærer og gyminstruktør. I løpet av det siste året er hun også blitt Sveriges nye hjemmetreningskompis. Foto: Erik Abel/TT/NTB
Sofia Åhman er idrettslærer og gyminstruktør. I løpet av det siste året er hun også blitt Sveriges nye hjemmetreningskompis. Foto: Erik Abel/TT/NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Da pandemien rammet Sverige voldsomt, var det mange i risikogruppene som helst ikke ville forlate hjemmene sine. Den svenske statskanalen SVT så behovet for tv-sendinger på dagtid som skulle holde folk med selskap. Fem dager i uka har over 230 000 svensker slengt seg med på gymlærer og personlig trener Sofia Åhman (49) sine 20-minutters enkle trimøkter.

– Det er kjempegøy at hjemmetrening er blitt så verdsatt. Noen av de faste seerne har til og med opprettet en Facebookgruppe der de kommenterer treningen og øvelsene, forteller Sofia.

I skrivende stund nærmer gruppa seg 6500 medlemmer. Sofia er overrasket over den fantastiske responsen.

Opptatt av hverdagsstyrke

– Folk skriver at de er piggere, gladere og har fått inn rutiner i hverdagen. Noen har tatt kontakt og sagt at «innimellom er du den eneste som sier hei til meg i løpet av dagen». Jeg forutså ikke at programmet skulle ha en så stor innvirkning på også den mentale og sosiale biten.

Hjemmetreningens effekt måles ikke i hvor tunge vekter du kan løfte, mener Sofia. Hun er mer opptatt av hverdagsstyrken: At du plutselig kan gå opp trappen uten å bli andpusten, at du kan bøye deg ned for å knyte skolissene i stedet for å sitte på en stol, at du kan bære tunge poser.

– En kvinne skrev til meg at «helt plutselig sto jeg med en kastanje i hånden, selv om jeg aldri har kunnet plukke opp noe fra bakken». Nå hadde hun fått styrke og balanse og plukket opp kastanjen uten at hun merket det. Det var så beskrivende, synes jeg.

Sofia foretrekker å heller trene flere korte økter i uken, enn noen få og lengre.

– Det holder med tjue minutter. Mange tenker at det må vare en time om det skal kunne regnes som «ordentlig» trening, men da blir det gjerne til at man ikke rekker å trene i det hele tatt - eller bare en gang i uka. Forskning viser at trening lite og ofte er bedre enn mye og sjelden. Det vanskeligste med trening, er nemlig å få den til å bli noe av i det hele tatt, sier Sofia.

Hennes beste tips? Ikke sitt og vent til du plutselig overmannes av treningslyst. Det skjer nemlig sjelden. I stedet bør du bestemme en stund i forveien når du skal trene, og gjerne si det til andre, for da er det vanskeligere å trekke seg.

Eldre er i treningens gullalder

– Ta på deg treningstøy når du våkner, da føles det litt tullete å ta dem av igjen uten å ha trent. Eller ta på deg treningstøy når du «bare skal gå en liten tur», da øker sjansen for at du går raskere og blir svett.

Hun forteller gjerne hva som motiverer henne til å trene selv:

– Jeg ser på trening på samme måte som tannpuss: Det er noe som skal gjøres. Jeg står ikke og lurer på om jeg er motivert for å pusse tennene eller ikke, jeg gjør det selv om det ikke akkurat er gøy. Spørsmålet er ikke om jeg skal bevege meg i dag, men hvordan jeg skal bevege på meg.

At hjemmetrening er blitt populært under pandemien, synes Sofia er helt topp. Hun håper bare at dette er noe vi vil fortsette med også når treningssentrene åpner igjen. Hun ser nemlig flere fordeler med å trene hjemme i sin egen stue.

– For mange blir det et stort steg å skulle komme seg på treningssenteret. Det er ikke uvanlig å lure på hva du skal ha på deg, hvordan du kommer deg dit og hva du skal gjøre når du er der.

Det er aldri for seint å begynne å trene. Og selv om Sofias følgerskare også inneholder hjemmekontorister og nybakte foreldre i permisjon, er de fleste som har fulgt programmet hennes i kategorien godt voksne.

– Trening forlenger livet. Jeg pleier å si at seniorer er i treningens gullalder, fordi en ganske liten innsats kan gi enormt stor effekt. Du kan utsette demensen flere år, minsker risikoen for fallskader, du kan bo hjemme og klare deg selv betydelig lenger. Trening er en mirakelmedisin!

På bildene under viser Sofia to av sine favorittøvelser til å gjøre hjemme på stuegulvet. Gjør dem i 40 sekunder, hvil i 15 sekunder, gjenta i flere repetisjoner.

– Begynn med ti minutter, eller test noen få øvelser til å begynne med. Én øvelse er alltid bedre enn null, sier Sofia.

VINDMØLLEN, LETT: Stå med brede bein. Legg venstre hånd på låret og hold høyrearmen rett opp, før du bytter arm og kommer inn i en god rytme. Foto: Johanna Bengtsson
VINDMØLLEN, LETT: Stå med brede bein. Legg venstre hånd på låret og hold høyrearmen rett opp, før du bytter arm og kommer inn i en god rytme. Foto: Johanna Bengtsson Vis mer
VINDMØLLEN, TYNGRE: Hold lengre og lengre ned på foten, gjør samme bevegelse som beskrevet over. Sofia Åhman Foto: Johanna Bengtsson
VINDMØLLEN, TYNGRE: Hold lengre og lengre ned på foten, gjør samme bevegelse som beskrevet over. Sofia Åhman Foto: Johanna Bengtsson Vis mer
TISSENDE HUND, LETT: Plasser hendene på en stol. Løft beinet opp og ut til siden, sett det ned, og gjenta med andre foten. Repeter. Foto: Johanna Bengtsson
TISSENDE HUND, LETT: Plasser hendene på en stol. Løft beinet opp og ut til siden, sett det ned, og gjenta med andre foten. Repeter. Foto: Johanna Bengtsson Vis mer
TISSENDE HUND, TYNGRE: Dropp stolen og gjør øvelsen som beskrevet over i knestående på gulvet. Foto: Johanna Bengtsson
TISSENDE HUND, TYNGRE: Dropp stolen og gjør øvelsen som beskrevet over i knestående på gulvet. Foto: Johanna Bengtsson Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer